Ford sa zaradil medzi priekopníkov čisto elektrických vozidiel. Vyskúšali sme jeho osvedčený Focus, tentoraz s prívlastkom Electric.
Focus je prvým plne elektrickým osobným vozidlom Fordu. Aby sme boli presní, prvým sériovým. Henry Ford totiž vyvinul elektrický prototyp už v roku 1913, pričom na ňom pracoval spolu so svojím priateľom Thomasom Alva Edisonom. Sen dvoch mužov, ktorí úžasným spôsobom posunuli dopredu technický vývoj sveta, sa teda stal skutočnosťou. Vyrába sa v nemeckom Saarlouis a my sme na ňom jazdili v centre i v okolí Frankfurtu.
Na maximum
Focus Electric sa prednou maskou líši od benzínových a naftových súrodencov. Celkom inak vyzerajú aj prístroje. Nenájdete tu otáčkomer ani palivomer, namiesto nich vás auto informuje o stave nabitia a aktuálnom dojazde.
Ako zdroj energie slúžia lítium-iónové batérie s kapacitou 23 kWh, ktoré v ideálnej pracovnej teplote udržiava kvapalinový chladiaci systém. Výhodou Fordu je rýchlosť nabíjania: vďaka 6,6 kW integrovanej nabíjačke sa zo zásuvky s prúdom 32 A naplno nabije za 3 až 4 hodiny. Na jedno nabitie prejde 162 km, hodnota maximálnej rýchlosti je elektronicky obmedzená na 137 km/h. To umožňuje elektromobil, určený prioritne do mesta, využiť aj na diaľnici.
Pod prednou kapotou je uložený elektrický motor s výkonom 107 kW/ 145 k, ktorý poháňa predné kolesá. Toľko prehliadka auta, poďme jazdiť.
Po stlačení štartovacieho tlačidla sa Ford potichu rozbehne, z frankfurtského letiska vyrážame po poloprázdnej diaľnici. Prvá šanca vyskúšať maximálnu rýchlosť. Focus akceleruje výborne, krútiaci moment 250 Nm je k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Lineárne zrýchľujeme, až kým sa ručička rýchlomeru prehupne cez stoštyridsiatku. Potom akoby sa pod pedálom objavila virtuálna pružina s protitlakom, je jasné, že sme sa dostali po obmedzovač. Auto sa však správa príkladne stabilne a ticho plachtí diaľnicou.
V meste (takmer) zadarmo
V meste sa z Focusu stalo perpetuum mobile. Rekuperácia kinetickej energie funguje tak účinne, že po 10 km nám z dojazdu neubudol ani kilometer. Auto sa dobíja samo pri brzdení, pričom nás cvičí funkcia Brake Coach. Ukazuje, koľko z kinetickej energie, ktorá by sa inak premenila na teplo, sa nám podarí dostať späť do akumulátorov. Základom je plynulosť brzdenia a keď po niekoľkých pokusoch dosiahneme hodnotu 100 %, jasáme.
Jazdné vlastnosti premianta triedy zostali aj elektrickému Focusu. V zákrutách, kde sme mohli jazdiť zhruba pri rýchlostiach limitovaných mestom (riskli sme to do cca 80-90 km/h), hmotnosť batérií takmer necítiť. Jediným rozdielom je, že na elektrickom aute si neviete podradiť a brzdiť motorom, prevodovka má jeden stupeň. Na druhej strane to vyváži účinnejšie brzdenie vďaka rekuperácii. Bonusom je presné, veľmi príjemné riadenie.
Výhodou Focusu Electric je, že ide o automobil nižšej strednej triedy s dobre dimenzovaným vnútorným priestorom pre pasažierov. Prirodzene, odvezú si toho menej, treba rátať s tým, že časť kufra zaplnili batérie. Vďaka komfortu cestovania, jazdným vlastnostiam a výkonu však Focus posunul charakter elektrického vozidla od mestského približovadla smerom k plnohodnotnému a všestrannému automobilu.