Renault: inovované úžitkové modely a elektrický koncept ako predzvesť

0
0
0
s2smodern

Francúzsky koncern predstavil štyri modely zo segmentu ľahkých úžitkových vozidiel: dizajnovo aj technicky modifikovaný Master, Trafic, Alaskan a štylistické elektrického Kangoo s označením Z. E. Concept.

Master, Trafic aj Alaskan vybavil Renault v rámci inovácie dizajnovými prvkami, ktoré ich vizuálne začlenili do rodiny ľahkých úžitkových vozidiel značky. K tomu pridal prepracované interiéry, nové asistenčné systémy, výkonnejšie a zároveň úspornejšie motory, nové prevodovky.... A formou elektrického konceptu Kangoo Z. E. naznačil novú podobu tohto modelového radu, očakávanú na budúci rok.

Master

Na inovovanom modeli neprehliadnete robustnejší dizajn čelnej časti so svetelnými prvkami v tvare písmena C, ktoré ho identifikujú so značkou. Pod vyššie posadenou líniou prednej kapoty sa výrazne klenie zvislo orientovaná maska chladiča s novo osadeným logom a výraznými chrómovanými rebrami.

Kompletne prepracovaný bol interiér a eleganciou aj vybavením sa ho Renault pokúsil ešte viac priblížiť ku svojim osobným modelom. V novej palubnej doske sú otvorené aj uzavreté odkladacie priestory s veľkým objemom (ich úhrnná kapacita až 105 litrov je najväčšou v segmente), výduchy vetrania a ovládače klimatizácie sú zdobené chrómom.

Kompletne prepracovaná palubná doska modelu Master obsahuje okrem iného plne integrovanú centrálnu obrazovku.

V prístrojom paneli sa ocitol nový otáčkomer a monochromatická 5-palcová digitálna obrazovka. Nový je aj chrómovanými prvkami zdobený volant a páka prevodovky. Navigačná obrazovka je plne integrovaná do stredovej časti palubnej dosky, bez ohľadu na to, ktorý multimediálny systém sa do vozidla inštaluje (R-LINK Evolution alebo Media Nav Evolution). K tomu sa pridávajú ďalšie prvky pre vytvorenie prostredia „mobilnej kancelárie“, napríklad dokovacia stanica pre tablety alebo funkcia bezdotykového nabíjania smartfónov.

Arzenál asistenčných systémov sa obohatil o súbor ADAS, zahŕňajúci viaceré systémy: V danom segmente unikátny je Rear View Assist s kamerou a displejom v hornej časti čelného skla, ktorý supluje funkciu spätného zrkadla s dosahom aj na väčšie vzdialenosti. Side Wind Assist je stabilizačným systémom pre bočný vietor, ktorý sa aktivuje nad rýchlosťou 70 km/h a v extrémnom prípade je schopný korigovať až do 50 % priečneho vybočenia. ADAS obsahuje aj prednú parkovaciu asistenciu, varovanie pred vozidlami v mŕtvom bode a za príplatok aj autonómny brzdový systém pre mesto aj diaľnicu.

Súčasťou ponuky inovovaného Mastera je aj elektrický model s dojazdom do 120 km.

Modifikovaný Master poháňa nový rad 2,3-litrových naftových štvorvalcov dCi s dvoma turbodúchadlami. Podľa verzie spĺňajú emisnú normu Euro 6d-TEMP / Euro VI, vo všetkých prípadoch obsahujú katalyzátor typu SCR. Výkonové rozpätie siaha až po 132 kW (180 k) a krútiaci moment až do 400 Nm. V závislosti od verzie sa motor kombinuje so 6-stupňovou manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou.

Súčasťou modelovej palety inovovaného Mastera je aj plne elektrická verzia Z. E. s výkonom motora 57 kW. Master s ním dosahuje maximálnu rýchlosť 100 km/h. Zákazník môže počítať s bežným dojazdom do 120 km, pričom aj v extrémnej prevádzke, pri trvale vysokom hmotnostnom zaťažení, v zimných podmienkach a pri častom zastavovaní v mestskej premávke, by to malo byť aspoň 80 km. Elektrický Master je preto typickým artiklom pre finálnu dodávku tovaru na záverečnom úseku prepravy, teda pre tzv. „last mile delivery“ segment.

Trafic

Inovovaný Trafic dostal nové full-LED predné svetlomety, takisto s výrazným „značkovým“ dizajnom v tvare písmena C. Aj tu nájdete robustnejšiu mrežu chladiča s chrómovanými rebrami a veľkým logom, osadeným na novom držiaku. Trafic, rovnako ako Master, prichádza v rámci modifikácie aj s novou farbou karosérie Urban Grey. Upgrade sa dotkol aj interiérového dizajnu s matným chrómom na prvkoch novej palubnej dosky, novou pákou prevodovky a novými odolnejšími čalúneniami.

Aj Trafic dostal plastickú operáciu s výslednými robustnými formami tváre, typickými pre úžitkovú rodinu značky.

Podobne ako Master, aj modifikovaný Trafic má v interiéri množstvo odkladacích priestorov, vrátane schránky pod sedadlom spolujazdca s objemom až 54 litrov. Jeho „mobilná kancelária“ obsahuje multimédiá R-Link Evolution (pre Android Auto) alebo Media Nav Evolution s dotykovou obrazovkou (pre Android Auto aj Apple CarPlay) a nový jednodinový audiosystém s novým mikrofónom pre lepšiu kvalitu zvuku pri telefonátoch cez hands-free, s príplatkovým digitálnym tunerom. Aj Trafic dostal balík asistenčných systémov ADAS, ktorý obsahuje okrem iného predné aj zadné parkovacie senzory s cúvacou kamerou či stabilizačný systém prívesu.

Jednou z interiérových modifikácií modelu Trafic sú nové odolnejšie čalúnenia.

Nákladový priestor s objemom od 3,2 do 8,3 metra kubického je vylepšený množstvom detailov. Patrí k nim výraznejšie LED osvetlenie, nový trojdlačidlový vyklápací kľúč alebo kľúčová karta s príplatkovou funkciou SDO (Single Door Opening) a nové príplatkové polypropylénové obloženie s viacerými voliteľnými verziami, pre robustnejší a trvácnejší priestor.

Pod kapotu putovali nové dvojlitrové naftové štvorvalce dCi spĺňajúce emisnú normu Euro 6d-TEMP. Sú vybavené turbodúchadlom s variabilnou geometriou, výkonovým rozpätím od 88 kW (120 k) do 125 kW (170 k) a krútiacim momentom zvýšeným na 380 Nm. Dva najvýkonnejšie motory môžu byť teraz spriahnuté aj s dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Všetky varianty agregátov sú vybavené katalyzátormi SCR.

Alaskan

Od jesene tohto roku sa začne v Európe predávať modifikovaný pickup Alaskan. Pred dvoma rokmi bol prvým modelom, ktorý uviedol nový robustný dizajnový jazyk „tvárovej časti“ úžitkových Renaultov, v súčasnosti preberaný aj vyššie spomínanými modifikovanými Renaultmi Master a Trafic. Aj tu sa však zákazník dočká vylepšení vzhľadu, funkčnosti a výbavy, napríklad špecifický hardtop alebo balík Focal s vysoko kvalitným hi-fi audiosystémom. Modifikácie pickupu sú však predovšetkým technického rázu, v oblasti pohonu, podvozka a bezpečnostných systémov.

Veľký pickup Alaskan dostal okrem iného nové motory, lepšie brzdy a unesie väčšiu záťaž.

Motorová paleta Alaskana prináša novú generáciu turbodieselov Blue dCi, vybavenú SCR katalyzátormi a dvojitým prepĺňaním. K dispozícii sú dve výkonové verzie: Blue dCi 160 s výkonom 118 kW (160 k) a krútiacim momentom zvýšeným o 22 na 425 Nm a Blue dCi 190 s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 450 Nm.

Nová päťprvková zadná náprava  a obzvlášť robustný rám umožnili zvýšiť užitočné zaťaženie o 127 až 146 na výsledných 1100 kilogramov, so schopnosťou potiahnuť až 3,5-tonový príves. Zadná náprava okrem toho dostala kotúčové brzdy a brzdový asistent už od základnej výbavy, v závislosti od konkrétneho trhu. Štandardné kolesá narástli zo 16 na 17 palcov. Arzenál elektronických pomocníkov obsahuje asistenciu jazdy do svahu aj zo svahu, stabilizáciu prívesu, 360-stupňovú parkovaciu a manévrovaciu kameru, ako aj nový multimediálny systém pre Android aj Apple.

Kangoo Z. E. Concept

Toto vozidlo, na rozdiel od predošlých spomenutých, neponúka aktuálnu prítomnosť či dohľadnú budúcnosť, ale prináša pohľad „za roh“, na výkresy dizajnérov, pripravujúcich nové Kangoo. Prednú časť síce v základných rysoch viditeľne zdieľa s väčšími a staršími úžitkovými súrodencami značky Renault, inak ale ponúka množstvo nových detailov.

Bude zaujímavé zistiť, koľko z hladko zapustených detailov konceptu Kangoo Z. E. sa dostane do sériovej verzie.

Zaujme hlavne mimoriadne hladkými plochami s plne zapustenými prvkami, ktoré priam natískajú otázku, či sa dostanú až do budúcoročnej sériovej podoby. Plne presklenému čelu síce veľkú šancu nedávame, predsa len, show car je show car a pracant je pracant. Viaceré komponenty unikátnej svetelnej signatúry by sme ale novom sériovom Kangoo pokojne vedeli zaradiť aj medzi reálne očakávania. Podobne ako elektrický pohon.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl