Jazda: Audi A6 a A6 allroad biturbo

0
0
0
s2smodern

Audi A6 allroad biturbo.Dvojičky s rovnakým technickým základom, totožným motorom, a predsa s tak odlišnou povahou. Audi A6 sedan a A6 allroad. Ktoré si vyberiete?


Aj A6 sedan, aj nový allroad majú niekoľko tvárí. Tú prvú vidí každý: dynamicky strihaný kabát karosérie s ostrejšími hranami a atraktívne svetlomety vpredu i vzadu dávajú súčasnej generácii sedanu i allroadu akúsi aristokratickú gracióznosť.
Kabíny áut vás obklopia pocitom absolútnej kvality. Usporiadanie ovládacích prvkov zodpovedá stratégii značky, pochváliť treba výsuvný farebný monitor, umiestnený hore na palubnej doske. Vodič má navigačné či iné informácie v zornom poli. Údaje o rýchlosti, aktivovanom tempomate či smerovaní navigácie zobrazuje aj farebný head-up displej. Zbytočnosť, možno si poviete. No až po presadnutí do iného auta zistíte, ako vám chýba.
V kabíne sedanu sú najzaujímavejším prvkom drevené obklady. Svetlé drevo prekladané hliníkovými lištami je unikátnou technológiou značky. Jeho kusy sa ručne režú naprieč na milimeter hrubé pláty, aby boli tvarovateľné. Vyzerajú skvele, pripomínajú palubu luxusnej jachty.
Silnou stránkou auta je i priestor, a to aj vzadu. Nemôžeme opomenúť predné sedadlá, ktorým sa dá osobitne nastavovať aj zovretie bočníc operadiel i sedákov. Tu nemá šancu nič napísať ani kolega, ktorý inak podrobuje sedadlá zdrvujúcej kritike. Pohodlie si nájde naozaj každý typ postavy. Bonusom je masážna funkcia, ktorá na rozdiel od nafukovacích vankúšov využíva tlakové body. Masírovať vám môže ramená, kríže i celý chrbát, a to viacerými technikami. Opäť niečo pre fajnšmekrov. Ale na dlhej ceste rozhodne nezaspíte a v cieli nevypadnete z auta ako strnulá mŕtvola.


Druhá (až piata) tvár
Ďalšie podoby A-šestky nájdete, až keď sa jej technika prebudí k životu. Allroad je štandardne vybavený vzduchovým pružením, ako príplatkový prvok ho mal aj sedan. Charakteristika áut sa dá aj vďaka nemu meniť v piatich krokoch: od ekonomického cez komfortný, automatický, dynamický až po individuálny. V poslednom si môžete podľa seba nastaviť manažment motora, mapu 8-stupňovej automatickej prevodovky, charakteristiku pruženia, riadenia a ďalších prvkov - dokonca aj zvuk motora, prenášaný do kabíny. Takéto nastavenie presne podľa chuti vodiča si už vyžaduje dlhšie spolužitie s autom ako týždňový test. Celkom sa mi však páčil recept „Všetko na dynamike, len pruženie na komfort".
Ekonomický režim drží auto v nízkych otáčkach, nepustí vás nad 2000/min a tvrdo ide po spotrebe paliva. Tá je však výborná i v komfortnom móde. Trasu s kombináciou mesta, diaľnice i okresiek sme prešli s neuveriteľnou bilanciou 6,7 l/100 km, čo je na trojlitrový diesel s výkonom 230 kW (313 k) skvelé. Ak však budete naplno využívať dynamiku motora, nebudete mať problém atakovať desaťlitrovú hranicu.
Vďaka vzduchovému pruženiu obe autá zľahka preplávajú všetky nerovnosti. Ani netušíte, že sú obuté na nízkoprofilových dvadsiatkach. Určite by som však vymenil gumy. Kotúče Pirelli so šírkou 255 mm sú výborné na suchu i na vode, no na väčšine u nás používaných typov asfaltových zmesí sú hlučné. Rovnakú skúsenosť mám aj z iných áut.
Komfortný režim je naozaj stavaný na komfort: ak chcete akcelerovať, prevodovke istý čas trvá, kým podradí o tri i štyri stupne dolu a auto vyrazí vpred. Tu je lepšie podradiť manuálne krídelkami pod volantom alebo ísť na dynamický režim, kedy sa 8-stupňová skriňa preladí do športovej nálady a je pripravená do akcie.
Allroad má tradične ešte režim s rovnakým názvom, ktorý auto pridvihne. Vodič má možnosť získať niekoľko ďalších milimetrov svetlej výšky pokynom na dodatočné zdvihnutie na maximum. Prevodovka vtedy pracuje, akoby mala zaradenú redukciu, reakcie motora na plyn sú jemnejšie, čo umožní prekonávať terén. A ak by ste do terénu nikdy nešli, režim allroad vynikajúco poslúži pri parkovaní cez vysoké obrubníky. V mestách nebudete poznať limity.

Fenomén biturbo
Motor auta si zaslúži samostatnú kapitolu. Naftový šesťvalec s dvoma sekvenčne zapojenými turbami dáva autu brutálne zrýchlenie. Príjemne brutálne. Stovku dá za 5,1 sekundy (allroad za 5,6 s), takže nemusíte premýšľať, kedy ísť do predbiehacieho manévru. Môžete prakticky kedykoľvek. Motor vďaka dvom turbám ťahá až po 5000 otáčok. A čarodejníci so zvukom dokázali zázrak: v kabíne nepočujete diesel, ale zvuk, pripomínajúci chrapľavý športový benzín! Prepáčte mi ten výraz v slušnom časopise, ale v dnešných časoch vykastrovaných agregátov má trojlitrové biturbo naozaj gule.
Zaujímavé je, ako agregát zvláda nízke otáčky. Pri spomaľovaní ich nechá prevodovka padnúť na tisícku, až potom podradí. Tam, kde by sa štvorvalec už dusil a išiel sa rozpadnúť od vnútorných tlakov, šesťvalec len jemne pradie bez akýchkoľvek vibrácií. Pri jazde päťdesiatkou i deväťdesiatkou točí motor 1100 otáčok, pri rýchlosti 130 km/h si v pohodičke pradie na 1600 otáčkach. Je jednoducho stavaný na vysoké rýchlosti. V Nemecku sme na prezentácii jazdili na maxime, limitovanom na 250 km/h (tachometrových 265 km/h). S absolútnym prehľadom.
Riadenie má ostrosť podľa režimu, v ktorom momentálne jazdíte. Nič sa však nemení na tom, že vás do zákrut vedie s presnosťou neurochirurga. Na veľkých kolesách je auto veľmi stabilné, hranicu nedotáčavosti v oboch prípadoch posúva systém pohonu všetkých kolies quattro poriadne ďaleko.

Ktoré chcete?
Pri parkovaní nemáte šancu auto oškrieť, ak nechcete: strážia ho štyri kamery, ktoré premietajú pohľad z vtáčej perspektívy. Všetky prekážky máte ako na dlani. Jazdu spríjemní prémiový sound systém – v sedane bol Bose, v allroade Bang & Olufsen. Krištáľový zvuk znamená hudobný zážitok, na hard disku auta môžete mať tisíce skladieb.
A čo je z môjho pohľadu mimoriadne dôležité: obe autá mali rezervu. V prípade sedanu dojazdovku, pri allroade to bol disk s malým kúskom gumy. Vredestein Space Master sa však príručným kompresorom nafúkne na plnohodnotnú pneumatiku. To vám v teréne dokáže zachrániť kožu.
Ktoré si teda vybrať? Obe sú reprezentatívne, brutálne výkonné, prekvapivo úsporné a obe si zamilujete. Záleží teda na tom, či vozíte netbook alebo rodinu a psa, či jazdíte na asfalte alebo v drsnej prírode. Alebo jednoducho na tom, čo chcete. Nech sa rozhodnete akokoľvek, chybu určite neurobíte.

 

Technické údaje

 

 

Audi A6 biturbo.  A6 allroad je už tradične k dispozícii iba vo verzii kombi.  V kabíne vás osloví kvalita, obklad zo svetlého dreva pripomína palubu luxusnej jachty. Allroad reprezentuje, ale aj pomôže odviezť kopu batožiny. Sedadlá sa sklápajú aj páčkou z batožinového priestoru. Osemstupňový automat radí perfektne, vždy podľa zvoleného režimu jazdy. Zadných pasažierov rozmaznáva štvorzónová klimatizácia a vyhrievané sedačky. Nastavovanie predných kresiel je dotiahnuté do dokonalosti, navyše vás budú masírovať. Nastavovanie predných kresiel je dotiahnuté do dokonalosti, navyše vás budú masírovať. Príplatkové LED svetlá premieňajú noc na deň, impozantná je šírka ich svetelného lúča. Rezerva Space Master sa nafúknutím zmení na plnohodnotnú pneumatiku. V teréne vám môže zachrániť kožu. V teréne sa zíde ukazovateľ náklonu vozidla. Kamery zobrazia auto z vtáčej perspektívy, parkovanie je hračkou.




ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl