Po kratšom hatchbacku prichádza Peugeot 308 aj ako praktické rodinné kombi SW. Skúšali sme jeho naftovú verziu 1.6 HDi.
Elegantnou kombi verziou modelu 308 chce Peugeot osloviť predovšetkým prakticky zmýšľajúcich zákazníkov vyhľadávajúcich nielen objemnejší a lepšie využiteľný batožinový priestor, ale aj celkovo väčší vnútorný priestor kabíny. Nárast celkovej dĺžky 332 mm (v porovnaní s hatchbackom) totiž nepripadá len na dlhší zadný previs (o 222 mm), ale aj na rázvor predĺžený o 110 mm (celkovo na 2730 mm). Zadní pasažieri modelu 308 SW si tak môžu vychutnávať viac miesta pre nohy a vzhľadom na pomalšie klesajúcu líniu strechy získali aj o 11 mm viac priestoru pre hlavy. Predná časť kabíny je zhodná s hatchbackom, čakajte preto dostatok miesta, kvalitné materiály aj ich spracovanie a jednoduché ovládanie všetkých dôležitých funkcií prostredníctvom dotykovej obrazovky nového palubného a multimediálneho systému. Stačí trochu zvyku a nový Peugeot sa vám rýchlo dostane „pod kožu".
Komfort aj pre tašky
Čím však nové kombi boduje bezpochyby najviac, je jeho batožinový priestor. Už papierové parametre dávajú tušiť, že sa tu udiali veľké veci, následný pohľad do útrob kufra potom predtuchu naplno potvrdí. Dlhší zadný previs ukrýva priestor s objemom až 660 l, pričom už z pohľadu na jeho kolmé rovné steny je jasné, že tu nejde o litre naháňané rôznymi nevyužiteľnými záhybmi. Naopak, verzia SW sa môže smelo pochváliť jedným z najlepšie využiteľných batožinových priestorov v segmente. A hoci sa celých 50 l objemu ukrýva pod dvojitou podlahou (je tu priestor na náradie aj dojazdové rezervné koleso), aj zvyšných 610 l s prehľadom stačí na rozplakanie konkurencie (hatchback ponúka nad podlahou 420 l). Ak sklopíte zadné delené sedadlo, celkový využiteľný objem narastie až na 1660 l (pri hatchbacku je to 1228 l). V Peugeote sa pohrali aj s mechanizmom sklápania zadného sedadla, ktoré sa teraz dá zložiť jedným ťahom (páčkami priamo z batožinového priestoru). So sklápaním operadla sa navyše zníži aj sedák, takže vznikne takmer rovná podlaha dlhá viac ako 1,9 m (za vodičom vysokým 1,82 m). Pri štandardnej päťmiestnej konfigurácii je podlaha batožinového priestoru dlhá takmer 1,1 m. Využiteľnosť kufra ďalej zvyšujú integrované koľajničky s presúvateľnými úchytmi, odnímateľné priehradky za zadnými podbehmi a čalúnenie odolnou látkou zo všetkých strán. Francúzske kombi tak spracovaním svojho úložného priestoru mieri jednoznačne do prestížnejšej časti segmentu.
Ticho a úsporne
Testovaný motor 1.6 e-HDi patrí jednoznačne medzi najlepšie naftové štvorvalce súčasnosti. Ide o poslednú evolúciu motora konštrukčného radu DV charakteristickú použitím osemventilového rozvodu OHC (jednoduchšie rozvody znamenajú nižšiu hmotnosť aj trecie straty), ktorá ostáva verná časticovému filtru využívajúcemu na regeneráciu aditívum Eolys (znižuje teplotu potrebnú na vyčistenie filtra). Len pre zaujímavosť, časticový filter pracujúci na rovnakom princípe použil Peugeot prvýkrát už v roku 2001 pri modeli 607. Čo sa týka jeho dynamických schopností, je až zarážajúce, s akou samozrejmosťou dokáže s autom ťažkým takmer 1,5 t hýbať. Nebavíme sa však len o mestskej jazde nízkymi rýchlosťami, zrýchľovať dokáže aj pri predchádzaní pomalších áut ďaleko za mestom. Ak treba, nechá sa vytočiť aj nad päťtisícovú hranicu (červené pole otáčkomera začína pri 5000 ot./min.), za normálnych okolností ho však tak vysoko hnať vôbec nemusíte. Max. výkon totiž dosahuje už pri 3600 ot./min., zatiaľ čo krútiaci moment vrcholí pri 1750 otáčkach. Stačí si dávať pozor, aby motor nespadol pod hranicu 1500 otáčok a potrebný záťah máte vždy zaručený. Motor inak zvládne aj nižšie otáčky (výborné odhlučnenie naftových motorov v nízkych otáčkach je ďalšie špecifikum Peugeotov), tesne nad voľnobehom však ľahko uviazne v pasci dlhých prevodov a stratí dych. Ťažšie prevody počas redakčného testu predviedol aj klasický hatchback, kombi SW je na tom veru veľmi podobne. Na najvyšší prevodový stupeň (VI.) káže SW pri normálnej jazde radiť až niekde pri rýchlosti 95 km/h, kedy po preradení z päťky do šestky spadne motor na 1500 otáčok. Ak sa tempo okolitej premávky o čosi zníži, ideálnejšie je okamžite opäť podradiť o stupeň nižšie. Pri rýchlosti 130 km/h sa motor ticho prevaľuje okolo hranice 2200 ot./min. a takmer o sebe nedáva vedieť.
Odrazom dlhších prevodov je však ukážkovo nízka prevádzková spotreba. Medzimestský testovací okruh dlhý 85 km prešiel Peugeot priemernou rýchlosťou 35 km/h so spotrebou 4,1 l/100 km (pri vonkajšej teplote 11 °C). Pri ustálenom tempe 90 km/h (1500 ot./min.) si pýtal dokonca len 3,5 l/100 km, úsporný však ostáva aj na diaľnici. Z Bratislavy do Banskej Bystrice sa priemernou rýchlosťou 124 km/h dostal za 5,5 l/100 km. Počas celého testu sme s autom najazdili takmer 1300 km s priemernou spotrebou rovných 5 l/100 km (vrátane dynamických meraní).