Test: Citroën DS3 1.2 VTi

0
0
0
s2smodern

Tri valce malému Citroënu bohato stačia.Auto s vyváženejšou kombináciou štýlu, dynamických schopností a ceny dnes budete hľadať len ťažko. Ako sa navyše ukázalo, Citroën DS3 má svoje čaro aj s malým trojvalcom 1.2 VTi pod kapotou.

Citroën sa rozhodol využiť prirodzený šarm najmenšieho zástupcu modelovej línie DS, odel ho do podmanivo fialovej metalízy, na B-stĺpiky prilepil plaketu s menom známej módnej návrhárky a predstavil edíciu DS3 by Lýdia Eckhardt. Nebudeme sa rozplývať nad zladenosťou kabíny a exteriéru, ani nad výberom zaujímavých farebných odtieňov, v podstate je nám úplne jedno, koho meno auto nesie, omnoho dôležitejšie je, čo dokáže ponúknuť. Ak nazriete pod jeho kapotu a objavíte malý atmosférický trojvalec, určite vás prepadnú myšlienky o nedostatočnom výkone a nehodnosti motora pre niečo tak výnimočné, ako je limitovaná edícia štýlového auta. Viete čo? Na podobné čierne myšlienky rovno zabudnite. Ten motor je skvelý, rád sa nechá provokovať, zavíja pri tom, vrtí sa a zo všetkých síl ukazuje chuť žiť. Kto neskúsil, neuverí.

Aj tri valce vedia potešiť
Trojvalcový pôvod motor 1.2 VTi prezradí hneď po naštartovaní. Mohutne zatrasie silentblokmi, oprie sa do karosérie a zavrtí celým autom. Nie veľmi, no dosť na to, aby dal o sebe vedieť. Na povely plynu však reaguje spontánne a cítiť z neho, s akým naliehaním čaká na vaše pokyny. Netreba však zabúdať, že mu k dýchaniu nepomáha žiadne turbodúchadlo, aby tak zo seba vydal celú porciu výkonu a pružnosti, potrebuje otáčky. Musíte ho skrátka poriadne rozdýchať, ak to však raz urobíte, začne s autom ťažkým 1120 kg (podľa technického preukazu) hýbať s až prekvapujúcou ľahkosťou. Len si musíte zvyknúť na väčšiu porciu otáčok pri rozjazde a dobré zladenie spojky s plynom. Ak dostanete chuť objavovať čaro vyšších otáčkových sfér, a to by ste veru mali, treba si dávať pozor na pomerne razantný obmedzovač otáčok. Ani sa nenazdáte a ručička otáčkomera preletí okolo hranice 6200 otáčok (začiatok červeného poľa) a tvrdo narazí na obmedzovač pri 6400 ot./min. Akcelerácia tak stratí pôvab plynulosti a motor sa vám nepoďakuje. Najlepšie je si jedným očkom vždy kontrolovať otáčky a radiť vyššie tesne pred zásahom elektronického dozoru. S päťstupňovou prevodovkou to zasa tak ťažké nebude. Ak na motor netlačíte, zistíte, že je dôstojným partnerom aj v stredných otáčkach. Vyšší prevodový stupeň si pýta niekde okolo 2500-3000 ot./min. a ani po preradení sa jeho otáčky neprepadnú tak nízko, aby sa z toho nedostal. Pri pokojnej jazde zvládol medzimestský okruh s priemernou spotrebou 4,5 l/100 km, ani na diaľnici pri 130 km/h (4000 ot./min.) sa však cez sedemlitrovú hranicu nedostal.

Neposedná motokára
Pri defenzívnej jazde je Citroën DS3 neposedným rebelom. Na rozbitých povrchoch tancuje zo strany na stranu a občas si podvozkom zabúcha viac, ako by sa patrilo. Aby ste však objavili jeho skutočný talent, musíte zrýchliť. Dostaňte ho na hranu priľnavosti, donúťte jeho tlmiče pracovať a zistíte, že odskakujúci zadok sa zrazu upokojí, DS3 začne prísne sledovať trasu, ktorú mu určia predné kolesá a v rýchlych tiahlych oblúkoch začne zadnou nápravou uťahovať stopu. Je to vzrušujúce, človeku sa pritom spotia dlane a zavalí pocit uspokojenia, ktorý nezažije ani pri drahších autách. Spektrum, v ktorom zažiari podvozok DS3 naplno, nie je široké, ak doň však raz nazriete, chytí vás za srdce a nepustí. Chcelo by to len o čosi väčší odpor vo volante. Pri postrkovaní v meste príde ľahké riadenie síce vhod, no k drzému naturelu DS3 by trochu tej práce s volantom predsa len pasovalo viac.
Pneumatiky s rozmermi 195/55 R 16 prepožičiavajú DS3 akurátnu mieru priľnavosti.  Trojvalec potrebuje otáčky, ak ich však dostane, je s ním zábava. Štýlový v každom detaile, kabíne DS3 nechýba šmrnc. Slušná je aj ergonómia jej hlavných ovládačov. Predné sedadlá sú relatívne komfortné, dôležitejšie však je, že v zákrutách dokážu ako tak podržať.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.