Štvrtá generácia modelu Focus má zachovať silné stránky predchodcu, no zároveň pridať na výbave, veľkosti kabíny a efektivite motorov. Overovali sme to počas testu kombi verzie s trojvalcom 1.5 EcoBoost.
Už nárast vonkajších rozmerov dáva tušiť, že to Ford s tým zväčšením kabíny svojich áut myslí naozaj vážne. Testované kombi medzigeneračne narástlo do dĺžky o viac než 10 cm, až polovica nárastu pritom pripadá na predĺženie rázvoru (2,7 m). V zadnom previse Focus teraz ukrýva batožinový priestor väčší o masívnych 118 l, vďaka čomu poskočil objem kufra v základnej konfigurácii na 608 l. Treba však férovo priznať, že do tohto čísla vo Forde počítajú aj miesto pod dvojitou podlahou. Rozmery batožinového priestoru nad podlahou preto približne zodpovedajú predchodcovi. Aj tak vám však ostáva na batožinu pekný kus dobre využiteľného miesta.
Hra čísiel
Šikovne si konštruktéri poradili aj s miestom na zadných sedadlách. Nad hlavami zadných pasažierov síce pribudli približne 4 cm priestoru, o rovnakú porciu sa však zadné sedadlo znížilo smerom k podlahe. Tento šikovný trik dnes využíva takmer každý konkurent, a tak si na nízko uložené zadné sedadlá už pomaly zvykáme. Čo sa však novinke uprieť nedá, je 60 mm nárast miesta na kolená. Lepšie sa dýcha aj posádke na predných sedadlách. Zásluhu na tom má o 50 mm užší stredový tunel a subtílnejšia aj jednoduchšie tvarovaná palubná doska. Ak by ste však vzali do ruky centimeter, zistíte, že v oblasti šírky je kabína nového Focusa takmer na milimeter rovnaká ako v predchodcovi.
Tri valce k radosti
Najväčšie obavy sme mali z príchodu trojvalca 1.5 EcoBoost. Nejde o výkon, jeho 110 kW (150 k) je viac než dostatočných, skôr sme sa báli kultúry jeho chodu v nízkych otáčkach. Nový osemstupňový automat ho totiž pri každej možnej príležitosti posiela pod hranicu 2000 otáčok. Naše obavy boli zbytočné, motor je tichý a jeho vibrácie sa do skeletu neprenášajú ani pri vyslovene ekonomickej jazde. Radosť nám urobil aj jeho pracovný rozsah: Ožíva totiž tesne nad 1500 otáčkami a jeho ťah nepoľaví ani na hranici 6000. V týchto sférach má navyše krajšiu akustiku než vytočený štvorvalec, kadenciou svojich zápalov trojvalec dokonca vzdialene pripomína šesťvalcové motory.
Stále na špici
Rozruch okolo použitia jednoduchej zadnej nápravy sa testovaného exemplára netýkal, všetky kombi verzie nového Focusa totiž používajú viacprvkovú zadnú nápravu. Tomu zodpovedajú aj špičkové jazdné vlastnosti auta. Ani s príplatkovým športovým podvozkom na pneumatikách 235/40 R 18 nebol testovaný Focus nekomfortný a poradil si aj s rozbitými slovenskými cestami. Všetko dopĺňala výborná trakcia a schopnosť držať stabilitu aj pri prudkých zmenách smeru, či panickom brzdení uprostred tiahlej rýchlej zákruty.
Úspornejší, než sme čakali
Dostávame sa k tomu, čo bude majiteľov tohto auta zaujímať minimálne rovnako ako dynamika – k reálnej spotrebe trojvalca 1.5 EcoBoost. Najviac si samozrejme pýtal pri dynamickej jazde v serpentínach, kde sa dostával vysoko nad desaťlitrovú hranicu, pri ustálenom diaľničnom tempe 130 km/h (2250 otáčok) však jeho spotreba klesla na 7 – 7,5 l/100 km (podľa podmienok) a testovací medzimestský úsek Banská Bystrica – Revúca ju následne znížil až pod šesťlitrovú hranicu.
Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost - rozmery
Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost - technické údaje
FOTOGALÉRIA