Mercedes-Benz zaútočil na segment „terénnych kupé" a proti svojmu úhlavnému nepriateľovi, BMW X6, vyslal svoju najnovšiu zbraň – Mercedes-Benz GLE Coupé.
O príprave konkurenta pre komerčne mimoriadne úspešné BMW X6 hovorila automobilka Mercedes-Benz už dlho. Verejnosti ukázala jeho koncept a prisľúbila, že na sériový model nebudú priaznivci značky čakať dlho. Svoj sľub Mercedes-Benz splnil a v americkom Detroite sa pochválil sériovou verziou modelu Mercedes-Benz GLE. Ten sa na svetových trhoch ukáže už v priebehu tohto roku.
Hoci novinka technicky vychádza z triedy M, dostala úplne nové pomenovanie GLE. Nie je však náhodné, po svojej modernizácii (ktorá bude nasledovať už čoskoro) sa totiž na GLE (tentoraz bez prídavku Coupé) premenuje aj aktuálna trieda M. Jej dizajn bol podľa predstaviteľov značky veľkou výzvou, vytvoriť totiž vyvážený mix prvkov charakteristických pre tradičné SUV a športové kupé zároveň nie je nič jednoduché. Zhodnotiť výsledok práce štuttgardtských dizajnérov však musí každý zákazník sám. Nie je žiadnym tajomstvom, že svoju zbraň proti BMW X6 chystá aj koncern Volkswagen (pod značkami VW aj Audi), Mercedes-Benz GLE to tak nebude mať pri love nových zákazníkov rozhodne ľahké.
Vonkajšími rozmermi 4900 x 2003 x 1731 mm (DxŠxV) sa GLE veľmi podobá na konkurenčné BMW X6 (4909 x 1989 x 1702 mm), podobne je na tom však aj oblasti rázvoru. Kým X6 ponúka 2933 mm, Mercedes-Benz prichádza s rázvorom 2915 mm. Vysokému pontónu a určeniu auta zodpovedajú aj rozmery kolies. Pre Mercedes-Benz GLE budú k dispozícii disky s priemerom od 20 (štandardné verzie) do 22 palcov (príplatok pri verzii AMG). Pre úplnosť, základné verzie dostanú 10-lúčové zliatinové disky obuté do pneumatík 275/50 R 20, zatiaľ čo dynamicky orientovaná verzia GLE 450 AMG príde obutá na pneumatikách s rozmermi 275/45 R 21 vpredu a až 315/40 R 21 vzadu. Ak si klienti priplatia, fabrika im dodá ešte extrémnejšie pneumatiky s rozmermi 285/40 R 22 vpredu a 325/35 R 22 vzadu.
V duchu nových Mercedesov sa nesú aj tvary a výbava kabíny modelu GLE. Tá môže byť rovnako elegantná ako v klasických limuzínach, alebo orientovaná vyslovene športovo (športový volant aj sedadlá), samozrejmosťou je informačný a zábavný systém známy z osobných tried E a S. Výrazne dynamické tvary kabíny čakajú na majiteľov verzie GLE 450 AMG, ktorá prinesie ešte športovejšie sedadlá aj volant a obkladové materiály kombinujúce brúsenú kožu s hliníkom. Ak si zákazníci priplatia, v interiéri pribudnú aj karbónové obklady.
Nad bezpečnosťou budú pochopiteľne bdieť asistenčné jazdné systémy okrem iného zahŕňajúce aj Distronic Plus s asistentom riadenia, brzdu Pre Safe rozpoznávajúcu chodcov, Bas Plus s asistentom prejazdu križovatkou, asistent stráženia mŕtveho uhla a jazdu v jazdnom pruhu, asistent pre jazdu pri bočnom vetre, či parkovací balík s 360-stupňovou kamerou a aktívnym asistentom parkovania.
Dizajnu auta má zodpovedať aj reálna dynamika auta. Aby si podvozok s viacprvkovým zavesením vpredu aj vzadu poradil s odstredivými silami vysokej karosérie, dostal k dispozícii vzduchové pruženie AIRMATIC s bezstupňovým variabilným tlmením ADS Plus. Za marketingovými názvami hľadajte adaptívne pruženie (ponúkajúce päť predvolených režimov), schopné sa prispôsobovať aktuálnym jazdným podmienkam. GLE by tak malo ostávať aj pri veľkých bočných preťaženiach stabilné a na krátkych priečnych nerovnostiach zároveň dostatočne poddajné. Automobilka je pri GLE hrdá najmä na nastavenie v režime Sport+, v ktorom sa zmení mapa radenia automatickej prevodovky 9G-Tronic (vyššie otáčky, pohotovejšie reakcie, medziplyny), kalibrácia plynového pedálu, nastavenie adaptívneho podvozku aj LED svetlometov a prístrojový panel začne zobrazovať natočenie predných kolies a priečne aj pozdĺžne zrýchlenia. Bez zaujímavosti nie je ani fakt, že v športovom režime sa pomocou klapiek vo výfukovom potrubí zmení aj akustický prejav motora.
Od začiatku predaja budú k dispozícii šesťvalcové benzínové verzie GLE 400 4Matic (245 kW, 480 Nm), GLE 450 AMG 4Matic (270 kW, 520 Nm), ktoré doplní turbodiesel v GLE 350d 4Matic (190 kW, 620 Nm). Auto sa bude bez ohľadu na motorizáciu dodávať výlučne s deväťstupňovou automatickou prevodovkou 9G-Tronic
GLE si bude vo všetkých verziách pomáhať aj pohonom všetkých kolies 4Matic prispôsobenému použitiu v športovo orientovanom modeli. V podstate ide o to, že aj za normálnych podmienok bude polovicu sily motora posielať na zadnú nápravu, pri verziách AMG to bude dokonca až 60 % výkonu (preventívne, aj pri dobrých adhéznych podmienkach).
GLE63 AMG Coupé
Mercedes-Benz zas raz dokazuje, že byť druhý nestačí. Ak BMW postaví X6 M s výkonom 423 kW (575 k) a krútiacim momentom 750 Nm, Mercedes naň odpovie verziou GLE63 AMG Coupé s dvakrát prepĺňaným motorom 5.5 V8 biturbo naladeným na výkon neuveriteľných 430 kW (585 k) a maximálnym krútiacim momentom 760 Nm. Honba za výkonmi tak pokračuje, z čoho bohatí klienti opäť len profitujú. Aby však Mercedes-Benz uspokojil aj menej extrémistických klientov, okrem tejto vrcholnej ponúka aj štandardnú verziu 63 AMG naladenú na „civilnejších" 410 kW (557 k) a 700 Nm. Už spomínaná výkonnejšia verzia dostala pomenovanie S-Model a z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,2 s (štandardná verzia GLE63 AMG Coupé za 4,3 s). Obom potom automobilka udáva kombinovanú spotrebu benzínu 11,9 l/100 km (Euro 6). Obidve verzie motora 5.5 V8 biturbo spolupracujú s automatickou prevodovkou 7G-Tronic Plus a ich palubná elektronika môže pracovať v piatich rozličných režimoch (Slippery, Individual, Comfort, Sport, Sport+). Pohon 4Motion tu, rovnako ako pri verzii GLE 450 AMG Coupé, posiela štandardne až 60 % výkonu na zadné kolesá, zvyšok mieri dopredu. Ak však treba, elektronika medzinápravového diferenciálu rozdelí pomery medzi prednou a zadnou nápravou podľa aktuálnej potreby, na rozdiel od civilnejších verzií GLE totiž GLE63 AMG uprednostňuje pred prvotriednou trakciou zábavu a údajne dokáže v rámci bezpečných medzí pohadzovať zadkom zo strany na stranu.
Čo sa týka podvozku, ten dostal vzduchové pruženie Airmatic schopné pri vyšších rýchlostiach znižovať svetlú výšku auta. Na nápravách nájdete aktívne stabilizátory zabraňujúce náklonom v zákrutách a obrovské sériové brzdy s červenými strmeňmi a chladenými kotúčmi (vpredu s priemerom 390 mm, vzadu 345 mm). Neprekvapuje ani rozmer pneumatík, vpredu 285/45 R 21, vzadu potom 325/35 R 21.