Koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zaplatí americkému výrobcovi Tesla za jeho kvóty, aby splnil európske emisné predpisy.
FCA patrí k výrobcom automobilov, ktorí majú nemalé problémy splniť prísne emisné kvóty stanovené Európskou úniou. V roku 2018 boli jeho priemerné emisie CO2 na úrovni 123 g/km. Do roka 2021 ich však musí znížiť až na 95 g/km, inak mu hrozí pokuta viac než 2 miliardy eur.
Zákony EU povoľujú výrobcom presúvať svoje emisné kvóty v rámci koncernov medzi jednotlivými značkami – takto napríklad „ľudovejšie“ značky Škoda a SEAT pomáhajú koncernu VW kompenzovať vyššie emisie prémiových a vysokovýkonných značiek Audi a hlavne Porsche. Povolené sú však aj „otvorené zväzy“ medzi konkurenčnými značkami. A tu sa emisie CO2 už stávajú obchodným artiklom.
Na akú sumu si Tesla, ktorej emisie sú nulové, z titulu výroby čisto elektrických vozidiel, cení svoje kvóty a koľko si od koncernu FCA vypýta, nie je známe. Je to zatiaľ prvý prípad „presúvania“ emisných kvót pre európskeho výrobcu. Dohoda medzi FCA a Teslo bola uzatvorená 25. februára a platnosť má mať niekoľko rokov.
Fiat Chrysler Automobiles samozrejme nie je jediným európskym autoproducentov, ktorý má s prísnymi emisnými limitmi problém. A zavedenie novej prísnejšej normy WLTP na meranie spotreby situáciu ešte skomplikovalo. Napríklad koncern Daimler v tejto súvislosti zaznamenal medziročný nárast emisií o 7%. Obchodovanie s emisnými kvótami najvýraznejšie pomôže najmä automobilkám, ktoré zaostávajú vo finančne náročnom vývoji nízkoemisných a bezemisných vozidiel.