Test: Kia cee´d SW 1.6 GDi

0
0
0
s2smodern

Z hľadiska dizajnu nie je cee´du kombi čo vyčítať.Spolu s Kiou cee´d vo verzii kombi sme otestovali ďalšiu novinku v technickom arzenáli značky: dvojspojkovú prevodovku.


Z hľadiska dizajnu musíme pri kombi povedať to isté čo pri hatchbacku: auto vyzerá výborne. Ani 20 cm navyše za zadným kolesom v tomto prípade nebolo na príťaž, práve naopak. Profil auta pôsobí športovo, vyvážene a elegantne.
Plusom je takisto priestor. Vnútorný i batožinový. Ku kufru hatchbacku pridáva SW 148 litrov (celkovo 528/ 1642 l), pričom po sklopení sedadiel ponúka úplne rovnú ložnú plochu. Potešia odkladacie priestory pod dnom kufra aj dojazdová rezerva. Naše auto bolo vybavené aj praktickým systémom priečok na zadržiavanie menších kusov batožiny, posuvných v koľajničkách. Sieťka za zadnými sedadlami zasa umožňuje naložiť kufor až po strechu, bez obáv z akejkoľvek ujmy pre pasažierov. Tým sa bude cestovať komfortne aj na zadných sedadlách, kde majú veľa miesta na hlavu i na nohy, ktorým nezavadzia ani stredový tunel – ten je taký nízky, že tu vlastne prakticky ani nie je.
Nárast veľkosti i hmotnosti zadnej časti sa na jazdných vlastnostiach prejavil citeľnejšími prenosmi hmotnosti a väčším odľahčovaním predného nezaťaženého kolesa pri jazde v zákrutách.

Dve spojky
Okrem verzie s manuálnou prevodovkou sa nám s benzínovým motorom 1.6 GDi (99 kW/ 135 k) dostala po prvý raz do rúk aj 6-stupňová dvojspojková prevodovka. Pri jej používaní máte tri možnosti: buď ju necháte radiť v štandardnom či v športovom automatickom režime, alebo jej pomôžete ručným radením.
Prevodovka pri plynulej jazde radí hladko, zmenu prevodových stupňov takmer necítite. Pri spomaľovaní podraďuje, pričom aj v automatickom režime brzdí motorom. Ak radíte manuálne, zmeny prevodových stupňov sú bleskové, a to aj napríklad pri radení nadol o niekoľko prevodových stupňov naraz. Pri potrebe maximálnej akcelerácie vytočí motor na maximum, ktoré má nastavené na 6000 otáčok, a nahor radí až pri nich.
Ručné radenie je optimálne využiť pri predbiehaní najmä vtedy, ak sa vlečiete nižšou rýchlosťou za kolónou. Pri 60 km/h točí motor len 1500 otáčok, takže aj prudký kick-down má za následok mierne oneskorenie a až potom rýchle podradenie o dva kvalty a zrýchlenie. Lepšie je pripraviť prevodovku na zamýšľaný manéver manuálne. To neplatí v športovom režime či vo vyšších otáčkach, kde všetko zvládne elektronický mozog.

Pozor na plyn
Keďže prevodovka prenáša výkon motora s priamym vstrekovaním benzínu, spôsob radenia (resp. intenzita tlaku na plyn) vplýva na spotrebu. Urobili sme pokus: úsek dlhý 40 km sme prešli tak, že pri zrýchľovaní sme vždy využili maximálnu akceleráciu. Jazdili sme za 7,0 litra na sto. Cestou späť sme akcelerovali plynule, prevodovka radila pri max. 3000 otáčkach. Spotreba bola 5,6 l/100 km. Rýchlostný priemer bol takmer rovnaký (65 km/h), časová strata žiadna, ale kombinovaná spotreba nižšia o 20 %. S manuálnou prevodovkou sme rovnaký úsek odjazdili so spotrebou 5,2 l/100 km.
Pri diaľničnom tempe (3000 ot/min pri dvojspojke, 3200 pri manuálnej prevodovke) si cee´d SW vypýtal 6,7 l/100 km. V meste sa spotreba s dvoma spojkami pohybovala okolo ôsmich litrov, s manuálnou prevodovkou to bolo niečo cez sedem.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

To isté platí pri pohľade zozadu.  Menšie kusy batožiny drží na mieste systém posuvných priečok, cestujúcich chráni praktická sieťka. Pre niekoho zbytočné, pre mňa praktické priehradky pod dnom kufra. Systém kontroly udržiavania jazdného pruhu upozorní na prekročenie deliacej čiary akusticky i graficky.  Dvojspojková prevodovka ponúka možnosť ručného radenia krídelkami pod volantom... ...ale aj voličom prevodovky. Ručná alias parkovacia brzda je elektronická. Miesto, kde sa budete cítiť fajn.




ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl