Predstavenie: VW Touareg III

0
0
0
s2smodern

Volkswagen stiahol plachtu zo svojej najočakávanejšej novinky tohto roka – z tretej generácie modelu Touareg. A ako sa zdá, nová vlajková loď značky prichádza na všetkých frontoch patrične vyzbrojená.

Už prvá generácia Touaregu z roku 2002 bola pre značku Volkswagen nositeľom nových technológií. Okamžite zaujala a vyslala jasný odkaz, že s Volkswagenom musia rátať aj prémioví konkurenti. Rovnako dobre vybavená sa však na trh v roku 2010 dostala j jeho druhá generácia, neprekvapí preto, že s rovnakou filozofiou technologického „vodcu“ prichádza v roku 2018 aj jej najnovšia, tretia generácia. Ako každá správna vlajková loď prináša nový Touareg špičkové koncernové technológie, ďalší evolučný stupeň dizajnového jazyka značky a maximálnu univerzálnosť pre každodenné využitie. Kým však prvá generácia kládla zvýšený dôraz na terénne schopnosti a niesla výrazné DNA terénneho auta, „trojka“ posúva svoju pozíciu na trhu smerom ku komfortu a konektivite. Podľa tvrdenia fabriky predstavuje nové SUV štýlovú a praktickú alternatívu k reprezentatívnej limuzíne. Novej prednej časti dominuje široká chrómovaná maska chladiča spájajúca výrazné LED svetlomety dodávajúce autu výrazne sebavedomý výraz. Každý LED svetlomet tvorí až 128 LED zoskupených do matríc pre tlmené svetlo (48 LED), diaľkové svetlo (27 LED) a osvetlenia pre denné, obrysové a smerové svetlá. Touareg je teraz nepatrne širší a dlhší, čo vizuálne zoštíhlilo jeho siluetu a pomohlo dotvoriť zámer dizajnérov navrhnúť najsuverénnejšie SUV na trhu. V duchu doby si pomohli aj väčšími kolesami, základom sú preto 18-palcové disky (doteraz 17-palcové), sériovo ponúkaným maximom je rozmer diskov 21 palcov. V rámci individualizačných programov pribudli nové dizajnové línie Elegance a Atmosphere, opäť nechýba ani športová R-Line.

Novinka je výrazne lepšie pripravená na asfaltové cesty, než jej predchodcovia. Touareg tretej generácie prichádza v niekoľkých dizajnových líniách. Nový Touareg utiahne brzdený príves ťažký 3,5 t.

Oceľ aj hliník
S treťou generáciou prichádzajú aj nové výrobné technológie zohľadňujúce potreby nielen pevnosti, ale aj hmotnosti a bezpečnostným nárokom. Až 48 % karosérie Touaregu je vyrobených z hliníka, zvyšných 52 % tvoria ocele rôznych pevností (vrátane za studena lisovaných profilov). Výsledkom nových výrobných postupov je zníženie jej hmotnosti o celých 106 kg.

Digitálny kokpit
Kompletne nová je kabína auta. Tú návrhári prispôsobili digitálnej dobe, palubnej doske preto dominujú obrovské displeje ako súčasť komunikačného centra nazvaného „Innovision Cockpit“. Väčšina ovládacích funkcií je sústredená do stredového dotykového displeja s uhlopriečkou 38,1 cm a rozlíšením 1920 x 1020 pixelov. Pomocou infotainmentu Discover Premium sa dá ovládať 4-zónová klimatizácia, vyhrievanie, ventilácia, či masážne predné seadlá, samočinne sa učiaca navigácia, hybridné rádio, či mobilné online služby. Na stredový displej, ktorý je mimochodom naklonený k šoférovi nadvaäzuje disgitálny prístrojový štít tvorený displejom s uhlopriečkou 30,5 cm a rozlíšením 1920 x 720 pixelov. Opticky tvoria jednu veľkú priebežnú obrazovku „One Screen Design“. Samozrejmosťou je celá armáda aktuálny bezpečnostných asistenčných systémov, vrátane nočného videnia, či najväčšieho head-up displeja, aký kedy v koncerne Volkswagen použili. Myslelo sa aj na priestorové pomery a komfort v kabíne, predné masážne sedadlá Volkswagen vybavil pneumatickou masážnou funkciou s ôsmimi druhmi masáže, zadné delené sedadlo je pozdĺžne posuvné v rozsahu 160 mm a sklon jeho operadla sa dá nastavovať v troch stupňoch (v rozsahu až 21°. Cieľom bolo vytvoriť v kabíne viac pohody a urobiť z Touarega reprezentatívne auto vhodné aj na veľmi dlhé cesty. Tomu zodpovedá aj nárast objemu batožinového priestoru z zo 697 na výsledných 810 litrov.

Koncept kabíny vo fabrike nazvali „Innovision Cockpit“ a má symbolizovať prepojenie s digitálnym svetom. Stredový dotykový displej má uhlopriečku neuveriteľných 38,1 cm. Delené zadné sedadlo s nastaviteľným sklonom operadiel je pozdĺžne posuvné v rozsahu 160 mm.
Zadní pasažieri majú k dispozícii zásuvky USB, 12 V aj 230 V (150 W). Batožinový priestor narástol o 113 litrov, na výsledných 810 l. Jazdu v noci spríjemňuje ambientné osvetlenie, na výber je 30 odtieňov.

Viac obratnosti na ceste
Podvozok kombinujúci oceľ a hliník konštruktéri vybavili riadením všetkých kolies posúvajúce obratnosť veľkého SUV na úroveň áut z nižších segmentov. Priemer otáčania sa vďaka nemu zmenšil o celý mater na 11,2 m. Športovejšiemu prejavu na ceste si však Touareg pomáha aj elektromechanickými stabilizátormi s aktívnou funkciou vyrovnávania náklonu. Zdokonalené je aj pneumatické pruženie schopné v prípade potreby auto zodvihnúť o 70 mm vyššie. Pri nakladaní ťažkých predmetov sa „pneumatický“ Touareg naopak o 40 mm zníži k zemi. S pneumatickým pružením sa brodivosť auta zvýši zo štandardných 490 na 570 mm.

Nafta, benzín aj hybrid
Na pohon auta slúži naftový motor 3.0 TDI V6 naladený na 170 kW/231 k alebo 210 kW/286 k, v budúcom roku pribudnú benzínový šesťvalec 3.0 TSI (250 kW/340 k) a turbodiesel 4.0 V8 TDI (310 kW/421 k). Nechýba ani plug-in hybrid s výkonom 270 kW/367 k, ten je však zatiaľ vyhradený len pre čínsky trh. Samozrejmosťou je štandardne dodávaný pohon všetkých kolies 4-Motion a systém voľby jazdných profilov. Tie sa s voľbou Off-road paketu rozšíria o profily „Piesok“ a „Štrk“. Off-road paket však zahŕňa aj zväčšenie palivovej nádrže zo 75 na 90 litrov a kompletnú ochranu podvozka.

Porovnanie generácií (hore aktuálna novinka, pod ňou predchádzajúca generácia). Porovnanie generácií (hore aktuálna novinka, pod ňou predchádzajúca generácia). Porovnanie generácií (hore aktuálna novinka, pod ňou predchádzajúca generácia).

História úspechu

1. generácia (od 2002)
Úplne prvý Touareg sa verejnosti predstavil na jesennom autosalóne v Paríži v roku 2002. Spôsobil veľkú senzáciu, pretože znamenal vstup automobilky do nového, veľmi dynamicky sa rozvíjajúceho segmentu prémiových SUV. Touareg sa od začiatku tváril ako „lepší“ tovar, za ktorý si bolo treba priplatiť. Ako sa postupom rokov ukázalo, táto taktika fabrike na celej čiare vyšla.

Facelift 1. generácie (od 2006)
Veľký úspech prvej generácie rozhodol o jej pokračovaní. Parížsky autosalón 2006 sa tak stal svedkom svetovej premiéry veľkého faceliftu VW Touareg. V porovnaní s predchodcom priniesol 2300 nových komponentov a omladený dizajn. Novinka sa stala nositeľom nového benzínového osemvalca s priamym vstrekovaním 4.2 V8 FSI naladeného na 257 kW (350 k) a 440 Nm. Najvyššiu naftovú ligu zastúpil motor 5.0 V10 TDI (230 kW/313 k).

2. generácia (od 2010)
Druhá generácia absolvovala svetovú premiéru na jarnom ženevskom autosalóne v roku 2010. Priniesla podarenú a nenásilnú aplikáciu aktuálneho dizajnového jazyka na mohutné tvary SUV. Automobilka autu ponechala aj typickú terénnu výbavu v podobe vzduchového podvozku, redukčnej prevodovky, či uzávierok diferenciálov. Fabrika reflektuje na požiadavky doby a okrem naftovej verzie V6 do ponuky radí aj hybridnú verziu.

3. generácia (od 2018)
Prelomová generácia reagujúca na aktuálne trendy „cestných“ SUV v mene vyššej efektivity ustupujúcich od svojich pôvodných offroadových vlastností. Špičková bezpečnostná, multimediálna a komfortná výbava z neho robí novú európsku vlajkovú loď značky.

1. generácia 2. generácia 3. generácia

Touareg mnohých tvárí

RaceTouareg
V roku 2004 debutovala súťažná maratónska verzia Touarega s príznačným pomenovaním RaceTouareg. Púštny špeciál začal písať úspešnú históriu továrenského tímu Volkwagen v maratónskych pretekoch. Výrazné úspechy s „ostrým“ Touaregom fabrika zaznamenala aj v niekoľkých ročníkoch legendárnej súťaže Rallye Dakar.

Touareg W12 Sport
Volkswagen sa nikdy nebál šialených projektov. Dôkazom je aj verzie W12 Sport z roku 2004. Pod kapotu auta konštruktéri namontovali benzínový dvanásťvalec 6.0 W12 s max. výkonom 331 kW (450 k) a krútiacim momentom 600 Nm. Z 0 na 100 km/h sa takto motorizovaný Touareg dostal za 5,9 s a hravo sa rozbehol až na 250 km/h, čím konkuroval všetkým luxusným limuzínam.

Touareg HPA Motorsports
Prvá generácia Touaregu bola fenoménom, na ktorý sa sústreďovali aj mnohé úpravarenské spoločnosti. HPA Motorsports postavila verziu R GT. Základom bol sériový benzínový Touareg 3.2 V6. Po úpravách z neho dostali až 368 kW (500 k), patrične tomu však upravili aj podvozok osadenými pneumatikami 295/30 R22 a súťažnými brzdami Brembo.

Touareg R50
Facelift priniesol v roku 2008 aj naftovú verziu V10 TDI R50 naladenú na 230 kW (313 k) a 850 Nm. Zaujímavosťou bolo, že fabrika ponúkala aj kit, ktorý modifikáciou prepĺňania zodvohol výkon o ďalších 28 kW a 100 Nm, čo dokázalo túto naftovú horu železa z 0 na 100 km/h rozbehnúť za 6,7 s. Charakteristický modrý lak typický pre rýchle Volkswageny automobilka prvýkrát použila na modeli Golf R32 (IV.).

RaceTouareg 3 Qatar Concept
Púštne preteky sa tešia obrovskej popularite najmä v krajinách Blízkeho a Stredného východu. Na autosalóne v Katare v roku 2011 preto Volkswagen vystavil koncept súťažného Touarega odvodeného z jeho druhej generácie. Naftový motor vyladený na 228 kW (310 k) ho z 0 na 100 km/h dokázal katapultovať tesne pod 6 sekúnd.

Touareg Edition X
10. výročie existencie modelu si automobilka uctila limitovanou edíciou Edition X so špeciálnou výbavou, 19-palcovými diskami a lakom Moonlight Blue. Poháňal ju turbodiesel V6 TDI s výkonom 150 kW (204 k) kombinovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou.

VW Touareg HPA Motorsports VW Touareg R50 VW Touareg RaceTouareg
VW Touareg RaceTouareg 3 Qatar Concept VW Touareg W12 Sport VW Touareg Edition X

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl