Ako firmy spravujú menšie flotily? Niektoré majú fleet manažéra na plný úväzok, v iných ide o kombinovanú pozíciu. Čo je lepším riešením?
Pri firemných automobilových parkoch s počtom zhruba do 30 až 40 vozidiel sa ich správa líši od firmy k firme. V niektorých považujú náklady na autá za takú dôležitú nákladovú položku, že ich má starosti zamestnanec na full-time, inde ich spravuje človek, ktorý rieši ešte ďalších niekoľko kompetencií. Závisí to od názoru top manažmentu či riaditeľa firmy, zvyklostí v danom odbore, ale aj podielu zamestnancov s firemnou mobilitou. Pri výrobnom závode, ktorý zamestnáva desiatky či stovky ľudí, nakupuje množstvo materiálu a má len zopár obchodníkov, je podiel nákladov na autá na celkových výdavkoch pomerne zanedbateľný. Tu hrajú hlavnú rolu materiálové a mzdové náklady, ako aj odpisy strojov, zariadení a nehnuteľností či výdavky na energie.
Naopak pri menšej obchodnej či servisnej spoločnosti, kde gro zamestnancov používa firemné vozidlá, už môže ísť o pomerne zaujímavú časť z koláča firemných nákladových položiek. Tu sa už oplatí na vozidlá lepšie pozrieť.
Dôležitá je aj forma obstarávania. Inú pozornosť si vyžadujú autá kupované do majetku či obstarávané na finančný lízing a inú tie, ktoré má firma na operatívny lízing.
Ďalším dôležitým kritériom je vek vozidiel. Pri nových autách stačí raz za rok (pri väčších kilometrových nájazdoch o niečo častejšie) navštíviť servis kvôli pravidelnej prehliadke a dvakrát ročne prezuť pneumatiky, ak sa firma nerozhodne pre celoročné. Okrem toho stačí len tankovať, dolievať kvapalinu do ostrekovača, auto občas umyť a skontrolovať tlak v pneumatikách, ktorý ale strážia aj snímače TPMS. To všetko už zvládnu samotní užívatelia vozidiel. Horšie je to pri starších autách, kde sa častejšie vyskytujú poruchy a vtedy je nutné hľadať nákladovo efektívne spôsoby opravy. Tu už skúsený fleet manažér môže firme ušetriť celkom slušné peniaze.
Otázkou je aj spôsob jazdy zamestnancov, od ktorého sa odvíja počet poistných udalostí. Čím horšie ľudia jazdia, tým viac má správca vozidiel či kompetentný zamestnanec starostí s riešením odťahov, opráv, náhradnej mobility... Kým vyriešenie poistného plnenia vybaví šikovný externý poistný maklér a odťahovku asistenčná služba, náhradnú mobilitu je riešiť treba – a to platí aj pri poruchách. Pri menších fleetoch nebýva úplne štandardnou súčasťou dodávateľských kontraktov.
(Celý článok si môžete prečítať v najnovšom vydaní magazínu FLEET firemné automobily. V elektronickej podobe ho nájdete aj tu, na našom webe)