Výskumu v autopriemysle chýbajú kvalitní ľudia

0
0
0
s2smodern

ZAP SR považuje za dôležité založiť Centrum strategického výskumu, vývoja a inovácií priemyslu.Nedostatok inžinierskych talentov je jednou z troch hlavných bariér inovovania u dodávateľov automobilového priemyslu na Slovensku.


Ďalšími sú príliš vysoké náklady a nedostatok času na inovovanie. Každopádne čaká oblasť R&D v nasledujúcich rokoch zaujímavý rozvoj. V súčasnosti na výskumno-vývojových pracoviskách dodávateľov automobilových výrobných závodov na Slovensku pracuje 700 výskumníkov. V najbližších 12 mesiacoch sa má ich počet zvýšiť o ďalších 300.
Vyplynulo to z výsledkov prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť KPMG v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu SR.
„Výsledky prieskumu na tému výskum, vývoj a inovácie v automobilovom priemysle potvrdili naše predpoklady, že nás čaká v najbližšom období veľký rozmach v tejto oblasti," zhodnotil Jaroslav Holeček, prezident ZAP SR.
Výsledky prieskumu ukázali, že zo 74 zúčastnených dodávateľských firiem má viac ako tretina (35%) na Slovensku vlastné R&D centrum. Ďalšia viac ako pätina (21%) respondentov plánuje do troch rokov takéto centrum zriadiť. Zvyšní respondenti R&D centrum na Slovensku zriadiť neplánujú; v týchto prípadoch je výskum a vývoj zväčša situovaný v materskej spoločnosti v zahraničí.
Táto skutočnosť je príležitosťou pre hľadanie možností a spôsobov, ako materské spoločnosti presvedčiť, aby investovali do R&D práve v podniku na Slovensku. Jaroslav Holeček to označuje ako podmienku konkurencieschopnosti: „Dnes už nestačí výrobky iba produkovať, ale subdodávatelia do automobilového priemyslu ich musia sami vyvíjať, zdokonaľovať a zabezpečovať realizáciu ich neustáleho rozvoja."
Nábor nových inžinierskych talentov je jeden z najdôležitejších faktorov rozvoja inovácii v podnikoch. Ich nedostatok by mal byť výzvou najmä pre univerzity, kde je potrebné zlepšovanie procesu vzdelávania a napojenie na priemyselnú prax.
Na druhom mieste by podniky pri rozvoji R&D privítali pomoc so získavaním externých finančných prostriedkov pre výskum a vývoj. Finančnú pomoc pri svojom inovačnom úsilí očakávajú zo strany štátu a táto podpora by určite zavážila aj pri presviedčaní materskej spoločnosti o potrebe investícií do výskumu a vývoja na Slovensku.

Chýbajú daňové úľavy, novela to zmení
Martin Morháč, predseda Komisie pre vedu a výskum pri ZAP SR, hovorí: „V porovnaní so svetom máme veľmi malý podiel podnikových výdavkov na výskum a vývoj. Dôvodom je aj fakt, že u nás nie sú daňové úľavy na výdavky v oblasti výskumu a vývoja, čo je dlhodobým štandardom v zahraničí." M. Morháč dúfa, že novela zákona, ktorá dovoľuje od 1. januára 2015 firmám si uplatniť 25 % svojich R&D výdavkov ako odpočítateľnú položku z daňového základu, je prvým drobným motivačným krokom pre slovenské firmy v tejto oblasti. ZAP SR si stanovil rozvoj aplikovanej vedy, výskumu a inovácií ako jednu zo svojich hlavných priorít. „Do konca roku 2020 chceme pomôcť zvýšiť pomer firemných výdavkov na výskum a vývoj na 1 % z celkových tržieb v automobilovom priemysle," vyčíslil ambiciózny cieľ zväzu jeho prezident.
Ako základný stavebný kameň na dosiahnutie tohto cieľa chcú vybudovať organizáciu, ktorá sa bude profesionálne zaoberať zákazkou na výskum a vývoj od jej prijatia až po samotnú realizáciu. Pre ZAP SR je dôležité založiť Centrum strategického výskumu, vývoja a inovácií priemyslu ako základnú organizačnú jednotku na princípe podnikateľského správania.
 Prezident ZAP SR Jaroslav Holeček: Investície do R&D by sa do konca roku 2020 mali zvýšiť na 1 % z celkových tržieb v automobilovom priemysle.


ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.