Disky áut - originál, či ...?

0
0
0
s2smodern

Láka vás trochu skrášliť si vaše vozidlo, napríklad nejakými krásnymi vytiahnutými diskami? Alebo ste sa rozhodli mať pre zimné a letné obutie vlastné zliatinové disky, ale tie od výrobcu vozidla sa vám zdajú drahé? Tak, či onak, je viac než žiaduce dávať si na to, čo kupujete pozor.


Všetky disky potrebujú platnú homologizáciu.To, čo smie a nesmie jazdiť na našich cestách, respektíve čo si môžete na svoje auto namontovať, tak to určuje zákon č. 725/2004 Z. z., teda Zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Disk,ako taký sa tu skrýva pod pojmom komponent, no a zákon, teda konkrétne jeho paragraf 21 ods. b) hovorí, že: prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky, alebo ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom, komponentom alebo samostatnou technickou jednotkou. A aby toho nebolo málo, presné určenie, aké kolesá a disky sa smú alebo nesmú na vozidle používať, vymedzuje paragraf 5 vyhlášky 464/2009.

Je to na zaplakanie
Kvalitný originálny alebo aftermarketový disk musí prejsť náročnou homologizáciou, ktorá má za cieľ overiť jeho maximálnu bezpečnosť. Samozrejme, netýka sa to len samotnej konštrukcie, ale aj presnej špecifikácie, na aké vozidlo je konkrétny typ disku možné namontovať.Aj preto sú tu dve roviny. Prvá je samotná homologizácia disku. Tu nedávno uskutočnila Slovenská obchodná inšpekcia kontrolu, pri ktorej sa zistilo, že až 40 % všetkých kamenných prevádzok má vo svojej ponuke nehomologizované disky a dokonca u dvoch internetových predajcov zakázali predaj až 4000 typov takýchto položiek. Pritom nejde len o disky, kde chýba samotné označenie o homologizačnom konaní, na niektorých dochádza dokonca k jeho falšovaniu. Druhou rovinou je fakt, že nestačí, aby mal disk samotnú európsku homologizáciu. Ak ho chcete namontovať na vozidlo a jeho rozmer nie je schválený výrobcom (uvedený je priamo v osvedčení o evidencii), musí vám predajca vydať certifikát, na základe ktorého vám potom daný disk zapíšu do osvedčenia. Žiaľ, v minulosti sa vyskytli prípady falšovaných certifikátov.

Prečo je to dôležité?
Tu je dobré uvedomiť si jednu vec. To, že si nemôžete dať na svoje vozidlo čokoľvek, nie je rozhodne len výmyslom policajtov, aby mohli zase na niečom inkasovať. Je to otázka bezpečnosti a disk je jedným z najviac namáhaných komponentov, špeciálne na našich cestách. Austrálska webová stránka Genuine is best (čiže nefalšované je lepšie), ktorá sa zaoberá argumentáciou prečo je lepšie používať originálne dielce spravila test, kedy vozidlo prešlo simulovaným výtlkom na „falošnom“ a originálnom disku. Výsledok bol alarmujúci. Zatiaľ čooriginálny disk prežil túto ranu bez ujmy (v spomalených záberoch je pritom krásne vidieť ako nárazom trpí celé zavesenie), z fejkového disku sa okamžite odštiepi časť obruby, čo hrozí náhlou stratou tlaku v pneumatike a rizikom nehody. Tu je dobré uvedomiť si aj právnu rovinu, špeciálne ak prevádzkujete vozidlá, na ktorých jazdia vaši zamestnanci. Ak by totiž došlo k nehode, ktorej príčinou bol takýto komponent, nevyhnete sa právnym následkom a s najväčšou pravdepodobnosťou poisťovňa prikročí ku kráteniu. Ak som už spomínal aj druhú rovinu, a to, že aj homologovaný disk nepatrí na každé auto, tak aj v tomto smere platí rovnaká právna rovina a je možné očakávať rovnaký postoj poisťovne. Predstavte si, že si dáte na auto disky a taktiež pneumatiky neschváleného rozmeru.

Okrem výborného vzhľadu vám originálne disky zaručia aj maximálnu mieru bezpečnosti.


Čo sa môže stať?

V prvom rade je tu nevinné skresľovanie údajov rýchlomera a palubného počítača, lebo zmenou celkového obvodu kolesa meníte aj jeho uhlovú rýchlosť. Je tu aj riziko, že pri riadených kolesách môže dôjsť ku kontaktu pneumatiky s vnútorným podblatníkom, navyše väčší rozmer znamená aj vyššiu hmotnosť, čo viac namáha brzdný systém a rastie aj spotreba. Toto sú, až na kontakt kolesa a karosérie, relatívne neškodné vedľajšie účinky. No ak si napríklad chcete skrášliť vozidlo tým, že kolesá „vytiahnete“ z blatníkov, tak tu už hrozí väčší problém. Ak totiž zmeníte ET (je to číslo označujúce vzdialenosť stredu disku a dosadacej plochy na nápravu; čím je menšie, tým viac je do vonkajšej strany vytiahnutý disk), meníte aj geometriu riadenia a navyše sa pri prepružení môže stať, že dôjde ku kontaktu pneumatiky s lemom blatníka, čo môže mať na gumu devastačný účinok...

Homologovaný disk musí mať jasne vyrazené schválenia v podobe KBA a päťmiestneho čísla, alebo značku E. Žiadne nastriekané, nalepené, prípadne horšie čitateľné znaky nie sú platné.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl