Skúšobný tím overoval počas niekoľkých týždňov vo švédskom Arjeplogu výdrž plne elektrickej dodávky pri teplotách klesajúcich až k -30 °C.
Zákazníci aj legislatíva kladú na rozvážkové vozidlá stále vyššie nároky – na dodávky so spaľovacími motormi aj na elektromobily. Dôležitým faktorom pri hodnotení a výbere vozidla je spoľahlivosť, a to aj v extrémnych podmienkach v dôsledku náhlych zmien počasia. Práve skúškam pri veľmi nízkych teplotách, ktoré sú pre prevádzku elektromobilov veľmi nemilosrdné, boli vystavené vozidlá Mercedes-Benz eSprinter. Viac ako tridsiati inžinieri aj experti na elektroniku a mechaniku z oddelenia Mercedes-Benz Vans sa preto zúčastnili na sérii testov vo švédskom Arjeplogu.
Vplyv extrémneho mrazu na ovládanie a pohodlie sa skúmal pri jazde na zamrznutom jazere. Na testy správania motora po jeho spustení a zisťovanie odolnosti voči nízkym teplotám jazdných súčiastok, softvéru a užívateľského rozhrania, boli určené špeciálne chladiace komory.
PRVÉ LASTOVIČKY V PREVÁDZKE
V kategórii ľahkých nákladných vozidiel je čisto elektrický pohon už súčasnosťou, čo dokazuje mnoho príkladov elektromobilov od rôznych výrobcov. Okrem dodávok eVito a eSprinter má Daimler ešte Fuso Canter E-Cell. Po úspešnej skúšobnej prevádzke v Portugalsku sa osvedčil v prvom flotilovom teste elektrických vozidiel už pred štyrmi rokmi. Novinky v oblasti alternatívnych pohonov sa pravidelne prezentujú na autosalónoch IAA v Hannoveri, kde vlani nemohla chýbať elektrická dodávka v najnovšom vyhotovení.
Nový eSprinter bude zo začiatku k dispozícii ako skriňová dodávka s vysokou strechou a maximálnou prípustnou hmotnosťou 3500 kg. Maximálny objem ložného priestoru je 10,5 m3, rovnako ako v prípade klasického Sprintera. Vďaka akumulátorovej batérii s kapacitou 55 kWh je jazdný dosah 150 km s maximálnym nákladom 900 kg. Pre individuálne požiadavky môžu zákazníci zvoliť batériu s kapacitou 41 kWh, vďaka ktorej sa maximálna hmotnosť nákladu zvýši o asi 140 kg (dojazd asi 115 km). Integrovaná funkcia rýchlonabíjania ponúka skutočnú flexibilitu.
Rovnako ako pri základnej naftovej motorizácii, aj eSprinter s elektrickým pohonom má maximálny výkon 85 kW a krútiaci moment až 300 Nm. Podobne ako pri modeli eVito, maximálna rýchlosť sa môže nastaviť podľa potreby na 80 km/h, 100 km/h, alebo až 120 km/h. Vráťme sa však naspäť do Arjeplogu.
TESTOVACIE PODMIENKY
Každý, kto využíva dodávku dennodenne, má vysoké nároky na pracovné prostredie vodiča. Kvalita a bezpečnosť sú preto rovnako dôležité aj v prípade dodávok s elektrickým pohonom. Aj pri teplotách hlboko pod bodom mrazu musí byť zaručené, že sa čo najrýchlejšie rozmrazia okná a vykúri kabína vodiča.
Účelom testu bolo zistiť, ako reagujú vozidlá na rozdielne počasie, čo je pri každodennom používaní zásadné, najmä pri rozvážkovej službe. S uvedeným jazdným dosahom je eSprinter s kapacitou akumulátorovej batérie 55 kWh navrhnutý na rozvážku na kratšie vzdialenosti v centrách miest. Testy vo Švédsku dokázali, že aj pri vyššie opísaných nepriaznivých podmienkach majú zákazníci stále k dispozícii dojazd asi 100 km.
BATÉRIE V CHLADIACICH KOMORÁCH
Ako sme uviedli, eSprinter je vybavený integrovanou funkciou rýchlonabíjania, dobitie na 80 % kapacity trvá iba 30 minút, odhliadnuc od teploty okolitého prostredia. Pri každodennej prevádzke dodávky neznamená táto doba prakticky nijaké obmedzenie. Teplota testovaných vozidiel a ich batérií v chladiacich komorách sa maximálne znížila tak, aby sa mohli sledovať správanie vozidla, tepelný manažment a studené štarty. Rovnako dôležité boli taktiež testy nabíjania.
Mercedes eSprinter v Arjeplogu preukázal svoju odolnosť, čím dosiahol jeden z dôležitých míľnikov na svojej ceste k uvedeniu na trh v druhej polovici roka 2019. Elektrická dodávka je pripravená na každodennú tvrdú prácu – a to aj v arktických podmienkach. Benjamin Kaehler, riaditeľ eDrive@VANs v Daimler AG, na záver vyhlásil: „Od nášho eSprintera sme toho počas záverečných zimných záťažových testov chceli naozaj veľa. Z výsledkov sme nadšení a sme radi, že tento spoľahlivý produkt, určený pre každodenné používanie, môžeme ponúknuť našim zákazníkom.“