Nová Globálna platforma Subaru

0
0
0
s2smodern

Všetky nové modely Subaru budú stáť na novej globálnej platforme. Prináša zásadné zvýšenie aktívnej i pasívnej bezpečnosti, komfortu jazdy i posun v kvalite jazdných vlastností.


Prečo je nová Globálna platforma Subaru (SGP) pre značku taká významná? V tomto prípade nejde len o preladenie nastavení či nové komponenty zavesenia kolies, ale o úplne novú štruktúru celej spodnej časti vozidla vrátane ochranného prstencového rámu, pomocných rámov náprav, samotného zavesenia i stabilizačných prvkov.
Nová globálna platforma je modulárna. Rázvor i šírka sú modifikovateľné, čo umožňuje postaviť na SGP všetky budúce nové modely značky. A keďže je nová platforma zásadným prvkom z pohľadu pasívnej i aktívnej bezpečnosti, posilnili sa aj prvky ochrannej štruktúry.
Platforma s predstihom spĺňa najvyššie kritériá pasívnej bezpečnosti aj po ich postupných sprísneniach počas nasledujúcich desiatich rokov. Priame porovnanie aktuálneho XV a prototypov na novej platforme umožnilo precítiť posun v jazdných vlastnostiach.
Dvakrát tuhšia konštrukcia
Platforma s karosériou majú teraz o 70 až o 100 % vyššiu tuhosť v porovnaní so súčasnými modelmi. Subaru sa tak pripravilo na splnenie najvyšších požiadaviek na pasívnu bezpečnosť počas nasledujúcich desiatich rokov. Takýto skvelý výsledok sa podarilo dosiahnuť vďaka väčšej miere využitia vysoko pevných materiálov, ktorých podiel na štruktúre platformy a karosérie sa zvýšil zo 45 na 55 %, pričom pribudlo ďalších 5 % ultra vysoko pevných materiálov, spájaných tavným zváraním.
Zmenil sa aj tvar ochranného prstencového rámu. Jeho dve bočné sekcie už neprechádzajú rovno dozadu v línii vozidla, ale jedna z nich na každej strane má tvar písmena S, čo uľahčuje pohltenie kinetickej energie pri náraze. Konštrukčné časti rámu sú pevnejšie a masívnejšie, majú väčší prierez. Posilnili sa aj spoje rámu s karosériou. Prepojenie je teraz realizované cez prídavné vnútorné panely. Takéto riešenie spolu s masívnymi pomocnými rámami náprav znižuje prenos vibrácií a hluku od podvozku do kabíny. Prejazd priečnych nerovností je teraz výrazne tichší a komfortnejší.
Kinetickú energiu pri náraze pohltí aj kardanový hriadeľ. Jeho deformačná sekcia, ktorá programovo oddelí prednú od zadnej časti, sa zväčšila z 95 na 200 mm. Pri náraze zboku poskytuje účinnejšiu ochranu výrazne zosilnený stredný stĺpik medzi prednými a zadnými dverami, ktorý je teraz s karosériou prepojený tavným zváraním.
Otázkou je, čo urobilo takéto zásadné zvýšenie pevnosti a bezpečnosti s hmotnosťou vozidla. Spevnenie štruktúr, ale aj vyššia kvalita interiéru pridali 44 kg. Na druhej strane umožnilo použitie vysoko pevných materiálov a odľahčenie niektorých prvkov 50 kilogramov ušetriť. Výsledkom je zníženie hmotnosti o 5 kg, čo predstavuje hmotnostne neutrálne riešenie.
Podľa interných dynamických testov sa zhruba o 8 km/h zvýšila rýchlosť prejazdu normovaným vyhýbacím manévrom. Pre vysokú pevnosť sa experimentovalo s kombináciou a spájaním rôznych typov materiálov.
Nižšie ťažisko, lepšia jazda
Popri vyššej tuhosti prispieva k vylepšeniu jazdných vlastností, zvládaniu vyššieho priečneho i laterálneho preťaženia a tým k vyššej aktívnej bezpečnosti ťažisko znížené o 5 mm.
K jeho zníženiu prispela samotná konštrukcia platformy, ale aj o 10 mm nižšie umiestnený kardanový hriadeľ a zadný diferenciál. O 10 mm sa znížila pozícia sedenia na predných i zadných sedadlách a bod, v ktorom má vodič opreté päty o podlahu, je teraz dokonca až o 20 mm nižšie. Hoci nízka poloha ťažiska bola aj doteraz silnou stránkou vozidiel Subaru, pri novej platforme sa ešte viac vzdialili od konkurencie v jednotlivých segmentoch a dostali sa na úroveň športových vozidiel.
Aké to prinieslo výsledky? Okrem zlepšenej stability v priamom smere sa podľa interných dynamických testov zhruba o 8 km/h zvýšila rýchlosť prejazdu normovaným vyhýbacím manévrom, tzv. losím testom.
Nová platforma priniesla aj zlepšenie brzdných vlastností: skrátila sa brzdná dráha a výrazne sa zvýšila stabilita pri manévrovaní počas brzdenia. A už len čerešničkou na torte je vylepšená presnosť a odozva riadenia.
Po roku 1966, kedy Subaru prvýkrát použilo boxer motor, a letopočte 1972, kedy začalo vyrábať autá s pohonom všetkých kolies, sa rok 2017 zapíše do histórie značky ako tretí výrazný míľnik príchodu novej globálnej platformy.

Minimálne náklony karosérie v zákrutách potvrdil aj informačný displej. Pokrok pri novej platforme v porovnaní s aktuálnymi modelmi.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl