Kia nás presviedča, že v triede kompaktných kombi to nemusí byť po stránke dizajnu vždy nuda. Testovali sme verziu ProCeed so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a naftovým štvorvalcom 1.6 CRDi.
Nízka a široká silueta, zadná časť s extrémne skloneným oknom, výbavový stupeň GT-Line a nápadný oranžový lak tvorili v prípade testovanej Kie ProCeed tak výrazný a nápadný celok, že sa za „naším“ autom na ulici celý týždeň otáčal hádam každý. A aby aj nie, pozrite na tie nárazníky, integrovaný strešný spojler alebo na sedemnásťpalcové disky s výrazným dizajnom. V kabíne to už pochopiteľne taká divočina nie je, palubná doska aj sedadlá sa prakticky zhodujú s ostatnými karosárskymi verzia Ceeda, čo však rozhodne nie je zle. Čakajte výborné materiály, dobrú ergonómiu, stredový displej pekne na očiach a dosť odkladacích priestorov. Ako sa navyše ukázalo, báť sa nemusíte ani obmedzeného priestoru nad hlavou. V porovnaní s klasickým Ceedom SW je vzadu na hlavu len o 15 mm menej miesta, na šírku (v oblasti lakťov a ramien) sme tu zaznamenali úbytok dokonca len 5 mm. Aj vysokým pasažierom tak bude stačiť len mierne upraviť pozíciu sedenia a nemusia sa v ProCeede báť ani dlhších ciest.
Nech si hovorí kto čo chce, každému ide aj o prepravnú kapacitu auta. Aj preto v Kii nezhrešili a aj z ProCeedu urobili poriadne praktické auto. Rovnako dlhý zadný previs ako pri verzii SW dáva dobré predpoklady na to, aby ste aj v ProCeede toho odviezli dosť. A veru, výraznejší rozdiel je len vo vnútornej výške kufra pod platom (- 35 mm). Pri porovnaní objemov kufra, rozdiel v neprospech verzie ProCeed vychádza presne 31 l (v porovnaní s SW), verte však, že v reálnom živote si to ani nevšimnete. Čo si však určite uvedomíte, je výrazne vyššia nakladacia hrana ProCeeda. Ťažké náklady tu totiž musíte dvíhať o 10 cm vyššie. Na druhej strane to pekne dokresľuje fakt, aký dôraz kládli konštruktéri tejto karosárskej verzie na tuhosť skeletu a z nej vyplývajúce jazdné vlastnosti.
Ak sa s ProCeedom preveziete po hrboľatej slovenskej ceste, možno vás zarazí tuhosť jeho podvozku. V porovnaní s klasickým Ceedom, či nebodaj so sesterským Hyundaiom i30 kombi, je ProCeed naozaj tvrdší, ani na dierach však neodskakuje a poslušne drží stopu. Práve v tom spočíva čaro jeho podvozku – výborne zvláda dynamickú jazdu. Využíva totiž tvrdé tlmiče, ktoré nedovolia veľkým kolesám poskakovať po hranách dier (rozmer pneumatík 225/45 R17) a vždy ich udržia pevne na asfalte. V nábehu kompresie sú však poddajné a tuhnú progresívne, takže výsledkom ich práce je tichá jazda s dostatočnou trakciou a priľnavosťou aj v rýchlych oblúkoch s rozbitým povrchom. Naladenie a schopnosti podvozka tohto auta rozhodne korešpondujú s jeho dynamickou vizážou.
Nafta šetrí
Úsporný motor v kombinácii s výbornou aerodynamikou dáva ProCeedu dobré predpoklady pre nízku spotrebu na diaľnici. Naše praktické merania to nakoniec aj potvrdili, ustáleným tempom 130 km/h sme totiž testovací diaľničný úsek zvládli so šesťlitrovou priemernou spotrebou. Ak sa pozrieme na medzimestský úsek z Banskej Bystrice do Revúcej, ten sme normálnym tempom v poobednej premávke (na zimných pneumatikách) zvládli s priemernou spotrebou 4,2 l/100 km.
Kia ProCeed 1.6 CRDi - rozmery
Kia ProCeed 1.6 CRDi - technické údaje
FOTOGALÉRIA