Dve desaťročia, štyri generácie, viacero verzií, množstvo prvenstiev a celkovo jeden z najvýraznejších míľnikov vo svete osobných automobilov s prívlastkom „eko": To je doterajšia bilancia hybridného Japonca s menom Toyota Prius.
Prvá Toyota Prius uzrela svetlo sveta, predbežne iba toho japonského, v roku 1997. Bol to prvý hybridný automobil, teda s pohonom kombinujúcim benzínový a elektrický agregát, ktorý sa začal vyrábať veľkosériovo – najprv iba tisíc kusov mesačne, vďaka vysokému dopytu sa však produkcia už po necelom roku musela zdvojnásobiť. Premiéru mimo domácich ostrovov absolvoval v roku 2000. Hybridný systém prvého „exportného" Priusu pozostával z 1,5-litrového benzínového motora s Atkinsonovým cyklom, elektrického motora a samostatného generátora. Komponenty systému zároveň plnili funkciu prevodovky s plynulo variabilným pohono (CVT), cez ktorú sa pohon prenášal na predné kolesá. Výkon benzínového agregátu bol 43 kW (58 k), elektromotor produkoval 30 kW (41 k). Batéria zložená z nikel-metal-hydridových (NiMH) článkov mala kapacitu 6,5 Ah. Automobil bol 4315 mm dlhý, rázvor dosahoval 2550 mm. Hneď prvá generácia žala vavríny, a to dokonca skôr, než opustila svoj rodný domov. Už v nasledujúcom roku po trhovej premiére sa stala Autom roka v Japonsku. Priemerná spotreba a emisie CO2 boli na polovičnej úrovni oproti porovnateľným benzínovým konkurentom, emisie CO, HC a NOx klesli dokonca iba na jednu desatinu minimálnych požiadaviek japonskej legislatívy.
Druhá generácia, prvý liftback
Pri príchode druhej generácie v roku 2003 mal Prius na konte už vyše 130 tisíc predaných exemplárov. Jeho karoséria sa zmenila zo štvordverového sedanu na päťdverový liftback,čo výrazne zvýšilo variabilitu využitia vnútorného priestoru. Výkon benzínovej jednapäťky stúpol na 57 kW (77 k). Elektromotor zosilnel až na 50 kW (68 k). Spotrebu Toyota s obľubou prirovnávala k naftovým autám z triedy malých vozidiel, pričom Prius druhej generácie svojími rozmermi v tom čase balansoval na pomedzí nižšej strednej a strednej triedy, hlavne rázvorom s hodnotou 2700 mm. Dĺžka mala kompaktnú hodnotu 4450 mm.
Číslo tri s väčším motorom
Pri štarte tretej generácie, predstavenej médiám v roku 2009, mala Toyota Prius na konte už prekročenie miliónovej hranice predaja, zhruba o dvesto tisíc. Rozmerovo sa oproti svojmu predchodcovi nijako podstatne nemenila, dôležitou medzigeneračnou novinkou však bol motor. Pod prednou kapotou sa ocitol agregát s väčším zdvihovým objemom (1,8 litra) a citeľne vyšším výkonom: až 73 kW (99 k). Stúpol aj výkon elektromotora – na 60 kW (82 k). V systémovom vyjadrení dosahoval hybridný pohon výkon 100 kW (136 k). Napriek týmto nárastom klesli kombinované emisie CO2 o 14 percent na 89 g/km, s adekvátnym poklesom normovanej spotreby na 3,9 l/100 km.
Prlus a plug-in
Príbeh Toyoty Prius však už dávno nie je iba kapitolou s jediným modelom. V priebehu dvoch dekád sa na jednotlivé trhy sveta dostalo viacero rozličných verzií. Za zmienku stojí predovšetkým Prius+, pôvodne uvedený na trh v roku 2012, ktorý odbočil z hlavného prúdu smerom do veľkopriestorového segmentu: Klasické proporcie zväčšil o 155 mm na dĺžku, 30 mm na šírku a 85 mm na výšku, čo vytvorilo priestor na doplnenie šiesteho a siedmeho miesta na sedenie. Zabudnúť sa nepatrí ani na plug-in hybridný variant (teda s možnosťou nabíjania batérie z externého zdroja), ktorý sa na trhu objavil s treťou generáciou Toyoty Prius v roku 2012. Aktuálny Prius Plug-In Hybrid má Li-Ion batériu, ktorá umožňuje čisto elektrický dojazd na vzdialenosť približne do 50 km.
Štvorka a budúcnosť
Pri aktuálnej štvrtej generácii sa Toyota už neuberala cestou zvyšovania výkonu, naopak, v systémovom vyjadrení poklesol na 90 kW (122 k). Oveľa výraznejšie sa však znížila normovaná spotreba: iba na 3,3 l/100 km. V približne zachovanom vonkajšom formáte narástol batožinový priestor na 502 litrov. A jednoduchá zadná polotuhá náprava sa konečne zmenila na dômyselnejšiu viacprvkovú. Kam sa poberie Prius vo svojej tretej dekáde? Rozhodne bude musieť čeliť stále rastúcej konkurencii v oblasti elektrifikácie. A to by malo priniesť okrem iného aj ďalšie a výraznejšie zotretie odskoku v obstarávacej cene, ktorý sa v priebehu uplynulých dvoch desaťročí postupne zmenšoval, stále však ešte existuje. A možno aj čisto elektrickú verziu, ktorá ostala zatiaľ iba na rysovacích doskách. Bude to však ešte stále Prius?