Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

0
0
0
s2smodern

Majestátnym rozmerom auta zodpovedá aj prevádzková hmotnosť dve tony. V nižších segmentoch je Hyundai na koni, ako je na tom však medzi veľkými SUV? Testovali sme model Santa Fe 2.2 CRDi so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.


Hyundai Santa Fe je momentálne najväčším SUV v ponuke značky. Tomu samozrejme zodpovedajú aj jeho majestátne rozmery, priestranná a kvalitne zložená kabína a dostatočne reprezentatívny pohon. Oň sa stará naftový prepĺňaný štvorvalec 2.2 CRDi VGT s max. výkonom 145 kW (197 k) a krútiacim momentom 436 Nm, dostupným už od 1800 ot./min. Testovací exemplár bol navyše vybavený príplatkovou automatickou prevodovkou (základom je šesťstupňový manuál).
Majestátnym rozmerom auta zodpovedá aj prevádzková hmotnosť dve tony. S ňou a pomerne veľkými pasívnymi odpormi však Hyundai úspešne bojuje vytáčaním motora do vyšších otáčok. Jednoducho, ak potrebujete povedzme na šiesty prevodový stupeň zrýchliť z 80 na 120 km/h, automat namiesto podradenia do päťky odomkne hydrodynamický menič, vyženie otáčky štvorvalca na trojtisícovú hranicu (čím okrem iného poriadne roztočí veľké turbodúchadlo Garrett) a až pri rýchlosti 110 km/h prevodovka opäť uzamkne menič a otáčky klesnú z 3000 na 1950. Správanie automatu tak občas skôr pripomína bezstupňovú prevodovku CVT. Na druhej strane, pri normálnej jazde ostáva menič uzamknutý tak dlho, ako to len ide. Ani v dlhom tiahlom stúpaní tak prevodovka nepodradí a nechá motor prevaľovať na 1300 ot./min. Nižšie to však už nejde, turbodúchadlo by potom rýchlo stratilo otáčky a motor by okamžite prišiel o záťah.

Zadarmo to nebude
Zle na tom Santa Fe nie je ani v otázke spotreby. Treba však počítať s tým, že dve tony hmotnosti, značná čelná plocha a veľké odpory sa na reálnej spotrebe predsa len trochu podpíšu. Zatiaľ čo v ideálnych klimatických podmienkach bral Hyundai pri ustálenej rýchlosti 90 km/h (1600 ot./min) 5,5 l/100 km, pri zrýchlení na diaľničné tempo 130 km/h (2300 ot./min) sa spotreba rýchlo šplhala k ôsmim litrom. Ani expresné presuny rýchlosťami okolo 160 km/h vás však cez desaťlitrovú hranicu nedostanú. Predpisovú jazdu mestom sme zvládali so spotrebou približne 7,5 l/100 km, zatiaľ čo tradičný medzimestský presun priemernou rýchlosťou 68 km/h (na trase dlhej 85 km) Hyundai zakončil spotrebou 7,9 l/100 km.
Za šesťstupňovú automatickú prevodovku si musíte priplatiť 1500 eur. Pohon 4x4 je v základnej cene. Aj keď má Santa Fe veľký motor, zohrieva sa veľmi rýchlo. Aj v zime vykúri kabínu expresne.  Praktickým detailom je zadná posuvná lavica, delená v pomere 2:1.




ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl