Kia sa nezastavuje a posiela na trh jednu novinku za druhou. Najnovšie sa dokonca predviedla rovno s dvomi. Na aktuálnu módu mestských crossoverov odpovedala modelom Stonic a medzi automobilovú smotánku poslala prestížny Stinger. Obidva sme vyskúšali na vlastnej koži.
Kia má ambície pokoriť segment moderných crossoverov, popri klasickom Riu tak medzi mestské autá vypúšťa svoju novú zbraň – model Stonic. Jeho technickým základom je už spomínané Rio, okrem rovnakého rázvoru 2580 mm to prezrádza aj stvárnením kabíny a celkovými proporciami. Posádka síce sedí o čosi vyššie a svetlá výška narástla na 165 mm (s 15-palcovými kolesami), so 17-palcovými pneumatikami dokonca až na 183 mm, stále však patrí skôr medzi nižších zástupcov segmentu a svojimi jazdnými vlastnosťami a obratnosťou má byť plnohodnotným súperom klasických hatchbackov.
Mestská šelma
Naša prvá skúsenosť so Stonicom v reálnej premávke informácie prezentované výrobcom potvrdila. Ovládanie auta je skutočne veľmi jednoduché a intuitívne, takže sa za jeho volantom nestratia ani menej skúsení vodiči. Či sa už budeme baviť o volante, pedáloch, alebo radiacej páke, ovládacie sily sú skutočne prispôsobené mestskému prostrediu. Výborná sa nám zdala aj pozícia sedenia, napriek vyššej stavbe karosérie však vzadu nečakajte viac miesta ako v Riu. Ide skôr o akúsi jeho štýlovejšiu a nápaditejšiu alternatívu. Skúšali sme atmosférický benzínový štvorvalec 1.4 CVVT (74 kW/100 k), ktorý Stonicu v meste bohato stačil. Dovoľujeme si však odhadnúť, že zlé to nebude ani so základným atmosférickým motorom 1.2 CVVT (62 kW/84 k), pre náročnejších má Kia v rukáve prepĺňaný trojvalec 1.0 T-GDI (88 kW/120 k), prípadne turbodiesel 1.6 CRDi (81 kW/110 k).
Do vyššej ligy
Dynamicky poňatý fastback Kia Stinger je úplne iná liga. Je jasným odkazom automobilky, že sa nebojí ani vyšších segmentov a dokáže postaviť silného súpera renomovaným európskym hráčom. V mnohých technických riešeniach ich dokonca poráža, prichádza totiž s pozdĺžne uloženým motorom a pohonom zadných alebo všetkých kolies. Na toto riešenie nemá väčšina súčasnej európskej produkcie s priečne uloženými motormi odpoveď, ako sa navyše ukazuje, Stinger nie je žiadny výstrel do tmy, či pokus v plienkach. Skúšali sme vrcholnú šesťvalcovú verziu 3.3 T-GDI GT s maximálnym výkonom 272 kW (370 k), krútiacim momentom 510 Nm a pohonom všetkých kolies a je až neuveriteľné, ako dobre táto športovo-turistická kombinácia na slovenských cestách funguje. Ani na dierach nie je auto „odspodu" hlučné, volant kladie správny odpor a ako celok pôsobí veľmi pevným dojmom. V Kii si dali záležať aj na kabíne, jej materiály, dielenské spracovanie, či vôňa skutočne pripomínajú vyšší level, podľa predpokladov si treba zvyknúť len na nižšiu siluetu auta obmedzu-júcu priestor na hlavu zadných cestujúcich. Z praktického pohľadu poteší trochu plytký, ale priestranný kufor s dobre využiteľným základným objemom 406 l.