Nissan LEAF je prvým elektrickým autom na našom trhu, ktoré ponúka plnohodnotný priestor pre cestujúcich, slušný kufor a inšpirujúci dojazd. Zaujme aj cenou a najmä nákladmi na „palivo".
Najazdíte každý deň viac ako 150 kilometrov? Tak už ďalej nečítajte. Ak sa ale zmestíte do tohto limitu, prípadne si viete denné jazdy rozfázovať do menších porcií s krátkou zastávkou na rýchlonabíjačke, je pre vás elektrické auto ideálnym riešením.
Nissan na náš trh uviedol druhú generáciu plne elektrického modelu LEAF, ktorý pohodlne odvezie štyroch ľudí (auto je homologované ako päťmiestne, ale veď to poznáte aj z iných vozidiel) a ich batožinu (kufor má 370/ 720 litrov), pričom reálne na jedno nabitie zvládne 140 až 150 km. Dá sa aj viac, výrobca uvádza dojazd 199 km, no tu sa už musia cestujúci uskromniť napríklad pri využívaní klimatizácie. Na tú sme pri týždňovom teste nerezignovali, keďže teplomer atakoval štyridsiatky, no i pri maximálnom chladení interiéru vozidla prešiel LEAF na jedno nabitie vždy poctivých 140 km.
Mesto mu pristane
LEAFu viac sedí mesto, kde pri spomaľovaní účinne dobíja batérie rekuperácia a dojazd sa zdá byť nekonečný. Na rýchlonabíjačke sa na 80 % kapacity nabije za 20 minút. Vyskúšali sme aj nabíjanie v domácich podmienkach. Jednoducho sme večer strčili nabíjačku do zásuvky a ráno bolo auto pripravené vyraziť. Poteší, že si môžete naprogramovať čas plánovaného odjazdu a nabíjací cyklus sa automaticky nastaví tak, aby boli batérie v tom okamihu nabité na 100 %. Čo nás však úplne dostalo, je možnosť navoliť si aj teplotu v aute. Takže ak parkujete na slnku a chcete odísť povedzme o dvanástej, čaká vás auto s 22°C v interiéri. A ak máte poruke zásuvku, klimatizácia využíva energiu zo siete a batérie vám zostávajú na jazdu. To isté funguje aj v zime. Zbohom, nezávislé kúrenia...
Dve eurá na 100 km
Výborné na LEAFe je, že doň jednoducho presadnete z bežného auta a idete. Obsluha je úplne rovnaká. Neruší radenie prevodovky, rýchlosť sa pri jednom prevodovom stupni odvíja od otáčok elektromotora, pričom maximum krútiaceho momentu 254 Nm máte pod pedálom už od nulových otáčok. Keď zošliapnete akcelerátor, kedykoľvek do rýchlosti 100 km/h vás zrýchlenie zatlačí do sedadiel. To by sme od ekologického auta s výkonom 80 kW (109 k) nečakali.
Podvozok je veľmi komfortný, riadenie krásne lineárne, parkovanie s LEAFom je hračkou. V meste sa vďaka svojej obratnosti cíti ako ryba vo vode. Má excelentné brzdy a keďže pri ich aktivovaní aj rekuperuje elektrinu, pozor na autá za vami. A tiež na zamyslených chodcov, ktorí sú v tom tentoraz nevinne. Absolútne tichý elektromobil nepočujú, takže jazda v centre si vyžaduje viac ohľaduplnosti.
To je všetko pekné, len čo náklady? Obstarávacia cena je 28 780 eur vrátane DPH, servisné prehliadky absolvujete za cenu o tretinu nižšiu ako pri spaľovacích motoroch, pri servisnom intervale 30 000 km alebo jeden rok. Atraktívne sú náklady na „pohonné látky", teda na elektrinu: 2 eurá na 100 km. Také by malo naftové auto so spotrebou 1,43 l/100 km. Neznámou v rovnici je iba zostatková hodnota, no i tu pripravuje Nissan v spolupráci s Auto-Impexom, ktorý je prvým oficiálnym predajcom LEAFu u nás, veľmi atraktívny produkt.
TECHNICKÉ ÚDAJE