Hybridy sa v predstavách motoristov spájajú s úspornými autami, s ktorými síce nezanášate svet emisiami, no za volantom môžete od nudy dostať nie mikro, ale makrospánok. Audi tento stereotyp rúca.
Stačí benzínový štvorvalec luxusnej limuzíne či SUV? Pred pár rokmi by sa vám všetci vysmiali. Dnes sú ale iné časy. Odpoveď znie: áno, najmä ak benzínu pomáha elektrina.
Hybridná koncepcia Audi kombinuje dobre známy, vydarený prepĺňaný benzínový motor 2.0 TFSI (155 kW/ 221 k) so synchrónnym elektrickým motorom. Obe pohonné jednotky sú pod prednou kapotou, ich výkon prenáša osemstupňová automatická prevodovka, v prípade A8 je smerovaný na predné, pri Q5 na všetky štyri kolesá. Celý systém má výkon 180 kW/ 245 k a krútiaci moment 480 Nm.
Nenápadná úspora
Toľko teória, teraz poďme za volant. To, že systém po naštartovaní ožil, naznačujú iba rozsvietené kontrolky. Unikátom je, že na čisto elektrický pohon môže ísť Q5 aj A8 až do rýchlosti 100 km/h. A ak neprekročia šesťdesiatku, bez emisií prejdú tri kilometre. Samozrejme, s jemným tlakom na plynový pedál. Ak pritlačíte silnejšie, auto pochopí, že chcete razantne zrýchľovať, a do práce zapojí benzínový agregát. To isté sa deje, ak vyčerpáte kapacitu lítium-iónových batérií.
Celý proces štartovania a vypínania motora je taký nenápadný, že ho vodič vôbec nevníma, čo je veľkým prínosom z hľadiska komfortu jazdy. Ak chcete vedieť, kedy motor TFSI beží, je potrebné sledovať toky energie na monitore MMI. Na prístrojovom paneli je totiž namiesto otáčkomera tzv. powermeter, zobrazujúci, na koľko percent sa využíva výkon hybridného systému a ako úsporne momentálne jazdíte.
Elektromotor okrem pohonu auto aj brzdí. Pri spomaľovaní rekuperuje energiu a nabíja batérie, brzdy sa aktivujú až pri výraznejšej decelerácii.
Audi A8 hybrid má normovanú kombinovanú spotrebu 6,3 l/100 km, čo je na vyše päťmetrovú luxusnú limuzínu a benzínový motor skvelé. Pri testovacej jazde sme sa dostali pod sedem litrov v reálnej premávke. S Q5 sa nám podarilo jazdiť aj za menej ako predpísaných 6,9 l/100 km v kombinovanom režime (konkrétne 6,5), no 6,6 litra, ktoré výrobca udáva v meste, sme nedosiahli. Tu sme sa pohybovali medzi siedmimi a ôsmimi litrami.
Únos mimozemšťanmi
Obe autá majú spoločný vysoký komfort. Či už pre vodiča, alebo pre pasažierov, ktorí si budú autá užívať i na dlhých cestách. Kvalita sedadiel, odhlučnenie kabíny, komfortné podvozky (pri A8 s adaptívnym pneumatických pružením) i výborné audiosústavy spôsobia, že sa spolucestujúcich tak ľahko nezbavíte.
Pozitívne je, že hybridný systém príliš nemení jazdné vlastnosti. Vzadu uložené batérie totiž vážia len 38 kg, čo je pri hmotnosti auta zanedbateľné, navyše takmer neuberajú ani z objemu kufra.
Zrýchlenie takmer dvojtonového hybridného Q5 však berie dych. Pri akcelerácii som zažil rovnaký pocit, aký opisujú obete únosu UFO, keď im záhadnými prístrojmi vysávajú mozog z hlavy. Ak hovoríme o pružnosti vozidla, hybrid má navrch aj v porovnaní s benzínovým osemvalcom. Duo motorov aj pri vyšších rýchlostiach nakopne auto tak, že vás to zaskočí. Až dovtedy, kým si na to nezvyknete a nezačnete si dynamiku auta užívať. Účet za palivo vás v tomto prípade určite nezruinuje.