Európska asociácia výrobcov automobilov poukázala na výraznú nevyváženosť, aj so Slovenskom ako jedným z negatívnych ukazovateľov.
V aktuálnej správe, ktorú včera vydala Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), je hlavným motívom upozornenie na veľmi výrazne nevyvážený pomer predajov alternatívne poháňaných, vrátane elektrifikovaných a čisto elektrických automobilov, v jednotlivých európskych krajinách. „Napriek tomu, že celkový podiel alternatívne poháňaných vozidiel v EU rastie, značné rozdiely v rámci Európy vzbudzujú extrémne obavy,“ uviedol Eric-Mark Huitema, generálny riaditeľ ACEA.
Napríklad predaje plne elektrických vozidiel v poslednom Lotyšsku vlani dosiahli iba 0,6-percentný trhový podiel, čo je konkrétne 93 automobilov, zatiaľ čo 2 % trhového podielu v prvom Nemecku predstavujú až 67 504 predaných elektrických áut. V tomto konkrétnom ukazovateli sa ani Slovensko nemá veľmi čím chváliť: ACEA ho uvádza v „top 5“ rebríčku najnižších predajov čisto elektrických vozidiel. V našej krajine sa síce predalo „až“ 293 elektrických áut, v rámci trhového podielu je to však ešte menej než v spomínanej baltskej krajine – iba 0,3 %.
V prvej päťke najslabších predajov hybridných vozidiel sa Slovensko síce neobjavilo. Veľmi ďaleko to ale máme do „top 5“ najlepších predajov vo viacerých kategóriách. Vo väčšine z nich vládne Nemecko. Okrem už spomínaného rebríčka predaja čisto elektrických áut vedú Nemci aj „hitparády“ hybridov a vozidiel s palivovými článkami. Akurát medzi vozidlami s pohonom na CNG prepustili vedúcu priečku Talianom. ACEA v rámci komentárov k analyzovaným číslam uvádza aj úvahu, že ak sa majú naplniť extrémne ambiciózne ciele flotilových emisií CO2 pre roky 2025 a 2030, budú musieť predaje alternatívne poháňaných vozidiel rapídne narásť vo všetkých členských štátoch.