Na 85. ročníku ženevského autosalónu absolvovalo svoju svetovú či európsku premiéru viac ako 130 noviniek, prinášame výber tých najdôležitejších z nich. Zamerali sme sa na sériové modely a koncept, ktorý mal v čase ženevského debutu veľmi blízko k výrobným linkám.
BMW radu 1
|
Doteraz sa predalo vyše 2 milióny vozidiel radu 1 mníchovskej automobilky BMW. Teraz sa jej druhá generácia dočkala faceliftu. Spočíva okrem iného v novej, športovejšej prednej maske, širších zadných svetlách a voliteľných predných full LED svetlách. Najväčšie novinky sa však skrývajú pod kapotou. Po prvý krát v histórii automobilky tu nájdete preplňované trojvalce – jeden benzínový a jeden naftový, oba s objemom 1,5 litra. U naftového uvádza výrobca priebernú spotrebu 3,4 l/100 km. Ako aj ostatné motory výrobcu aj tieto disponujú turbom s TwinScroll technológiou znižujúcou oneskorenie reakcie motora. Zadný náhon zostal zachovaný, v ponuke je opäť aj voliteľný permanentný pohon všetkých kolies xDrive (pri motorizáciách M135i, 118d a 120d). Na výber je aj obľúbený osemstupňový automat s meničom krútiaceho momentu.
Dacia Lauréate Prime
|
Rumunská automobilka Dacia bola založená v roku 1966. Továreň vznikla v roku 1968 pri meste Pitesti. Prvým vyrábaným autom bol licencovaný Renault 8 (Dacia 1100), neskôr Renault 12 (Dacia 1300), ktorá sa vo výrobe udržala 35 rokov. V roku 1999 bola automobilka sprivatizovaná. Tento rok oslavuje 10. výročie výroby prvého modelu, ktorý bol vyvinutý po kúpe francúzskym Renaultom. Stala sa ním prvá generácia Dacie Logan. Pri tejto príležitosti pripravila utomobilka špeciálnu edíciu Dacia Lauréate Prime - u modelov Duster, Sandero a Logan MCV. Pre edíciu sú špecifické tmavšie zliatinové kolesá (v prevedení Dark Metal), tmavšie kryty vonkajších spätných zrkadiel (rovnako v prevedení Dark Metal) a metalická modrá farba (Cosmos Blue). V interiéri nájdete modré prešívanie na sedadlách a bezpečnostných pásov, špeciálne sú aj rohožky.
Hyundai Tucson
|
Zabudnite na ix35, Hyundai sa pri svojom kompaktnom SUV znova vracia k názvu Tucson. Tvarmi sa priblížil k väčšiemu Santa Fe, dostal aj množstvo asistenčných systémov vrátane automatického núdzového brzdenia. Na výber má dva benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva: 1.6 GDI s výkonom 99 kW (135 k) a 1.6 T-GDI s výkonom 129 kW (176 k), ako aj tri turbodiesle: 1.7 CRDi s výkonom 85 kW (115 k) a 2.0 CRDi v dvoch výkonových verziách – štandardnej so 100 kW (136 k) a s vysokým výkonom 135 kW (184 k). Turbokompresorom prepĺňaný motor 1.6 T-GDI sa bude sa montovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo s novou 7-stupňovou prevodovkou DCT s dvoma spojkami. Auto sa bude aj naďalej vyrábať v závode Hyundai v Českej republike.
Kia cee'd GT Line
|
Kórejská automobilka Kia predstavila v Ženeve niekoľko noviniek. Medzi nimi aj novú verziu modelu cee'du s označením GT Line. Tá prináša niektoré dizajnové prvky ostrého modelu GT aj do nižších verzií. Novinka sa objavila aj pod kapotou, v podobe litrového preplňovaného benzínového trojvalca 1.0 T-GDI (Kappa). Má výkon 88 kW pri 6000 otáčkach, krútiaci moment 172 Nm v rozpätí 1500 až 4100 otáčok a štandardne je kombinovaný so systémom štart/stop. Agregát disponuje vysokotlakovým priamym vstrekovaním a výfukovým potrubím integrovaným do hlavy valcov. Ďalšou novinkou je sedemstupňová dvojspojková prevodovka, priamo z dielne automobilky, ktorá vystrieda šesťstupňový automat. Nová prevodovka dokáže zvládnuť krútiaci moment 300 Nm. Disponuje aj kvenčným radením a dočkať sa jej máme aj v ďalších modeloch výrobcu.
Kia Picanto
|
Druhá generácia najmenšieho modelu z portfólia automobilky Kia prešla faceliftom. Vynovené Picanto má upravenú prednú masku, v ponuke športový bodykit aj 14 palcové zliatinové disky. V interiéri nájdete chróm a sedadlá majú nové čalúnenie. Od tretieho štvrťroku 2015 sa dočkáme aj navigačného systému so 7 palcovým displejom, pribudol aj tempomat a limiter. Pod kapotou zostáva pre náš trh známy 1,0 litrový atmosférický benzínový trojvalec, ktorý si výkonovo polepšil o jeden kW, na 52 kW. Druhým agregátom v ponuke je stále aj atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,25 litra a výkonom 63 kW. Preplňovaného benzínového trojvalca sa u nás dočkať nemáme. Zostáva päťstupňový manuál a štvorstupňový automat. Zväčšenia sa dočkali brzdové kotúče – z 241 na 252 mm, čím má klesnúť brzdná dráha o 2 metre (na 37 metrov).
Kia Sportspace
|
Kia Optima sa objavila v ponuke výrobcu v roku 2011. Odvtedy prešla faceliftom a pred pár dňami sme sa dočkali novej generácie. Na Ženevskom autosalóne poskytol výrobca aj pohľad do jej potenciálnej budúcnosti. Koncept Kia Sportspace totiž údajne naznačuje, ako bude vyzerať budúca kombi verzia Optimy. Koncept pochádza z pera dizajnérov vo Frankfurte. Zadný D stĺpik je predĺžený, aby kombi pôsobilo športovejšie a interiér je kombináciou čierneho čalúnenia s karbónovými aj hliníkovými prvkami. Pod kapotou nájdete 2,0 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec. Ak sa vám koncept pozdáva, netešte sa predčasne. Podľa zákulisných informácií sa skutočného kombi Optimy dočkať nemusíme. Kia sa totiž obáva, že Európske predaje by nestačili na vynahradenie vývojových nákladov a model by mohol v USA ukradnúť časť predajov modelu Sorento.
Peugeot 208
|
Na Slovensku vyrábaný model 208 francúzskej automobilky Peugeot prešiel faceliftom. Okrem vizuálnych zmien ako upravené LED svetlá prináša aj aktualizovanie multimediálneho systému - pribudla funkcia MirrorScreen, kompatibilná so systémami Mirrorlink aj Carplay. Nová je aj verzia GT Line. Pod kapotou pribudol preplňovaný benzínový trojvalec 1.2 PureTech s priamym vstrekovaním a výkonom 82 kW kombinovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo šesťstupňovým automatom Aisin (EAT6) s meničom krútiaceho momentu. Prevodovka disponuje aj funkciou Quickshift. Z pôvodne limitovanej verzie pri príležitosti 30. výročia modelu 205 GTi sa stal trvalý model „GTi by Peugeot Sport". Poháňa ho 1,6 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 153 kW a krútiacim momentom 300 Nm. Disponuje samosvorným diferenciálom typu Torsen.
Subaru Levorg
|
Hoci model Impreza síce v niektorých krajinách zmizol z ponuky, pripomenul sa nám novým modelom karosérie. Impreza Wagon (resp. kombi) sa však najnovšie premenovala na Subaru Levorg. Názov je derivovaný zo slovného spojenia Subaru Legacy Evolution Touring. Batožinový priestor má objem 522 litrov. Na úvod budú v ponuke dve motorizácie, benzínové boxer štvorvalce. Nový preplňovaný benzínový boxer štvorvalec DIT s objemom 1,6 litra, priamym vstrekovaním, výkonom 125 kW pri 5600 otáčkach, krútiacim momentom 250 Nm pri 2000 otáčkach a známy dvojlitrový boxer s výkonom 221 kW pri 6200 otáčkach a krútiacim momentom 400 Nm pri 2000 otáčkach. Na výber je šesťstupňový manuál alebo CVT automat. Samozrejmosťou je sériový permanentný pohon všetkých kolies Symmetrical AWD. Do Európy sa má Levorg dostať na jeseň.
Škoda Fabia Monte Carlo
|
Podobne ako v predchádzajúcej generácii Fabie, sa už aj jej tretia generácia môže pochváliť športovo ladenými verziami Monte Carlo. V Ženeve sa síce Fabia Monte Carlo prezentovala v ohnivo červenom laku, no pre túto verziu bude k dispozícii až jedenásť farieb karosérie. Nikdy však nebude chýbať mix čiernych doplnkov zahŕňajúci spojlery a nástavce prahov, zatmavené svetlomety, čierna panoramatická strecha, či disky kolies s priemerom 16 palcov. Za príplatok vám automobilka dodá disky s priemerom až 17 palcov. Odlišnosti nájdete aj v kabíne, tej dominujú športové predné sedadlá čalúnené látkou kombinujúcou čiernu, červenú a šedú farbu, chýbať však nebude ani športový trojramenný volant, obšívanie detailov červenou niťou, či nerezové pedále. Okrem motora 1.0 MPI (44 kW/60 k) budú pre verziu Monte Carlo k dispozícii všetky agregáty z ponuky pre súčasnú Fabiu, objednať si ju môžete samozrejme vo verzii hatchback aj Combi.
Škoda Octavia RS230
|
Už samotné označenie športovej Octavie RS230 napovedá, že max. výkon jej prepĺňaného motora 2.0 TSI narástol z pôvodných 162 na 169 kW (230 k). To sa samozrejme hneď prejavilo aj na výslednej dynamike auta, takže Octavia RS 230 je teraz schopná dosiahnuť max. rýchlosť 250 km/h. Mierne sa zlepšilo aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h, ktoré má teraz hodnotu 6,7 s. Viac ako nárast výkonu a dynamických parametrov auta je však dôležitá prítomnosť predného diferenciálu s elektronicky riadenou svornosťou, ktorý by mal Octavii RS 230, vďaka preposielaniu sily na vonkajšie predné koleso, dopriať viac obratnosti a trakcie na výjazdoch zo zákrut. Spolu s výkonovými parametrami a elektronicky riadeným diferenciálom dostala Octavia RS230 aj upravený podvozok a inak nakalibrovaním tlmením aj pružením. V jej štandardnej výbave navyše pribudol aj tzv. čierny optický paket zahŕňajúci zatmavenú optiku predných svetlometov, čierne detaily na karosérii, dvojitú koncovku výfuku a čierne 19-palcové disky kolies.
VW Golf GTD Variant
|
Na ženevskom stánku značky Volkswagen sa objavila aj kombi verzia už známeho výkonného naftového modelu Golf GTD. Oceľovo šedé kombi s oficiálnym označením Golf GTD Variant ukrýva pod prakticky tvarovanou karosériou s objemom batožinového priestoru 605 l techniku verzie GTD zahŕňajúcu upravený športový podvozok (iné tlmiče aj pružiny, silnejšie stabilizátory, o 15 mm menšia svetlá výška), 17-palcové disky kolies, vylepšenú elektroniku trakčnej kontroly schopnú preniesť na asfalt max. krútiaci moment až 380 Nm a predovšetkým posilnený naftový štvorvalec 2.0 TDI naladený na max. výkon 135 kW (184 k. Vďaka nemu a lepšej trakcii je teraz praktický naftový „rýchlik" schopný zrýchliť z 0 na 100 km/ len za 7,9 s. Napriek nadštandardnej dynamike si toto štýlové kombi vystačí s kombinovanou spotrebou len 4,4 l/100 km, malo by tak ostať voľnou zákazníkov vyžadujúcich výraznú dynamiku pri zachovaní nízkej prevádzkovej spotreby.
VW Sharan
|
Po piatich rokov pôsobenia na trhu Volkwagen zmodernizoval svoje najväčšie európske MPV, model Sharan. Zvon ho identifikujete len podľa upravenej grafiky predných aj zadných svetlometov využívajúcich LED technológie, nových 16-palcových diskov kolies Jakarta a dvoch nových lakov karosérie – modrej metalízy Hudson Bay a červeného laku Crimson . Dôležitejšia je nová komfortná aj bezpečnostná výbava zahŕňajúca výstrahu pred kolíziou Front Assist, systém udržiavania v jazdnom pruhu, asistent pre pozdĺžne aj priečne parkovanie, či systém Automatic Post-Collision Braking Systém schopný zastaviť auto aj bez pričinenia vodiča. Všetky nové motory teraz spĺňajú emisnú normu Euro 6. Motor 2.0 TSI teraz posilnil o 15 kW (20 k) až na 162 kW (220 k), okrem neho je v ponuke štvorvalec 1.4 TSI (110 kW/150 k) a turbodiesel 2.0 TDI naladený na 85 kW/115 k, 110 kW/150 k a 135 kW/184 k. Podľa automobilky sú nové motory modelu Sharan priemerne o 15 % úspornejšie než doteraz.