Veľké Renaulty mali vždy svoje čaro. A platí to ja pre aktuálny Talisman, najmä ak má pod kapotou nový benzínový štvorvalec 1.8 TCe s obchodným označením TCe 225 GPF. Testovali sme jeho športovú výbavovú verziu S-Edition.
Sedany to nemajú v našich končinách jednoduché. Valcuje ich stále rastúca vlna popularity SUV a mestských crossoverov, zatiaľ čo tradičná konzervatívna klientela preferujúca aerodynamicky účinný sedan by sa dala pomaly spočítať na prstoch jednej ruky. A je to škoda, minimálne v prípade testovaného sedanu Renault Talisman. Zákazník pritom nemusí robiť veľké kompromisy ani v prípade variability. Jasné, kombi verzii, či rodinnému MPV sa klasický sedan nikdy nevyrovná, Talisman však ponúka aspoň zadné operadlo delené v pomere 2/3, ktoré po sklopení predĺži podlahu kufra z 1175 mm až na dva metre. Na nakladanie veľkých vecí to však stále nie je, situáciu komplikuje aj 160 mm vysoký vnútorný prah. Nakladacia hrana leží 725 mm nad cestou.
Čo sa týka jazdných vlastností, boli sme s testovaným Talismanom spokojní. Ani s pneumatikami s rozmermi 245/40 R19 nebol na rozbitých úsekoch nijaok nervózny, nebúchal odspodu a slušne držal stopu. Renaulty posledných rokov sú svojimi dobrými podvozkami koniec koncov už povestné. K obratnosti prispieval aj dobre fungujúci systém riadenia všetkých kolies (4Control), vďaka ktorému si Talisman zachováva slušnú obratnosť aj v pomalých prudkých zákrutách. A aj keď z neho atlét nikdy nebude, aj na technicky náročnejších úsekoch dokáže byť prekvapujúco mrštný.
Viac koní, nižšia spotreba
Nový motor 1.8 TCe (M5P) konštrukčne vychádza z predchodcu 1.6 TCe (M5M), využíva časovanie sacích aj výfukových ventilov, turbodúchadlo typu Twinscroll s elektronickou reguláciou, rozvodovú reťaz, upravený termomanažment motora a časticový filter integrovaný do jedného telesa s katalyzátorom. Pre užívateľa je najdôležitejšie, že nový motor ako celok funguje výborne, predvádza úžasnú pružnosť a hlavne si pri tom zachováva úspornosť. Aj zásluhou dobre odstupňovanej sedemstupňovej dvojspojkovoej prevodovky dokáže z 50 na 90 km/h zrýchliť za 3,25 s, čím sa radí medzi najdynamickejšie sedany strednej triedy. Ak sa pozrieme na pružnosť zo 60 na 120 km/h, s hodnotou 6,5 s je o viac než 3 sekundy rýchlejší než predchádzajúci Talisman 1.6 TCe.
Výborné naladenie agregátu sa prejavuje aj jeho nízkou spotrebou pri pokojnej jazde. Hoci mu totiž výrobca v kombinovanom cykle predpisuje 7,6 l/100 km, medzi Banskou Bystricou a Revúcou sa pri normálnom jazdnom štýle dostal len na 5,5 l/100 km. Ak skrátka nepotrebujete všetky kone pod kapotou, riadiaca jednotka mu poriadne priškrtí kohútiky a aj najvýkonnejší Talisman dokáže „žrať“ ako úsporný diesel. Zlé to nie je ani na diaľnici, kde si pri tempe 130 km/h pýtal priemerne 7,2 l/100 km. Stačilo však spomaliť na 110 km/h a spotreba razom klesla pod šesťlitrovú hranicu.
Renault Talisman TCe 225 EDC GPF - technické údaje
Renault Talisman TCe 225 EDC GPF - rozmery
GALÉRIA