O tom, že Ford robí už desaťročia výborné úžitkové autá, niet pochýb. Aby však automobilka dokázala aj svoju aktuálnu kondíciu, slovenský dovozca značky Ford zvolal novinárov a odprezentoval im aktuálne novinky v oblasti úžitkových modelov.
V čase prezentácie boli najhorúcejšími úžitkovými novinkami Fordu modely Connect (Transit, Tourneo) a Transit, okrem nich však už v ponuke figuruje aj modelový rad Custom (Transit, Tourneo) a najmenší Courier (Transit, Tourneo).
Transit Courier – aj najmenší dokáže prekvapiť
Najmenším a zároveň najmladším prírastkom v rodine úžitkových Fordov je model Transit Courier. Napriek kompaktným vonkajším rozmerom (4175 x 1976 x 1747 mm) ponúka ložnú plochu s dĺžkou 1620 mm, ktorá sa dá pomocou skladacej mriežkovej priečky predĺžiť až na 2593 mm. Celková kapacita prepravného priestoru je 2300 l a užitočná hmotnosť auta veľmi solídnych 660 kg. Päťmiestna verzia Transit Courier Combi ponúka za zadným radom sedadiel priestor s objemom 1600 l. Jeho predné kolesá môže roztáčať jeden z troch motorov – benzínový trojvalec 1.0 EcoBoost (74 kW/100 k), alebo jeden z naftových štvorvalcov 1.5 TDCi (55 kW/75 k) a 1.6 TDCi (70 kW/95 k).
Transit Connect - s trojvalcom pod zadkom
Najväčšiu pozornosť počas prezentácie na seba strhával modelový rad Connect. Keď totiž automobilka svojho času naznačila, že v ňom ponúkne aj populárny trojvalec 1.0 EcoBoost (74 kW/100 k, 170 Nm), mnohí to považovali len za zlý vtip. Konštruktéri však nepovolili a malý motor do modelu Conect skutočne nainštalovali. Malý trojvalec dopĺňa aj silnejší benzínový motor 1.6 EcoBoost (110 kW/150 k) a naftový štvorvalec 1.6 TDCi naladený na výkony 55 kW/75 k, 70 kW/95 k a 85 kW/115 k. Servisný interval motorov v Connecte je 30 000 km/1 rok.
Prichádza s dvomi dĺžkami rázvoru, pričom kapacita jeho prepravného priestoru je 3,0 m3 (krátky rázvor) alebo 3,7 m3. Čo je však rovnako dôležité, na svojich bedrách odvezie až 1000 kg (krátka verzia od 600 kg). Praktickým detailom je odklápateľná priečka medzi nákladovým priestorom a kabínou (Transit Connect Van), vďaka ktorej môžete v aute prevážať predmet dlhý až 3,4 m (2,2 m v kratšej verzii). Vysokú prepravnú kapacitu dobre dokresľuje aj fakt, že za druhý rad dlhšej verzie sa dá naložiť štandardná europaleta (objem batožinového priestoru je 1529 l).
Transit Custom – stupienok pod najväčšími
Modelový rad Custom je veľkostne zaradený tesne pod najväčší Transit, pričom veľkostne pripomína dodávkové Transity minulých generácií (aktuálny Transit o niečo podrástol). Ak zvolíte tento model, môžete počítať s tým, že v ňom preveziete až 8,3 m3 nákladu (základný van L1H1 má prepravnú kapacitu 6 m3). Nákladová plocha môže mať dĺžku až 3 m. Aj tento model je, podobne ako najväčší Transit, k dispozícii len s naftovým štvorvalcom 2.2 TDCi naladeným na 74 kW/100 k, 92 kW/125 k alebo 114 kW/155 k (všetky motorizácie spolupracujú so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami).
Transit – aby kráľ zostal kráľom
Ďalšou hviezdou krátkej prezentácie bol najväčší Transit. Ten je na trhu už 49 rokov (začiatok výroby 1965) a momentálne prichádza do predaja jeho siedma generácia. Okrem nového dizajnu ho bezpečne spoznáte podľa vyššie umiestnených predných svetlometov (minimalizácia škôd pri malých kolíziách), väčšej plochy okien (lepší výhľad z kabíny), širších bočných posuvných dverí (šírka 1300 mm) a plechovej strechy prizváranej k bočniciam vo vrchnej časti (nie na bokoch). Novinka je opäť k dispozícii v niekoľkých celkových dĺžkach (vrátane rôznych rázvorov) aj výškach, pričom dokáže ponúknuť prepravnú kapacitu až 15,1 m3 s možnosťou prepravy predmetov dlhých 4,2 m. Pod kapotou najväčšieho Transitu nájdete vždy naftový štvorvalcový motor 2.2 TDCi Duratorq, rozdiel je len v jeho naladení – v ponuke je s výkonmi 74, 92 alebo 114 kW (vždy v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou). Podobne ako u predchodcu, je aj nový Transit v ponuke s pohonom predných, zadných, alebo všetkých štyroch kolies.
Spoza volantu
Vzhľadom na skutočne širokú paletu testovacích áut sme sa za volanty všetkých nestihli dostať. Na vlastnej koži sme však vyskúšali aspoň dve z nich – úžitkový Transit Connect a najväčší Transit. Už prvé kilometre v Transite Connect naznačili, ako veľmi si dali jeho konštruktéri záležať na komforte pre posádku. Počas jazdy nás neobťažovali žiadne vibrácie skeletu charakteristické pre skriňové karosérie, vŕzganie interiérových plastov, ani výrazný aerodynamický šum vysokej karosérie. Naopak, posed na za volantom, rozsah jeho nastavovania a rozmiestnenie hlavných ovládacích prvkov pripomínajú šoférovanie bežných osobných modelov. Rovnako príjemné sú aj ovládacie sily na pedáloch, radiacej páke a samotnom volante. Náš testovací exemplár poháňal naftový štvorvalec 1.6 TDCi s výkonom 85 kW/115 k (Grand Tourneo Connect), ktorý si s prázdnym autom poradil absolútne suverénnym spôsobom (nič iné sme ani nečakali) a ani v dlhých tiahlych stúpaniach neprejavoval známky únavy. Na naše prekvapenie si podobne suverénne však v kopcovitom teréne počínal aj prázdny Transit Connect poháňaný benzínovým trojvalcom 1.0 EcoBoost naladeným na max. výkon 74 kW/100 k. Či by mu toto odhodlanie vydržalo aj po naložení max. užitočnej hmotnosti na plecia, zodpovedne povedať nevieme. Reakcie a nadšenie motora v prvej polovici otáčkomera však naznačili, že malý trojvalec nemusí byť pre úžitkový Transit Connect úplne scestnou voľbou. V dobrom svetle sa ukázal aj najväčší Transit s motorom 2.2 TDCi pod kapotou. V jeho obrovskej kabíne sa už pocit zo šoférovania osobného auta pochopiteľne vytráca, no veľkorysá ponuka odkladacích priestorov a výborná ergonómia prezrádzajú, že sa nestratí ani na dlhých cestách. Autá ako toto na krátkej trase pochopiteľne nepreveriť nestihnete, aj krátka skúsenosť však napovedala, že Ford odviedol na najväčšom Transite opäť kus dobrej práce.