Predstavenie: Škoda Fabia facelift

0
0
0
s2smodern

Štyri roky po uvedení tretej generácie modelu Fabia prichádza jej zmodernizovaná verzia. Okrem upraveného vzhľadu ponúka aj nové motory, viac bezpečnostných asistentov a vylepšený interiér.

Dizajn tretej generácie Fabie patrí bez diskusie medzi veľmi vydarené. Auto bolo koniec-koncov už od svojho uvedenia na trh prijaté veľmi pozitívne a hoci išlo až o tretí model využívajúci aktuálny dizajnový jazyk automobilky Škoda (po Octaviia Rapide), aj dnes pôsobí mimoriadne vyvážene a ani po štyroch rokoch nestarne. Modernizácia Fabie preto postavila pred dizajnérov obrovskú výzvu – nepokaziť dokonalé, nezmeniť jej vydarený výraz a pritom jej vnuknúť punc novoty a originality. Zdása, že to vyšlo. Tvár zmodernizovanej Fabie vyzerá povedome, no zároveň je kompletne nová.

Širší úsmev a LED svetlá
Hlavným poznávacím znamením zmodernizovanej Fabie je širšia a priestorovo výraznejšia maska chladiča. Tá teraz zasahuje nižšie do nárazníka a jej rebrá vystupujú cez obrys karosérie. Po stranách navyše končí výrazne ostrejšími ranami, zasahujúcimi do užších hlavných svetlometov. Tie sa môžu pochváliť kompletným LED osvetlením s výborným svetelným výkonom (štandardný prvok pre alternatívy Style a Monte Carlo). Zmenila sa však aj svetelná technika základných verzií. Tiež už nenosia pod „skleným“ krytom jednu veľkú parabolu a halogénovú žiarovku H4, ale na každej strane zdvojenú optiku (osobitne pre stretávacie aj diaľkové svetlo), využívajúcu halogénové žiarovky H7. Novinkou sú aj zadné LED svetlá s modernejšie pôsobiacou štruktúrou. Základný tvar zadných svetiel sa však nemení. Pestrosť má mladá generácia zákazníkov rada, vo fabrike sa preto postarali, aby bola novinka aj farebnejšia. K dispozícii je 15 lakov karosérie (sivá Steel je určená výlučne pre Monte Carlo) a atraktívny Colour Concept, vďaka ktorému si môžu klienti k farebnému laku karosérie individuálne zvoliť čiernu, bielu a lebo striebornú strechu, A-stĺpiky karosérie, vonkajšie spätné zrkadlá alebo farebné 16-palcové zliatinové disky. Fabia hatchback zároveň prvýkrát ponúka možnosť priplatiť si za 18-palcové disky (verzia Combi zostáva maximálne pri „sedemnástkach“).

Absolútnou novinkou v modelovom rade Fabia je aj možnosť obuť ju na 18-palcové disky kolies. Predné svetlomety sú užšie a dokážu svietiť výlučne LED technológiou. V ponuke sú, samozrejme, aj svetlá využívajúce dvojitú parabolu s halogénovými žiarovkami H7. Fabia Combi zostáva naďalej v ponuke. V budúcej generácii ju pravdepodobne nahradí crossover.

Interiérové retuše
Základný koncept kabíny návrhári zmenili len v detailoch, pre výbavy Ambition, Style a Monte Carlo prinášajú nové poťahové materiály s dvojfarebnými vzormi a kontrastným šitím, ktoré sa môže za príplatok objaviť aj a lakťovej opierke medzi prednými sedadlami. Novinkou je aj možnosť použitia látky Suedia, ktorá sa podobá na nedostatkovú a drahú alcantaru. Na palubnej doske sa objavujú nové farby aj dekoračné lišty. Grafickými zmenami prešiel aj prístrojový panel, v odkladacej poličke pred radiacou pákou pribudlo LED osvetlenie (Style, Monte Carlo) a všetky elektricky ovládané bočné okná už majú funkciu automatického dojazdu. Pomocou diaľkového ovládania v kľúči ich navyše viete stiahnuť, či vytiahnuť všetky naraz. Veľmi podstatné je rozšírenie bezpečnostnej a komfortnej výbavy auta, okrem adaptívneho tempomatu, sledovania únavy vodiča, cúvacej kamery , či svetelného a dažďového senzora pribudli asistent sledovania mŕtveho uhla (oranžová kontrolka vo vonkajších spätných zrkadlách), sledovanie za vozidlom pri cúvaní z parkoviska do ulice a systém automatického prepínania stretávacích/diaľkových svetiel.

V kabíne sa objavili nové materiály, vrátane poťahových látok (na obrázku verzia Monte Carlo). Novinkou je aj obojstranný koberec v kufri (z jednej strany látka, z druhej ľahko umývateľná guma). Verzie Combi dostali do kufra nabíjateľné prenosné LED svietidlo.
Novinkou v ponuke príslušenstva je držiak tabletu pre zadných cestujúcich. Zmenila sa aj ponuka čalúnení sedadiel, vrátane nového kontrastného prešívania. Namiesto drahej alcantary Škoda teraz ponúka podobnú látku Suedia. Verzia Combi zostáva najpraktickejším autom svojho segmentu. Boky jej kufra (530 – 1395 l) návrhári vyplnili veľmi praktickými poličkami.

Tri valce a filter pevných častíc
Nová metodika merania WLTP a RDE i nástup prísnejších emisných noriem zahýbali aj motorovou paletou aktuálnej Fabie. Naftový agregát je minulosťou a novinka sa spolieha výlučne na benzínové trojvalce so zdvihovým objemom jeden liter. V atmosférických verziách 1.0 MPI dávajú maximálne výkony 44 a 55kW, zatiaľ čo ich prepĺňané klony 1.0 TSI prichádzajú naladené na 70 a 81 kW. V tomto prípade sa však do výfuku nasťahovali časticové filtre GPF, zachytávajúce sadze typické pre všetky doterajšie benzínové motory s priamym vstrekovaním. Pod autom navyše pribudol ďalší trojcestný katalyzátor likvidujúci to, čo sa v sústave pred ním nestihlo zachytiť. Novinka tak nenecháva nič na náhodu a z pohľadu emisií prichádza výrazne posilnená. Technickou zaujímavosťou je, že výkonové verzie 70 a 81 kW sa nelíšia len softvérovo, ale aj konštrukciou turbodúchadla. Na rozdiel od väčšej Octavie však výrobca v kombinácii s týmto motorom vo Fabii nepoužil dvojhmotový zotrvačník, ale len jednoduchšiu a po ekonomickej stránke menej náročnú odpruženú lamelu spojky. Vďaka vyššej termodynamickej účinnosti a celkovej efektivite vykazujú podstatne výkonnejšie a pružnejšie motory rovnakú kombinovanú spotrebu ako atmosférický motor 1.0 MPI.

Novú Fabiu poháňa výlučne benzínový trojvalec so zdvihovým objemom jeden liter, buď v atmosférickej, alebo prepĺňanej verzii (v niekoľkých výkonových verziách). Facelift prináša aj nové asistenčné systémy, doteraz známe len z väčších modelov značky. Na zadnej strane lakťovej opierky teraz pribudli dve praktické USB zásuvky (za príplatok).

20 rokov úspechov
„Ten časletí,“ napadlo nás pri zistení, že Fabia je tu s nami už takmer 20 rokov. Jej prvá generácia sa skutočne svetu ukázala už v roku 1999,pričom znamenala nielen preautomobilku Škoda, ale aj pre celý koncern Volkswagen, neuveriteľný krok vpred. Fabia totiž dostala do vienka niekoľko technických riešení, s akými sa nemohli pochváliť ani vtedajšie Volkswageny. A bol to zásah do čierneho. V porovnaní s predchádzajúcou Feliciou, ktorá technicky vychádzala ešte zo Škody Favorit, bola Fabia z pohľadu konštrukcie, dizajnu aj výbavy o svetelné roky vpredu. Dodnes sú legendami opradené jej protikorózna ochrana, odolnosť, či pevnosť karosérie. Od roku 1999 do polovice tohto roku sa nacelom svete predalo až 4 183 500 Fabií všetkých generácií. Len z prvej generácie to bolo neuveriteľných skoro 1,8 milióna kusov. Nezaostávala ani jej druhá generácia, ktorá sa na trhu objavila v roku 2007. Za sedem rokov produkcie si zákazníci kúpili 1 704 100 jej exemplárov. Z tretej generácie, ponúkanej od roku 2014, zatiaľ fabrika predala 688 500 áut. Bez zaujímavosti nie je ani fakt, že Fabia je druhým najdlhšie vyrábaným modelom automobilky. Najväčším exportným trhom pre Fabiu je Nemecko, nasleduje domáca Česká republika a trojku uzatvára Veľká Británia. Z piateho miesta však útočí Čína, ktorá sa aj pre automobilku Škoda stáva exportným drakom a tak je dosť možné, že sa v blízkej budúcnosti dočkáme jej výrazne dominantnejšieho postavenia.

1. generácia (1999 – 2007)
Novinku predstavila automobilka Škoda na medzinárodnom autosalóne (IAA) vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1999. Hneď pri uvedení natrh spôsobila svojou pokrokovou konštrukciou veľký rozruch a stala sa veľmi žiadanou. O rok neskôr, na jesennom parížskom autosalóne, predstavila Škoda aj jej praktickejšiu verziu Combi. Facelift prišiel v roku 2004. Pre Fabiu znamenal niekoľko nových štylistických detailov na prednej aj zadnej časti, pozmenenú grafiku zadných svetlometov a nové materiály v kabíne. Súčasťou modelového radu Fabia I bola aj karosárska verzia sedan.

2. generácia (2007 – 2014)
Druhá generácia Fabie rozdelila svojim kontroverzným dizajnom verejnosť na dvatábory. Na rozdiel od opticky vyváženej prvej generácie pôsobila „dvojka“ úzkym a príliš vysokým dojmom. Situácii nepomohol ani fakt, že sa v interiéri objavili lacné a tvrdé plasty, ktoré pôsobili o kategóriu horšie, ako v predchádzajúcej generácii. V oblasti konštrukcie aj výdrže však „dvojka“ znamenala posun vpred. Diskutabilný vzhľad sa pokúsil riešiť facelift z roku 2010, kedy sa zmenila aj optika predných svetlometov, maska a predný nárazník, opticky rozširujúci celé auto. Karosárskej verzie sedan sa táto generácia nedočkala.

3. generácia (od 2014)
Tretia generácia posunula model Fabia opäť dopredu. Po stránke dizajnu, jazdných vlastností aj výbavy. Využíva aktuálnu koncernovú techniku, najnovšie výrobné technológie a po modeloch Octavia a Rapid je tretím nositeľom nového dizajnového jazyka mladoboleslavskej značky. Práve ten jej vrátil potrebný šmrnc a nesmiernu popularitu u zákazníkov celého sveta. Jej súťažná verzia Fabia R5 je navyše mimoriadne podareným pretekárskym špeciálom, ktorý zbiera vavríny všade, kde sa objaví. Okrem potrebných peňazí pre športové oddelenie fabriky tak aktuálnemu modelovému radu Fabia prináša nesmiernu popularitu medzi mladšou klientelou.

1. generácia 2. generácia 3. generácia

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl