Ikona manažérskych vozidiel, Volkswagen Passat, sa vyrába presne 40 rokov. V júli 1973 sa začala produkcia jeho prvej generácie, pričom si svojich majiteľov doteraz našlo 20 miliónov Passatov.
Passat bol v máji 1973 predstavený verejnosti, následne sa v júli začalo s jeho produkciou. Verzia Fastback navrhnutá Giorgiom Giugiarom, po ktorej nasledovalo kombi s označením Variant, presvedčili zákazníkov už ako nováčikovia strednej triedy. O rok neskôr už stál Passat na špici v štatistike registrovaných motorových vozidiel v Nemecku. Prvý Passat, ktorý vychádzal z modelu Audi 80, zostal na programe do roku 1980. Vyrobených bolo 2,5 milióna vozidiel s interným označením B1.
Druhá generácia už ako 4x4
Nástupca modelu B1 sa tiež vyrábal vo verziách Fastback a kombi; v ponuke zostal až do roku 1987. Tento model dostal nové technológie: pohon všetkých kolies, turbodiesel, päťvalcový benzínový motor a skratku E pre technológie prispievajúce k zníženiu spotreby paliva, ktorá bola predchodcom súčasného BlueMotion Technology. Evergreenom sa stala verzia Fastback modelu B2, ktorá dostala pomenovanie Santana.
Ako celosvetovo obľúbený automobil osemdesiatych rokov bol vyrábaný nielen v Emdene (Nemecko), ale aj v Belgicku, Španielsku, Brazílii, Mexiku, Južnej Afrike a Japonsku. Predovšetkým ale zaznamenala značka Volkswagen s týmto vozidlom úspech v Číne. Model Santana B2 sa tam vyrábal až do roku 2012, upravená dlhšia verzia, Vista, sa stále vyrába. S takmer 5,5 miliónmi vyrobených vozidiel predstavuje druhá generácia modelu Passat vrátane všetkých jeho verzií najprodukovanejší modelový rad z celej rodiny Passat.
Trojka a štvorka bez fastbacku
Modely Passat tretej (1987-1993) a štvrtej generácie (1993-1997) sa vyrábali výhradne ako verzie sedan a kombi, Fastback už viac v rodine Passat nefiguroval. Nové aerodynamickejšie modely ponúkali vďaka priečne uloženému motoru a prevodovke výrazne viac priestoru v interiéri vozidla. Do ponuky sa dostali motory s technikou TDI, prepĺňaný benzínový motor a dokonca jeden kompaktný šesťvalec. Z tretej generácie modelového radu Passat sa predalo 1,6 milióna vozidiel. Opäť upravený Passat B4 dostal spevnenú karosériu, viac bezpečnostných systémov a vysoko výkonné naftové agregáty, čo výrazne zvýšilo jeho hodnotu. Predalo sa cirka 700 000 vozidiel.
Piata generácia (1996-2005) vytvorila ešte vyššie štandardy. Vďaka plne pozinkovanej karosérii, pokrokovej technike TDI, výkonným štvor-, päť-, šesť a osemvalcovým motorom a úrovni kvality, ktorú dovtedy ponúkali len vozidlá luxusnej triedy, sa model Passat jednoznačne stal ikonou v jeho triede vozidiel. V Číne, kde sa dokonca predávala aj jeho predĺžená verzia, sa vyrábal do roku 2009. Celkovo sa na celom svete predalo viac ako štyri milióny vozidiel piatej generácie.
Nové deriváty: CC a Alltrack
Začiatkom roka 2006 sa objavil Passat B6, do roku 2009 bolo vyrobených okolo 1,7 milióna vozidiel a priniesol so sebou nový typ karosérie, verziu CC, elegantné, štvordverové kupé. Prvýkrát sa do ponuky modelu Passat dostala aj dvojspojková prevodovka DSG, k tomu sa ešte pridali silné naftové a benzínové motory a úsporné verzie BlueMotion.
Za ním nasledovali aktuálne, ešte prepracovanejšie a luxusnejšie vybavené verzie, ktoré vyzdvihli pomyselnú úroveň štandardov v oblasti bezpečnosti a asistenčných systémov vyššie. Passat B7 priniesol na scénu okrem v podstate samostatnej verzie CC ďalší derivát, Alltrack s vyššie uloženou karosériou a na želanie dodávaným pohonom všetkých kolies. Samostatné modely vyrábané v zahraničí ako sedan strednej triedy v Číne a Passat vyrábaný v USA kompletizujú celosvetovú rodinu modelov Passat.