Každé, hoci aj sebalepšie vozidlo, musí jedného dňa z firemného autoparku preč. Z hľadiska vyváženosti zostatkovej hodnoty a nákladových položiek na servis sa za optimum považuje 150 000 km a štyri roky.
Podľa našich skúseností v takmer každej firme je to nastavené trochu inak. Tak či onak, keď nadíde spomenutá chvíľa odchodu, na rad prichádza otázka, kam s ním? Možno by bolo presnejšie pýtať sa nie kam s ním, ale ku komu s ním? Samotný predaj vozidla je totiž prvkom, ktorý sa zdá na prvý pohľad jednoduchý, no v skutočnosti vie výrazne ovplyvniť celkové výsledky TCO-čka.
Čas sú peniaze
Pri odpredaji vozidla to platí dvojnásobne, najmä ak sa bavíme o veľkej spoločnosti. Predávať takúto flotilu fyzickým osobám je takmer nemožné. Riešiť individuálne obhliadky, testovacie jazdy a zjednávať sa o každý cent, lebo na pravých dverách je menší škrabanec, to je proste sizyfovská úloha. No a ak by sa to malo vyjadriť úplne racionálne ekonomicky, pravdepodobne by vyšlo, že zamestnať takouto úlohou človeka, ktorého hlavná náplň práce je v úplne niečom inom, je zbytočne drahé. A tak musí prísť na rad logický krok – čím skôr odpredať tieto vozidlá, ideálne všetky naraz. Niekomu, kto sa predajom vozidiel živí. Iste, takto príde spoločnosť v porovnaní s trhovými cenami o nejaké tie eurá, na strane druhej, ako som už spomínal, ak by sa spočítal čas človeka, ktorý by mal tieto automobily predávať, zbytočne by sa platilo poistenie, či zaberali parkovacie kapacity, potom je jednoznačne výhodnejší hromadný odpredaj.
Komu a za koľko?
Od tejto otázky vie spoločnosti prevádzkujúce autoparky odbremeniť využitie služieb operatívneho lízingu. Ďalšou výhodou je, že firma sa nemusí trápiť ani v prípade nečakaného poklesu zostatkovej hodnoty, pretože to už je problém „operáku“. Čo ale v prípade, ak nemáte túto formu prenájmu vozidiel? Spôsobov predaja vozidiel je viacero. V mnohých prípadoch sa používajú formy aukcie. Tie boli v minulosti vyhradené hlavne „bazáristom“, dnes sa ich však vedia zúčastniť aj fyzické osoby. Tento spôsob zbavovania sa „starého železa“ je veľmi efektívny, no aj tak zaberie flotilovému oddeleniu pomerne veľa času a keďže sa automobil predáva na ďalší predaj, zodpovedať tomu bude aj samotná cena. Je tu však ešte ďalší zo spôsobov, ako sa vozidiel zbaviť – ponúknuť ich zamestnancom. V takomto prípade je tu hneď niekoľko variantov, ako to spraviť. Jedným z nich je interná aukcia, ktorá dokáže zabezpečiť pomerne slušnú odpredajnú sumu. Výhodou pre zamestnanca je hlavne jasná servisná história vozidla. Druhým zo spôsobov je odpredať vozidlo priamo zamestnancovi, ktorý s ním jazdí. Tento prístup možno prinesie trochu nižšiu cenu, no je tu zase efekt, že vodič, ktorý vie, že to raz bude jeho automobil, bude sa oň aj patrične starať. Ale pozor! Je tu jedno úskalie. V takýchto prípadoch musí mať servisné zásahy plne pod kontrolou flotilové oddelenie. Prečo? Nuž, žijeme na Slovensku a tak je pre nás dosť typické vymýšľať spôsoby, ako si ešte prilepšiť. Skúsenosti z operatívnych lízingov sú napríklad také, že vodič, ktorý vie, že si bude môcť vozidlo odkúpiť, sa snaží pred kúpou v rámci servisu povymieňať všetko, čo sa len dá. Od brzdových platničiek až po výfuk. Aj preto sú v takýchto prípadoch operatívne lízingové spoločnosti opatrné, ba až podozrievavé (na čo, samozrejme, doplácajú tí poctiví) a takáto by mala byť aj firma, ktorá má vozidlá vo vlastníctve. Takto si môže ušetriť celkom slušné finančné hodnoty. No aj v tomto prípade má ísť o vyvážený pomer medzi spokojnosťou zamestnanca a zamestnávateľa. Veď dopriať dobrému zamestnancovi (ktorého dnes nie je ľahké nahradiť ako pred pár rokmi) takýto benefit môže byť na prospech veci. Nakoniec to firmu môže vyjsť lacnejšie ako odmena, z ktorej sa ešte platia odvody. Všetko je vecou dohody.
Čo preferujú firmy?
Keďže je portfólio spoločností, ktoré patria k našim čitateľom veľmi rozmanité, je takmer nemožné určiť jeden jediný efektívny spôsob odpredaja jazdených vozidiel. Začiatkom tohto roku sme preto spravili jednoduchý prieskum s cieľom zistiť, čo kto považuje za najlepší spôsob odpredaja. Preto sme firmám, teda presnejšie ich zástupcom položili nasledujúce otázky:
1) Aký je podľa vašich skúseností najlepší spôsob vyraďovania vozidiel z autoparku (napríklad: predaj zamestnancom, aukcia, predaj autobazárom, atď.)?
2) Viete porovnať výhody a nevýhody vyraďovania vozidiel vo vlastnom majetku a v majetku operatívneho lízingu?
3) Zaznamenali ste veľké rozdiely medzi predpokladanou zostatkovou hodnotou v čase nákupu a tou reálnou pri odpredaji?
Myslím si, že výsledné odpovede sú zaujímavým prehľadom, ako rozmanito môžu byť vnímané tie isté veci. Veľkú úlohu pritom zohráva, aj koľko vozidiel firma má a či využíva aj služby operatívneho lízingu. No a tu prinášame ich odpovede:
101 vozidiel, operatívny lízing
1. Z nášho pohľadu aukcia. Je to transparentný a rýchly spôsob.
2. Jednoduchšie je sa zbaviť auta na operatívny lízing. Po ukončení zmluvy auto jednoducho vrátime lízingovej spoločnosti.
3. Doteraz sme nemali skúsenosť s rozdielom ceny.
370 vozidiel, operatívny lízing
1. Predaj zamestnancom cez aukciu.
2. Vo vlastnom majetku nevýhody – papierovačky, lízing nevýhody – poškodenia.
3. Nie.
9 osobných vozidiel, v majetku
1. U nás to riešime najprv ponukou zamestnancom a ak nie je záujem, obrátime sa na internetové stránky určené na predaj, tam sa nám podarilo už odpredať viac áut. Čo sa týka kamiónov, tak ich odpredávame spoločnosti Slovakfinance.
2. Operatívny lízing nevyužívame.
3. Áno je to veľký rozdiel, každý kto sa informoval o kúpu vozidla, čiastočne ho odrádzalo to, že ide o firemné vozidlo.
36 vozidiel, v majetku
1. Odpredaj zamestnancom, odpredaj autobazáru je ako posledná voľba – finančne najmenej výhodná pre spoločnosť.
2. Nevieme, máme vozidlá výlučne vo vlastnom majetku.
3. Nie, odpredajná suma zodpovedá kalkulovanej odpredajnej cene po skončení životnosti vozidla, u nás je to 150 000 km alebo 4 roky.
200 vozidiel, operatívny lízing
1. Nemáme veľký počet vozidiel, tak s odpredajom zvyčajne nemávame problémy. Najprv ponúkame vozidlá zamestnancom za výhodnejšie ceny (výkupné ceny v autobazáre), ak nie je záujem, máme zmluvy s dvoma autobazármi, ktoré nám vozidlá predávajú (komisionálny predaj).
2. Až 99 % vozidiel predávame po operatívnom lízingu, tak nemáme veľmi skúsenosti s vozidlami vo vlastnom majetku.
3. Zostatkové hodnoty sa snažíme už na začiatku zmluvy nastaviť na bezpečnú hodnotu, aby sme pri následnom predaji po ukončení zmluvy neprerábali. Zopárkrát sa nám stalo, že sme vozidlo nevedeli predať ani za zostatkovú hodnotu (väčšinou veľké benzínové motorizácie, športové vozidlá, kabriolety...).
20 vozidiel, v majetku
1. My jazdené vozidlá v prevažnej miere odpredávame zamestnancom.
2. Vozidlá výhradne nakupujeme do vlastníctva.
3. Vozidlá odpredávame za cenu stanovenú odborným odhadom. Zostatkovú hodnotu, odhadovanú v čase nákupu, sa nedarí dosiahnuť vzhľadom na ponuku ojazdených vozidiel na trhu v súčasnosti.
146 vozidiel, v majetku
1. Predaj zamestnancom.
2. Nevieme, nemáme operatívny lízing.
3. Áno, rozdiely sme zaznamenali.
22 vozidiel, v majetku
1. Aukcia.
2. Mali sme 20 áut na finančný lízing, potom sme postupne prešli na operatívny lízing. Teraz máme všetky autá vo vlastníctve. Počet áut sa nemení, ani počet najazdených kilometrov a dlhodobo docieľujeme úsporu nákladov na autoprevádzku približne 50 %.
3. Ak celkové náklady na vozidlo počas jeho životnosti sú 45 000 €, rozdiel 500 € hore-dole pri odpredaji je nepodstatný.
9 vozidiel, v majetku
1. Predaj zamestnancom.
2. Jednoznačne jednoduchšia procedúra je pri operatívnom lízingu, nevýhodou je vyúčtovanie drobných poškodení, ktoré sa pri odpredaji zamestnancom neriešia. Výhodou pri vlastných vozidlách je možnosť využitia ako benefitu pre zamestnancov – nižšia cena, než bazárová ponuka.
3. Nie, od začiatku počítame v rámci benefitného predaja vozidiel zamestnancom s nižšou cenou.
145 vozidiel, v majetku
1. V našej spoločnosti je najlepší spôsob vyraďovania vozidiel z autoparku predaj prostredníctvom autobazáru.
2. Nie.
3. Nakoľko naše vozidlá sú značne opotrebované prevádzkou v našich podmienkach, pri ich vyraďovaní z autoparku je veľký rozdiel medzi nákupnou a zostatkovou cenou.
60 vozidiel, v majetku/operatívny lízing
1. Vozidlá v majetku firmy predávame formou internej dražby, kde vstupné dáta o cene sú určované na základe porovnania ceny: a) značkovým servisom, b) cenou stanovenou v niektorom overenom autobazáre, c) porovnaním s cenami na niektorej renomovanej internetovej stránke. Následne je konečná cena do internej burzy ešte znížená o 10 % ako bonus firmy pre zamestnancov. Pri vozidlách v operatívnom lízingu využívame prednostné právo na odkúpenie z lízingovej spoločnosti podľa záujmu zamestnancov bez burzy.
2. Výhoda vozidiel v majetku – výsledná cena je pre zamestnanca priaznivejšia. Nevýhoda – spracovanie celej administratívy okolo stanovenia ceny a vyhodnocovania burzy. Výhody v operatívnou lízingu – prístup k údajom o predajnej cene bez zbytočnej administratívy. Nevýhoda – cena je väčšinou vyššia ako je porovnanie ceny na existujúcich internetových stránkach alebo v „kamenných“ autobazároch.
3. Zostatková a reálna cena je prakticky totožná, ale ako je uvedené v bode 2., je spravidla vyššia cca o 15-20 % ako porovnateľná cena vozidla na internete alebo v autobazáre. Zrejme to vychádza z marketingovej stratégie stanovovania mesačných splátok lízingovou spoločnosťou. Aby mohla poskytnúť firme nižšiu mesačnú splátku, tieto rozdiely sú prenesené do zostatkovej ceny, čím sa však lízingová spoločnosť dostáva do rizika nižšieho záujmu o odkúpenie vozidla. Samozrejme, že do toho vstupuje faktor, z akej ceny sú počítané mesačné splátky a zostatková hodnota. Štandardne sú mesačné splátky a zostatková hodnota počítané z cenníkovej hodnoty vozidla, pričom vozidlo do operatívneho lízingu je nakupované spravidla s rôznymi množstevnými zľavami a tým sa vyrovnáva prípadná strata z predaja.
12 vozidiel, v majetku
1. Preferujeme predaj zamestnancovi. Ak zamestnanec dopredu vie, že si môže vozidlo odkúpiť, správa sa k nemu počas doby používania šetrnejšie, čo má benefity aj pre firmu.
2. Zatiaľ nepoužívame operatívny lízing. Samozrejme, úskalia operatívneho lízingu ste spomínali aj vo vašom časopise (doplatok za nedodržanie km, vyjasnenia si doplatku za „nadmerné opotrebenie vozidla“, atď.).
3. Veľké rozdiely sme nezaznamenali.
101 vozidiel, operatívny lízing
1. Podľa nášho názoru je najlepšie začať internou aukciou. Ak vodiči vedia, že pri predaji vozidiel sú preferovaní, tak sa lepšie správajú k vozidlám vo fleete. Jazdia tak opatrnejšie a ohľaduplnejšie s víziou, že si vozidlo budú môcť odkúpiť. Má to potom viac výhod: nepoškodzujú dobré meno spoločnosti agresívnou jazdou, znižujú sa náklady na PHM, opravy a údržbu vozidiel.
2. Výhodou vyraďovania vozidiel v operatívnom lízingu je to, že nemáte žiadnu starosť. Vrátite vozidlo a tým to pre vás končí. Nevýhodou môže byť to, že vozidlá môžu byť v horšom stave, ak vodiči nemajú prednostné právo na kúpu vozidla, alebo sú nejako znevýhodňovaní pri predaji. To sa môže následne premietnuť do dodatočných nákladov z dôvodu nadmerného opotrebenia.
3. V súčasnosti tie rozdiely už nie sú také veľké.
56 vozidiel, v majetku
1. Uprednostňujeme odpredaj renomovaným firmám, ktoré vykupujú vozidlá, vzhľadom na to, že sa postarajú o prepis a preberú na seba všetky záruky po vykúpení vozidla. Odkupujúca firma preberá na seba všetky záruky a našej spoločnosti pri takomto odpredaji nevzniknú ďalšie náklady alebo nepríjemnosti, ktoré sa môžu vyskytnúť novému majiteľovi pri používaní (napr. nečakaná porucha alebo nepredvídateľné náklady, ktoré môžu vzniknúť po predaji).
2. Vozidlá nakupujeme cez finančný lízing, nakoľko máme vlastné oddelenie pre správu vozidlového parku a po ukončení lízingu je vozidlo v našom vlastníctve. Sami sa rozhodneme, či je vozidlo ešte pre našu spoločnosť potrebné, alebo ho odpredáme (pri operatívnom lízingu by našej spoločnosti vznikli navýšené náklady počas operatívneho lízingu – napr. vyššie poistné PZP a havarijné poistenie, servis a obmedzenie nájazdu kilometrov), keďže naše oddelenie správy vozidlového parku vie všetko zabezpečiť zmluvnými partnermi a po skončení lízingu je vozidlo v našom vlastníctve a má zostatkovú cenu, ktorú je možné použiť ako akontáciu na nové vozidlo.
3. Zostatkovú cenu vozidla ovplyvňuje veľa okolnosti, preto vzniká rozdiel medzi predpokladanou zostatkovou hodnotou v čase nákupu a tou reálnou pri odpredaji, napr. najazdené kilometre, opotrebenie interiéru, poistné udalosti, príchod nového modelu, atď. V našej spoločnosti dbáme na to, aby bolo o každé vozidlo postarané pri akomkoľvek probléme čo najprecíznejšie – či už vznikne nejaká porucha, opotrebenie spotrebných dielcov, alebo poistná udalosť. Vždy zabezpečíme, aby boli vozidlá technicky a legislatívne v najlepšom poriadku, čo pozitívne vplýva na ich zostatkovú hodnotu.
250 vozidiel, v majetku
1. Nie je jednoduché jednoznačne povedať, ktorý spôsob je ten najlepší, záleží na prioritách jednotlivých spoločností. V našej spoločnosti sme na základe dopytu zamestnancov pristúpili k odpredaju jazdených vozidiel aj formou internej e-aukcie. Proces odpredaja sa nám osvedčil a touto formou odpredáme väčšinu našich vozidiel.
2. V tomto ohľade máme menej skúseností. Výhodou odpredaja pri operatívnom lízingu je určite menej administratívy, avšak konečné poplatky a odpredajné ceny sú vyššie, ako pri odpredaji nami zvoleným spôsobom, kedy ale nesmieme opomenúť spokojnosť zamestnancov s týmto benefitom.
3. V rámci výberových konaní vyberáme vozidlá, ktoré sú nielen funkčné, vynikajú jazdnými vlastnosťami, ale predovšetkým spĺňajú naše vysoké nároky na bezpečnosť a spoľahlivosť. Zrejme aj vďaka týmto parametrom odrážajú výkupné ceny naše predpoklady.
320 vozidiel, operatívny lízing
1. Aukcia je podľa našich skúseností najlepším, najefektívnejším a najtransparentnejším spôsobom vyradenia vozidla z firemného fleetu.
2. Lízingové spoločnosti sa prostredníctvom operatívneho lízingu snažia „vytrieskať“ čo najvyššiu predajnú cenu vozidla po skončení nájmu. Vo vlastnom záujme a aj v záujme klienta k tomu prispôsobujú všetky faktory, ako stav vozidla (opotrebenie) a servisné úkony. Celý proces aukcie s cieľom dosiahnutia čo najvyššej predajnej ceny je počas celej doby aukcie transparentný a časovo koordinovaný. Spoločnosť pri vyraďovaní vozidiel z vlastného majetku na konci ich „životného cyklu“ nerieši servisné úkony komplexne. Z dôvodu eliminácie zvýšených prevádzkových nákladov rieši len najnevyhnutnejšie veci a rovnakým spôsobom pristupuje aj k riešeniu poistných udalostí. Ide však o určitý spôsob „benefitu“ od zamestnávateľa. Zamestnancovi môže byť poskytnuté vozidlo za nižšiu cenu, ako je jeho trhová predajná hodnota. To však vytvára priestor v rámci spoločnosti pre netransparentnosť z dôvodu poskytnutia vozidiel len zainteresovaným osobám. Transparentný spôsob predaja, napr. „vnútrofiremnou aukciou“, by mal byť ošetrený v riadiacich dokumentoch spoločnosti.
3. V našej spoločnosti využívame otvorenú kalkuláciu v prospech nájomcu. Lízingová spoločnosť sa snaží simulovať predikovanú zostatkovú hodnotu čo najreálnejšie. V skutočnosti sa predikovaná účtovná zostatková hodnota nepohybuje zväčša viac ako o 10 % oproti reálnej hodnote.
112 vozidiel, v majetku
1. Určite predaj zamestnancom, ktorí majú na pridelené vozidlo predkupné právo, čo je zároveň účinný nástroj na dosiahnutie pozitívneho prístupu k služobnému autu zo strany zamestnanca, ktorý ho má pridelené. Ak zamestnanec náhodou nevyužije predkupné právo, organizujeme interné aukcie, v ktorých majú možnosť „zabojovať“ o vozidlo s kompletnou servisnou históriou všetci interní zamestnanci.
2. V našej spoločnosti dlhé roky nakupujeme vozidlá do majetku firmy. Operatívny lízing nevyužívame, preto nevieme posúdiť jeho výhody/nevýhody v praxi.
3. Vysoké rozdiely sme nezaznamenali. Je to z dôvodu, že vozidlá tradičnej flotilovej značky, ktorú sme obstarávali, si dlhodobo držia vysokú zostatkovú hodnotu.
15 vozidiel, v majetku
1. Ideálne je to predaj zamestnancom, aukciu nepoužívame, štandardom je inzercia.
2. Výhodou operatívneho lízingu je, samozrejme, že netreba riešiť odpredaj, ale vzhľadom na doplatky po prevzatí vozidla lízingovou spoločnosťou sa to vyrovná nákladom s predajom.
3. Vzhľadom na veľký počet nových áut, ktoré denne pribúdajú do evidencie, sa zostatková hodnota pri tých istých vozidlách posúva čoraz nižšie, ale je to hlavne v závislosti od značky vozidla a obdobia, v ktorom predaj nastáva, vo všeobecnosti je tam rozdiel v neprospech predávajúceho.