Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI

0
0
0
s2smodern

Jeho dizajn musí vyhovovať nielen európskym, ale aj ázijským a americkým zákazníkom. Má to niečo do seba. Hyundai vystrčil rohy a do segmentu najluxusnejších limuzín vypustil svoju novú vlajkovú loď, sedan Genesis 3.8 V6 GDI. Mali by konkurenti spozornieť? Vyzerá to tak, že áno.


Je neuveriteľné, ako rýchlo sa dokáže Hyundai prispôsobovať potrebám európskych zákazníkov. Z výrobcu priemerných vozidiel sa behom krátkeho obdobia vyprofiloval na celosvetového producenta nadpriemerne schopných áut, ktoré si získavajú čoraz viac priaznivcov na všetkých kontinentoch. Zdá sa, že Hyundai skutočne žije svoj sen a vypúšťa na trh stále lepšie a lepšie modely. Dobrým príkladom je aj testovaný sedan Genesis. Hoci je dizajn čisto subjektívnou disciplínou, dovolíme si povedať, že línie Genesisu vyznávajúceho fluidný dizajn šikovne balansujú na tenkej hranici medzi konzervatívnym prístupom a požiadavkami klientov túžiacich sa odlíšiť. Na slovenskom trhu je k dispozícii s jediným motorom aj výbavou, zabudnite tak na naftový motor, alebo výrazné prvky individualizácie. Buď vyhovuje alebo nie, treba však povedať, že v jeho výbave budete len ťažko hľadať prvky, ktoré by vám mohli chýbať.

Za 59 990 eur ho dostanete tak, ako ho vidíte na fotografiách. Na príplatky sa Hyundai nehrá. Ázijský vplyv nezaprie ani pri pohľade zozadu. Rázvorom 3010 mm Genesis zapadá medzi najväčšie limuzíny konkurenčných výrobcov. Štandardný Lexus LS ho má dokonca o 40 mm kratší.
Pohľad na denné LED svetlomety. Hlavné svetlá sú bi-xenónové (35 W, výbojka D3S). Je to ázijské auto, LED smerovky však nečakajte, namiesto diód používa klasické žiarovky. Ani zadné svetlá nie sú kompletne LED. Ich grafika je však veľmi príťažlivá (najmä koncových svetiel).

 

Interiér

Pocit prémiovej limuzíny vyvoláva kabína Genesisu už použitými materiálmi, kvalitou dielenského spracovania, či celkovým stvárnením. Príjemná je aj samotná vôňa interiéru, jeho ambientné podsvietenie a priestorová ponuka. Najmä na zadných sedadlách sa posádka cíti naozaj ako v kreslách. Okrem veľkorysých rozmerov ponúkajú aj vyhrievanie, odvetrávanie a elektrické ovládanie pozdĺžneho posuvu a sklápania operadla. Zozadu sa dá ovládať dokonca aj sedadlo predného spolujazdca. Zle sa tu však nemá ani vodič, počas jazdy mu pomáha celá armáda elektronických asistenčných systémov a aby mal pri parkovaní s päťmetrovou limuzínou dostatočný prehľad, na stredovom monitore vidí svoj Genesis z vtáčej perspektívy (obraz vyskladaný z kamier snímajúcich obraz okolo celého auta). Vnútorná bezpečnostná aj komfortná výbava je samozrejme veľmi bohatá, na jej vymenovanie by však rozsah tohto testu nestačil. Všetko je navyše v štandardnej výbave a za nič už nemusíte priplácať. Hľadanie chýb v kabíne Genesisu nemá veľký význam, všetko je tu na vysokej úrovni a snáď jediná vec, ktorá nás na luxusnej limuzíne tejto úrovne trochu zarazila, boli roletky v bočných oknách. Neovládali ich totiž žiadne elektromotory, ale museli sme ich zakaždým vyťahovať mechanicky. To však už vŕtame možno až príliš.

Kabína je z kvalitných materiálov, tvary palubnej dosky a rozmiestnenie ovládačov v podstate zodpovedajú európskemu vkusu. Stredový displej (uhlopriečka 9,2 palca) je dotykový.  Drevené obklady palubnej dosky pôsobia veľmi dobrým dojmom na pohľad aj dotyk.  Brúsenou kožou sú okrem stropu čalúnené aj stĺpiky karosérie. 
 V tejto konfigurácii (s vyklopenou stredovou konzolou) bude jazdiť Genesis asi najčastejšie. Priestor na zadných sedadlách je vo všetkých smeroch veľkorysý.  Zadní pasažieri majú k dispozícii aj vlastné ovládanie audiosystému.  Kufor má objem 493 l (nedá sa zväčšiť), na prevoz kufríkov a príručných manažérskych batožín bohato stačí.


Motor

Ako sa na správnu limuzínu patrí, Genesis pod kapotou ukrýva atmosférický šesťvalec 3.8 V6 GDI. Moderný agregát s priamym vstrekovaním paliva vďaka výbornému vyváženiu v kabíne takmer nepočuť, vie potiahnuť takmer od voľnobehu a zásluhou osemstupňového automatu udrží aj na diaľnici otáčky len tesne nad dvojtisícovou hranicou. S autom vie aj pekne zacvičiť, len k tomu jednoducho potrebuje otáčky. Ak navyše tlačidlom na stredovom tuneli zvolíte režim SPORT, šesťvalec nad štvortisícovou hranicou akusticky zhrubne a pri 6000 otáčkach už zavíja ako dobre vychovaný superšport. Celé to divadlo je samozrejme príjemne tlmené a posádku nijak neobťažuje, zakaždým však pripomenie čaro veľkých benzínových motorov. Zatlačte naň, šesťvalec GDI sa postaví na zadné, začne zavíjať a až pod kožou cítite, ako sa zo seba doluje každý kilowatt, len aby sa predviedol. Je to mimoriadne uspokojujúci proces, ktorý vám žiadny dnešný turbodiesel nikdy nepredvedie.

Osemstupňový automat neradí zle, lepšie sa však cíti pri uvoľnenom tempe a pokojnej „plavbe" krajinou. Ak sa náhle rozbehnete, chvíľku mu trvá, než sa prispôsobí, v športovom režime je však prevodovka rýchlejšia, pohotovejšia a vie si podržať otáčky. Ak treba, aj pri rýchlosti 110 km/h a neustálom pridávaní a uberaní plynu v rytme zákrut vie podržať zaradenú štvorku. Dokonca sme ju donútili držať prevodový stupeň aj v momente, keď už šesťvalec točil takmer 6000 otáčok. Ak sme náhle zvoľnili, po 3-4 sekundách pochopila a začala postupne radiť vyššie prevodové stupne, až nakoniec skončila na osmičke a motor spustila do rovnako nízkych otáčok, ako keby sme mali zvolený ekonomický režim. Šikovné. Pre úplnosť, pri pokojnej jazde Genesis radí najvyšší prevodový stupeň (VIII) už pri rýchlosti 85 km/h a hoci má motor v tej chvíli len nejakých 1300 otáčok, dokáže pri pridaní plynu pružne zrýchliť.

Veľký motor, pohon 4x4 a automatická prevodovka spotrebe nijak neprospievajú, napriek tomu vie jazdiť Genesis aj úsporne. Na testovacom úseku sme jeho udávanú kombinovanú spotrebu 11,6 l/100 km podliezli až o 2,5 litra, výsledok 9,1 l/100 km považujeme za výborné číslo. Hranicu jedenástich litrov na 100 km sme však neprekročili ani pri diaľničnom presune trvalým tempom 130 km/h. Aerodynamická karoséria Genesisu sa skrátka vzduchom prerezáva bez veľkej námahy.

Motor 3.8 V6 GDI (Lambda) má podštvorcovú charakteristiku (96 x 87 mm), takže sa nebojí otáčok. Krútiaci moment nenaháňa vysokým zdvihom, ale skôr objemom. Je krásne vyvážený a tichý.  Všimnite si tesnenie, ktoré taktiež tlmí hluk unikajúci spod kapoty. Tej nechýba ani protihluková izolácia.  Pevnosť skeletu zlepšujú aj mohutné výstuhy v motorovom priestore (dnes ich kvôli znižujúcim sa hmotnostiam využíva stále viac a viac prémiových vozidiel). 
 Aj motorový kryt má poctivú izoláciu.  K nalievaciemu hrdlu kvapaliny do ostrekovačov je dobrý prístup.  Servisný interval je variabilný a zobraziť si ho viete aj na stredovom displeji. V motore koluje 6,9 l oleja (5W-30).


Podvozok

Silnou stránkou auta je aj jeho podvozok. Dobre odtlmený, vždy tichý a aj na nízkoprofilových pneumatikách komfortný. Z rovnováhy ho nerozhodí ani séria väčších vĺn, či prudký vyhýbací manéver. Jeho celková vyváženosť je výborná. Pozor však na krátke priečne nerovnosti pri dynamickej jazde. V športovom režime je Genesis dosť tuhý a keď nabehnete na priečnu nerovnosť, celý jemne nadskočí. Elektronika to samozrejme okamžite zaznamená, preruší tok výkonu na kolesá a autom nachvíľku trhne. Na rozbitých povrchoch tak budete paradoxne rýchlejší v komfortnom režime (upravuje nielen charakteristiku motora a radenia, ale aj charakteristiku adaptívnych tlmičov). Slabším prvkom auta je len riadenie. Chýba mu akákoľvek spätná väzba a okolo stredovej polohy mierne zadrháva. Pre objektivitu však treba dodať, že je to len otázka softwaru (riadenie je elektromechanické). Stačí prehrať jeho novú verziu (keď sa jedného dňa objaví) a je pravdepodobne po akomkoľvek probléme.

Zabúdať nesmieme ani pohon všetkých kolies. Veru, toto auto popri všetkom svojom luxuse „hrabe" všetkými štyrmi. Dobrú trakciu si tu okrem klzkých povrchov vychutnáte aj na suchom asfalte, kde sa Genesis na výjazdoch opiera o zadné vonkajšie koleso a zároveň posiela časť sily na prednú nápravu. Tá ho vždy potiahne správnym smerom, celý proces je však rýchly a jemný a auto pri ňom neobťažuje odhadzovaním zadku do strán ani násilnou nedotáčavosťou. Priľnavosti má skutočne na rozdávanie. Blázniť sa v serpentínach s takto veľkou limuzínou nie je veľmi dôstojné, je však príjemné vedieť, že priľnavosti má za každých okolností dostatok.

Pohľad na prednú viacprvkovú nápravu. Spodné ramená sú mohutnými hliníkovými výkovkami. Už na pohľad ide o pevnú konštrukciu, jej servis, či prípadný repas v budúcnosti však rozhodne nebudú lacnou záležitosťou.   Celý motorový priestor je zospodu vzorne zakrytý. Kryty nájdete aj pod prevodovkou. Zakrytý je v podstate celý spodok auta. 
 Pohľad na mohutnú liatinovú skriňu zadného diferenciálu. Je v nej 1,4 l oleja (v prednom diferenciáli ho je o polovicu menej, presne 0,7 l). Kvôli aerodynamickej optimalizácii je zakrytovaná aj zadná viacprvková náprava.   Kryty pod autom sú plstené, lepšie tak tlmia hluk odletujúcich kamienkov počas jazdy.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl