Nielen trh sa mení

0
0
0
s2smodern

Medzi najväčších poskytovateľov lízingových služieb patrí spoločnosť ČSOB Leasing, a.s. Jedným z jej produktov je aj poskytovanie operatívneho lízingu. Ako sa v tejto oblasti vyvíjal trh a aké novinky to prinieslo, nám porozprával Andrej Bachár, špecialista na operatívny lízing v spoločnosti ČSOB Leasing.

Od posledného rozhovoru so zástupcom ČSOB Leasing ubehli už dva roky. Trh firemných vozidiel za ten čas prešiel pomerne značnými zmenami, ktoré podnietil samotný vývoj fleet managementu, ale objavili sa taktiež rôzne externé,technické či legislatívne vplyvy. Ako sa to prejavilo v segmente operatívneho lízingu?

Trh sa zmenil, obľuba operatívneho lízingu z roka na rok stúpa. Napríklad zatiaľ čo v minulom roku vzrástol lízingový trh o sedem percent, operatívny lízing dosiahol rast až dvadsať percent. Zmena nastala aj u našich zákazníkov. Na západe od našich hraníc má operatívny lízing väčší podiel na firemných autoparkoch, aj preto u nás v minulosti túto službu využívali hlavne spoločnostiso zahraničnými „matkami“. Teraz však vidíme, že o služby operatívneho lízingu prejavuje záujem čoraz viac slovenských spoločností. Začínajú vnímať vozidlo nie ako vlastníctvo, ale ako službu. Zároveň sa nám pomaly začína prejavovať záujem o tento spôsob zabezpečenia si mobility aj u fyzických osôb. Po zavedení opatrení centrálnej banky smerujúcich k obmedzeniu zadlžovania spotreboviteľov by sa prenájom áut mohol stať vyhľadávaným riešením aj pre mnohých jednotlivcov. Rastsme zaznamenali v oblasti operatívneho lízingu napríklad aj v segmente vysokozdvižných vozíkov, či strojov a zariadení.

Ako ste v rámci vašej spoločnosti na tieto zmeny zareagovali?

Rozhodli sme sa využiť celú našu pobočkovú sieť, keďže si uvedomujeme, že sa naši zákazníci nenachádzajú iba na západnom Slovensku. Bližší kontakt so zákazníkmi máme najmä vďaka pätnástim pobočkám, ktorých počet sa rozrástol aj vďaka akvizícii VB Leasingu. V každej z týchto pobočiek máme špecialistov na operatívny lízing, ktorí dokážu operatívne reagovať na potreby daného regiónu. Na centrále v Bratislave pôsobí korporátny fleetový tím, ktorý má na starosti najmä väčšie spoločnosti. Kolegovia na pobočkách oslovujú skôr menšie lokálne spoločnosti, ktoré majú vozový park asi desiatich vozidiel. Navyše ďalej budujeme aj naše call centrum, ktoré je zákazníkom k dispozícii non-stop, či už v prípade nečakaných poistných udalostí,straty dokladov, či tankovacej karty, alebo aj ohľadom informovania o našich službách. V rámci spomínaných zmien sme v ČSOB Leasingu zaviedli aj novinku, ktorú nikto iný nemá. Je to elektronické podpisovanie zmlúv na špeciálnych tabletoch. Zmluva o nájme je vygenerovaná centrálne, následne ju môže zákazník u každého z našich osemdesiatich obchodníkov v regiónoch podpísať elektronicky. Výhodou je aj to, že zákazník nemusí kvôli podpisu chodiť na pobočku, náš obchodník príde za ním. Elektronické podpisovanie zmlúv teda zásadným spôsobom šetrí zbytočné „papierovanie“, ale aj čas našich zákazníkov. Podpísaná zmluva sa navyše nachádza na našom zákazníckom portáli, kde má k nej klient kedykoľvek a odkiaľkoľvek prístup.

Z predchádzajúcej odpovede je zrejmé, že okrem spomínaného rozšírenia operatívneho lízingu na vaše pobočky ste sa rozhodli rozširovať aj zoznam služieb poskytovaných k tomuto produktu.

Áno, jednou z ďalších zmien, ktoré v operatívnom lízingu nastali, je postupné rozširovanie ponúkaných služieb. Už to teda nie je len o samotnom vozidle a servise, prípadne poistení. Dnes už zákazníci vyžadujú aj ďalšie služby, medzi ktoré patrí napríklad spomínaná tankovacia karta. Vďaka nej dokáže zákazník znížiť cenu samotného paliva, navyše zásadným spôsobom znižuje administratívnu záťaž vpodobe záloh na pohonné hmoty pre zamestnancov a vďaka prehľadným faktúram je dokonale informovaný o nákladoch na ne. Zamestnancom navyše aj napriek zľavám pri palive zostávajú zachované vernostné body. Ďalšou zo služieb, o ktorú sme rozšírilisvoje portfólio, je aj oprava defektov. Samozrejme, v štandardnej mesačnej splátke je obutie vozidla, prezutie a uskladnenie pneumatík, my sme k tomu ešte pridali aj opravu defektu. V prípade takejto udalosti zavolá zákazník na naše call centrum, ktoré zabezpečí bezplatnú opravu defektu prostredníctvom zazmluvnenej asistenčnej služby. Našou snahou je maximalizovať poskytované služby tak, aby sa na jednejstrane nezvyšovali mesačné splátky, na strane druhej chceme zákazníkovi zabezpečiť maximálnu mobilitu, ktorú by pri forme osobného vlastníctva vozidla nevedel dosiahnuť. Aj preto sa snažíme s dodávateľmi dohodnúť štandardný pick-up servis, prípadne už spomínanú nonstop opravu defektov.

Informácia o vernostných bodoch za tankovanie je celkom zaujímavá, najmä v takom kontexte, že ešte pár rokov dozadu mali zamestnávatelia pocit, že tankovanie kvôli vernostným bodom akoby šlo proti nim.

V tomto smere sa situácia zmenila, zamestnávatelia dnes hľadajú rôzne benefity, ktoré by im umožnili udržaťsi osvedčených zamestnancov. Jedným z nich sú aj vernostné body za čerpanie paliva, pohľad na túto problematiku sa tak u zamestnávateľov zmenil.

Ak ste už spomenuli benefity,tak do tejto kategórie – a to pre obe strany, teda zamestnávateľa aj zamestnanca – patril odpredaj firemného auta práve zamestnancovi. Z nášho interného prieskumumedzi čitateľmi ale vyplynulo, žekeďprešla firma na operatívny lízing, tento benefit sa pre zamestnancov skomplikoval...

Pokiaľ bol v minulosti, kedy spoločnosť nevyužívala operatívny lízing, úzus odpredávať autá zamestnancom, snažíme sa v takejto dohode aj naďalej pokračovať. Bežnou praxou bolo umiestniť vozidlo po jeho vrátení do elektronickej aukcie a následne informovať zamestnanca o tom, že sa môže oň uchádzať. Takýto spôsob bol z hľadiska výslednej odpredajnej ceny pre operatívny lízing ideálny. Ako som už spomínal, snažíme sa našim zákazníkom vyjsť v ústrety.Ak je zo strany zamestnancov záujem o odkúpenie vozidla, mesiac pred ukončením nájmu dostane informáciu o stave a cene vozidla. Ak sa pre kúpu rozhodne, následne zariadime, aby vozidlo bez zbytočných komplikácií okamžite po ukončení nájmu putovalo do jeho vlastníctva. Často pritom zamestnanci využívajú zvýhodnené financovanie od ČSOB Leasingu na dofinancovanie vozidla. Tento postup inak prináša aj ďalšiu výhodu pre zamestnávateľa. Ak je zamestnanec uzrozumený s odpredajnou cenou a poškodeniami na aute,spoločnosti už nefakturujeme nadmerné opotrebenie vozidla.

Dofakturovávanie nadmerného opotrebenia, to je večná téma a aj nočná mora časti užívateľov služieb operatívneho lízingu. Ako sa to rieši vo vašej spoločnosti?

Každý zákazník dostane pri prebratí vozidla prehľadný manuál. V ňom sú vysvetlené poškodenia, ktoré sú bežne akceptované, popisuje aj poškodenia, ktoré už riešime nadmerným opotrebením. K prvému typu poškodení patria napríklad poškodenia laku od kamienkov, k druhému zase rôzne škrabance, ktoré sú až na základný náter. Aj preto sme zvolili takúto formu informačnej brožúrky, aby bol zákazník informovaný transparentne a prípadné poškodenia mal možnosť opraviť ešte pred odovzdaním vozidla a ukončením nájmu.

Ak sme už načali tému neuralgických bodov v operatívnom lízingu, tak do tejto kategórie spadá aj častokrát zdĺhavé schvaľovanie opráv mimozáručného servisu...

Takéto opravy aj u nás prechádzajú schvaľovacím procesom. S väčšinou našich zazmluvnených partnerov však máme dohodu, že menšie opravy nie je nutné schvaľovať.Ak už ale k nutnosti schválenia dôjde, väčšinou to z našejstrany netrvá viac ako hodinu. Našou snahou je, aby bol potrebný servis vykonaný čo najskôr.Nie je ani v našom záujme predmetné vozidlo posielať do servisu na viac etáp. Je dobré zdôrazniť, že kontrolou faktúr našimi odborníkmi sledujeme najmä stráženie výdavkov našich zákazníkov, aby nedošlo k vyúčtovaniu bezdôvodných, prípadne nadmerných nákladov, čo má priamu súvislosťs výškou garantovaných mesačných splátok.

Predmetom záujmu firiem využívajúcich operatívny lízing boli najmä osobné automobily. V poslednom čase však u našich čitateľov registrujeme záujem aj o úžitkové vozidlá.

V ČSOB Leasingu sa aj my čoraz viac stretávame s nárastom záujmu o operatívny lízing úžitkových vozidiel. Vo veľkej miere to súvisí aj s rozšírením našej ponuky o operatívny lízing na našich pobočkách, vďaka ktorým vieme v jednotlivých regiónoch efektívnejšie osloviť aj menších podnikateľov, ktorí vlastnia takýto typ vozidiel.

Naše skúsenosti však hovoria o väčšom namáhaní a tým pádom aj opotrebení týchto vozidiel v porovnaní s klasickými „osobákmi“.

Štatisticky vieme potvrdiť, že pri úžitkových vozidlách sú trochu iné servisné náklady. Môžu sa výraznejšie líšiť aj od spôsobu využívania týchto vozidiel, respektíve od toho, kde sa vozidlá pohybujú a s akou záťažou jazdia. Skôr tu registrujeme väčší počet poškodení spadajúcich pod poistné udalosti. Na strane druhej zákazníci, ktorítieto vozidlá kupujú ako jazdené, sú s takýmito poškodeniami karosérie a mierou opotrebenia uzrozumení.

A ako je to v dnes často pertraktovanej téme vozidiel poháňaných naftovým motorom?

V tejto súvislosti aj u nás zaznamenávame zvýšený dopyt po benzínových agregátoch. Je mnoho spoločností, ktoré prehodnocujú svoju car policy. Samozrejme, je to dané ajtým, že niektoré značky prestali vo svojich malých vozidlách ponúkať naftový motor. Ak sa už z tohto dôvodu otvorí otázka nastavenia flotilovej politiky, stáva sa, že aj v iných kategóriách, kde doteraz dominovali naftové pohonné jednotky, začínajú zamestnanci siahať po benzínových agregátoch. Možno trochu paradoxné je, že zatiaľ čo firemní zákazníci prehodnocujú nákup vozidiel s naftovými motormi,retailový trh jazdených áut nezaznamenal zásadnú stratu dopytu po vozidlách s takýmito agregátmi.

Aké teda predpokladáte ďalšie smerovanie v operatívnom lízingu?

Vzhľadom na legislatívne zmeny a stále výraznejšie vnímanie vozidla ako služby očakávame pokračovanie rastu trhu. Zákazníci už nepotrebujú vozidlo len vlastniť, chcú aby im niekto za vopred dohodnuté mesačné náklady v podobe splátky garantoval mobilitu a zabezpečil komfort a istotu v každej chvíli. A operatívny lízing je odpoveďou na tieto oprávnené očakávania.

Mýty a fakty o operatívnom lízingu
Medzi zákazníkmi a potenciálnymi zákazníkmi stále panujú neopodstatnené mýty o operatívnom lízingu so službami. Najčastejšie vás trápia tieto otázky, či mylné informácie.

Jeto drahé
Každý mesiac máte rovnakú výšku splátky, náklady na vozidlo sú fixné, neprekvapia vás žiadne nepredvídané výdavky spojené napríkladsoservisom,čipočas používania vozidla,pretožeuž súzahrnutév mesačnej splátke.

Po skončení nájmu musím vozidlo vrátiť
Sozákazníkomsaviemedohodnúť napredkupnompráve. Vozidlo si tak po skončení nájmu môže odkúpiť napríklad vodič,ktorý ho využíva.

Odpredaj vozidla generuje príjem pre moju spoločnosť
Pri odpredaji vozidla jeho cena často nepresiahne výšku akontácie, ktorú zákazník zaplatí na začiatku. Zákazníkovi navyše odpadáva starosť s hľadaním kupujúceho, nerieši odhlasovanie vozidla na dopravnom inšpektoráte. Vďaka operatívnemu lízingu šetrí čas. Rizikovosť pri stanovení zostatkovej hodnotyvozidlaajehotrhovejcenyje nastranelízingovej spoločnosti.

Neviem, koľko za rok najazdím, doplatky za prekročenie sú príliš vysoké
V spoločnosti ČSOB Leasing rekalkulujeme najazdené kilometre, čas trvania nájmu,či rozsah poskytnutých služieb bezplatne na vyžiadanie, ale aj na odporúčanie našich špecialistov. Splátky vieme upraviť na základe reálne a aktuálne najazdených kilometrov. Aksi nazačiatku nájomnej zmluvy neviete stanoviť potrebné vstupné parametre, pomôže a poradí vám náš špecialista.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.