Nemecká organizácia DUH poukázala na fakt, že reálne emisie dusíka v naftových motoroch môžu byť oproti testovacím až päťnásobne vyššie.
Odborník na automobilový softvér z organizácie DUH (Deutsche Umwelthilfe, t. j. nemecká pomoc životnému prostrediu) vypracoval správu, podľa ktorej Mercedes aplikoval softvérovo riadené rušiace zariadenia, výrazne znižujúce účinnosť čistenia výfukových plynov naftových motorov v reálnej premávke. V dôsledku toho sa stalo, že kým vozidlá počas testovania spĺňali zákonom stanovené limity oxidov dusíka, v reálnej premávke vyskočili až na viac než päťnásobnú hodnotu. DUH následne požiadala nemeckú vládu, aby nariadila stiahnuť z trhu všetky dotknuté vozidlá, vybavené rušiacimi zariadeniami a umožnila ich vrátenie iba v prípade, že budú zariadenia odstránené na účet výrobcu.
Koncern Daimler AG, výrobca automobilov značky Mercedes-Benz, doteraz použitie rušiacich zariadení popieral. Posudok DUH ho však reálne usvedčuje z podvodu. Znalec Felix Domke z DUH objavil až osem rušiacich zariadení, pričom šesť z nich súviselo so systémom SCR (Selective Catalytic Reduction, t. j. selektívna katalyzácia). A národný riaditeľ organizácie DUH si pri komentovaní situácie rozhodne nedával servítku pred ústa: „Ide o maximalizáciu zisku na úkor životného prostredia a zdravia obyvateľov miest.“ O tom, či hrozí Mercedesu aj právna dohra, tlačová správa DUH nehovorí. Ďalšie postihy sú však pravdepodobné, napríklad v podobe hromadnej žaloby, aké sme zaregistrovali aj pri predošlých emisných škandáloch nemeckých výrobcov.
Zdroj: DUH
Foto: archív