Keď automobilka BMW pred siedmimi rokmi svetu prvýkrát ukázala model X6, nik vtedy ani len netušil, akú si kríženec kupé a SUV vydobyje popularitu. Novinka tohtoročnej jari, BMW X4, pokračuje v jeho šľapajach.
O vývoji menšieho brata modelu BMW X6 sa šuškalo už dávnejšie, ambíciami ponúknuť o číslo menšieho kríženca sa koniec koncov netajila ani samotná automobilka. Nič konkrétne však prezradiť nechcela a tak musela odborná aj laická verejnosť čakať až na predstavenie prvého konceptu a krátko na to aj sériového modelu. Dnes je konečne tu a spolu s ním aj prvé konkrétne informácie.
X3 v joggingu
Novinka technicky vychádza z konvenčného BMW X3, karoséria X4 však dostala výrazne športovejšie rysy s masívnym predným nárazníkom lemovaným nasávacími otvormi, širokými bokmi a zadnou časťou s pomaly klesajúcou líniou strechy. Pri pohľade zozadu akoby X4 z oka vypadlo väčšiemu BMW X6. Dizajnéri teda neváhali a svojmu novému dieťaťu vštepili rovnaké DNA, aké už automobilke pri väčšom bratovi zarobilo nemalé peniaze. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že predajné úspechy BMW X6 výrazným spôsobom prekonali všetky očakávania.
Z celkových rozmerov 4671 x 1881 x 1624 mm vyplýva, že v porovnaní s väčšou predlohou je novinka približne o 20 cm kratšia, o 5 cm nižšia a má o 12 cm menší rázvor. Keď sa vrátime k „darcovskému" BMW X3, v porovnaní s ním sedí vodič „ixštvorky" o 20 mm nižšie. To dobre ilustruje snahu konštruktérov o zníženie ťažiska a hoci sa zdá táto hodnota zanedbateľná, v súčinnosti s iným vyladením podvozku sa má skutočne postarať o dynamickejší charakter tohto auta. Aj keď je BMW X4 homologizované ako päťmiestne, jeho zadná lavica je prioritne profilovaná pre dvoch pasažierov. Prostredné miesto na sedenie tak ostáva skôr núdzové.
3 + 3
Na začiatok vyčlenila automobilka na pohon BMW X4 tri benzínové a tri naftové motory. Všetky sú uložené pozdĺžne, disponujú priamym vstrekovaním aj prepĺňaním, vždy poháňajú všetky štyri kolesá a spĺňajú emisnú normu Euro 6. Benzínovým základom je štvorvalcová verzia xDrive20i (135 kW/184 k), nad ňou figuruje xDrive28i (180 kW/245 k) a benzínovým vrcholom je zatiaľ šesťvalcová verzia xDrive35i (225 kW/306 k).
Na poli naftových motorov X4 zabojuje úplne novým štvorvalcovým turbodieselom vo verzii xDrive20d (140 kW/190 k), ktorú doplnia šesťvalce xDrive30d (190 kW/258 k) a xDrive35d (230 kW/313 k). Vrcholná naftová motorizácia, disponujúca max. krútiacim momentom 630 Nm, dokáže nové X4 rozbehnúť z 0 na 100 km/h za 5,2 s, dosiahne max. rýchlosť 247 km/h a to všetko pri udávanej kombinovanej spotrebe 6 l/100 km.
V spojení zo svetom
BMW X4 pochopiteľne využije všetky dostupné funkcie programu BMW ConnectedDrive, zaisťujúce prepojenie posádky auta s okolitým svetom. Vďaka internetovému pripojeniu tak budú pohotovejšie pracovať aj jeho asistenčné a komunikačné systémy.