Po päťdverovom hatchbacku a trojdverovom kupé SC sa v modelovom rade Leon objavuje aj rodinné päťdverové kombi ST.
Úlohou prvého kombi v histórii modelového radu Leon je ešte viac zatraktívniť aktuálnu ponuku značky Seat a pritiahnuť k nej aj rodinnejšie zmýšľajúcich klientov. Koniec koncov, vďaka zdieľaniu technického základu s koncernovými súrodencami Golf/Octavia/A3, nie je dôvod neponúknuť obdobné karosárske verzie aj pri španielskom deriváte. Nový Leon ST využíva, rovnako ako Golf, či Octavia, novú podlahovú platformu MQB. S tým pochopiteľne úzko súvisí aj jeho nízka hmotnosť (najľahší Leon ST má prevádzkovú hmotnosť 1233 kg) a použitie dvoch druhov zadnej nápravy. Seat razí rovnakú filozofiu ako česká Octavia, jej jednoduchšiu verziu s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou tak dostanú všetky verzie s max. výkonom do 110 kW/150 k (vrátane). Viacprvkové zavesenie sa preto ujde len najvýkonnejšej benzínovej verzii 1.8 TSI (132 kW/180 k) a turbodieselu 2.0 TDI naladenému na 135 kW/184 k. Okrem nich však dostane viacprvkové zavesenie aj verzia s pohonom 4x4 (pri Seate novinka).
Motory ako pre hatchback
Na pohon kombi verzie ST budú slúžiť rovnaké benzínové aj naftové motory ako pri ostatných karosárskych verziách Leona. Benzínovú paletu tak vytvoria štvorvalce 1.2 TSI, 1.4 TSI a 1.8 TSI v rôznych verziách pokrývajúcich výkonové spektrum od 63 kW/86 k až po 132 kW/180 k. Záujemcovia o naftový motor budú môcť naopak vyberať spomedzi motorov 1.6 TDI a 2.0 TDI naladených na max. výkony od 66 kW/90 k po 135 kW/184 k.
Miesta viac než dosť
V porovnaní s päťdverovým hatchbackom je kombi ST dlhšie o 27 cm a jeho celková dĺžka narástla na 4,54 m. Až po B-stĺpik ide pritom o identické auto, takže celý nárast dĺžky ide na vrub zadnej časti. Vďaka miernejšie klesajúcej línii strechy majú zadní pasažieri o niečo viac miesta nad hlavami a za sebou viac priestoru pre batožinu. V rámci koncernových trojičiek Golf Variant/Octavia Combi/Leon ST síce španielsky zástupca ťahá za kratší koniec, no jeho kufor so základným objemom 587 l patrí v rámci segmentu stále k tomu lepšiemu. Prekvapiť by nemal ani rovnaký systém sklápania zadného deleného operadla ako predvádzajú zvyšní dvaja súrodenci. Sedák tak ostáva pevný, sklápa sa len spomínané delené zadné operadlo, pričom po jeho zložení vznikne v kufri mierne naklonená rovina a schod. Ten však dokážete dorovnať dvojitou podlahou zodvihnutou do svojej vyššej polohy. V prípade sklopeného zadného operadla sa využiteľný objem kufra zväčší na 1470 l a po sklopení operadla predného spolujazdca v ňom dokážete previezť predmety dlhé až 2,67 m. Dôležité je aj dobré dielenské spracovanie čalúnenia kufra a jeho odolná tkanina, ktorá by mala vydržať roky tvrdej prevádzky.
Okrem spomínanej variability väčšieho batožinového priestoru sa môžu zákazníci kombi verzie tešiť aj sklopné stolíky na zadných stranách operadiel predných sedadiel, či výsuvné záclonky v zadných bočných oknách.
Kilogramy navyše necítiť
Nový Leon ST sme si počas krátkej jazdy vyskúšali aj osobne, pričom môžeme potvrdiť, že prírastok hmotnosti nad zadnou nápravou pri normálnej jazde vôbec nevnímate. Konštruktéri patrične upravili charakteristiku pruženia zadnej nápravy, v zákrutách sa tak rodinný Leon nijak výrazne nenakláňa a ani pri náhlych zmenách smeru nemá tendenciu vybočovať zadnou časťou zo stopy. Treba však priznať, že sme jazdili výlučne len s dvomi osobami na palube. Správanie plne obsadeného auta tak budeme vedieť zodpovedne zhodnotiť až po plnohodnotnom redakčnom teste.
Predpredaj Seatu Leon ST sa na slovenskom trhu štartuje 16. januára 2014.