Prvá generácia Kie cee´d zásadne zmenila vnímanie značky v Európe a otvorila jej dvere do firemných flotíl. Nástupca znamená ďalší progres a posúva model nie o jednu, ale rovno o dve generácie.
Bolo to niečo ako rande cez inzerát. Prvá snímka nového cee´du vo mne vyvolala rozpaky, ďalšie obrázky dojem napravili a reálne stretnutie prinieslo vlnu pozitívnych emócií. Auto vyzerá naživo skvele. Šéfdizajnér značky Peter Schreyer urobil opäť kus práce a naplno sa potvrdila správnosť jeho princípu venovať najviac úsilia i času celkovej forme a potom len doladiť detaily. Tie sú však úžasne prepracované. Ak cee´d stretnete zblízka, všimnite si tvar spätných zrkadiel či predné svetlomety: oba tieto prvky by si zaslúžili samostatnú prednášku pre študentov dizajnu.
Prémiovosť na dohľad
Najväčší skok vpred zaznamenal interiér. Kvalitné materiály, tvary palubnej dosky a ovládačov, ako aj ich rozmiestnenie akoby posunuli cee´d až na hranicu prémiových áut. Nebojte sa, značka sa tam nechystá, stále chce zachovať svoju filozofiu value for money. No vo vyšších verziách vybavenia to už nemá ďaleko. Svoje robia i prístroje – Kia dala zbohom klasickým budíkom a nasadila technológiu TFT, alebo ak chcete, čierneho panelu, ktorý zobrazuje údaje podobne ako HD televízor s plochou obrazovkou. Palubná doska je k dispozícii vo viacerých farebných vyhotoveniach, nám sa najviac páčila klasická čierna.
Pokrok nastal i vo výbave: auto nižšej strednej triedy má elektronickú ručnú brzdu a v zozname opcií napríklad systém stráženia jazdných pruhov, parkovací asistent, ktorý točí volantom sám, ale i tri režimy posilňovača riadenia: komfortný, normálny a športový. Rozdiel je citeľný.
V aute rozhodne nebudú trpieť cestujúci vzadu: práve naopak, aj vysoké osoby (nad 190 cm) majú dosť miesta nad hlavou i pre nohy. Kufor je väčší o 40 litrov (380 l). Pri rozšírení musíte najskôr vyklopiť sedáky a potom sklopiť operadlá, odmenou je absolútne rovná plocha pre náklad.
Niečo o technike
Rázvor zostal na rovnakej úrovni 2650 mm, teda stále jeden z najdlhších v segmente, dĺžka sa však zväčšila o 50 mm (na 4310 mm) a auto je o 10 mm nižšie. A paradoxne, hoci je karoséria užšia o 10 mm, zväčšil sa rozchod kolies vpredu (+ 17 mm) i vzadu (až + 32 mm!). Zmeny, ktoré môžu len prospieť jazdným vlastnostiam. A aj prospeli.
Cee´d si zachoval koncepciu nezávislého zadného viacprvkového zavesenia kolies v čase, keď väčšina konkurentov využíva jednoduchšiu háčkovú nápravu. Predná aj zadná náprava prešli technickými zmenami, ktoré sme postrehli hneď pri výjazde z mesta na priečnych nerovnostiach. Tie auto nehlučne a komfortne odfiltrovalo, výborne sa však držalo i v horských serpentínach. Svoje robí aj o 45 % tuhšia karoséria.
Vyskúšali sme tri zo štyroch motorov: benzínový 1.6 GDI (99 kW/ 135 k) má príjemný prejav i záťah vo vyšších otáčkach, k dispozícii je aj s novou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Naftový 1.4 CRDi (66 kW/ 90 k) sa vyznačuje kultúrou chodu i úspornosťou (4,1 l/100 km). Najviac nám však sadla do ruky dieselová jednašestka (94 kW/ 128 k) tiež so spotrebou okolo štyroch litrov i s vynikajúcou pružnosťou. Jazdili sme aj s verziou s veľmi plynulo pracujúcou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Tá už spĺňa požiadavky tých najnáročnejších klientov.