Volvo si posvieti na nehody

0
0
0
s2smodern

Švédske Volvo pridáva plyn v oblasti aktívnej bezpečnosti tým, že uberá z maximálnej rýchlosti. Všetky nové Volvá dostanú limit 180 km/h a následne aj systém sledovania bdelosti, ktorý postráži, či vodič nie je unavený alebo pod vplyvom omamných látok. Inovácií je však množstvo, automobilka totiž plánuje už od budúceho roka úplne zabrániť fatálnym dopravným nehodám.

Volvo počas tohtoročného ženevského autosalónu oznámilo, že všetky modely od budúceho roka vybaví obmedzením rýchlosti na 180 km/h. Ide o prvý revolučný krok smerom k dosiahnutiu tzv. Vízie 2020, čiže plánu švédskej značky zabrániť od budúceho roka dopravným nehodám s ťažkými alebo smrteľnými následkami. Ako zdôrazňujú tamojší odborníci na bezpečnosť s mimoriadnymi skúsenosťami, v oblasti pasívnej bezpečnosti už nie je možné dosiahnuť také pokroky ako pri aktívnej, čiže preventívnej.

Volvo preto pozvalo do svojej centrály asi osemdesiat novinárov z celého sveta, aby im predstavilo svoju do značnej miery prevratnú cestu k zvýšeniu bezpečnosti. Okrem rýchlostného limitu ide hlavne o sledovanie vodiča, kľúč od vozidla umožňujúci nastaviť vlastné limity napríklad pri požičaní menej skúsenému vodičovi, ale tiež sprístupnenie unikátnej databázy s analýzami 40 tisíc reálnych nehôd všetkým automobilkám.

Nadmerná rýchlosť patrí podľa Jana Ivarssona medzi tri hlavné príčiny nehôd, preto ju Volvo plánuje obmedziť na 180 km/h.

„Za tri hlavné prekážky pre dosiahnutie našej Vízie 2020 považujeme nadmernú rýchlosť, jazdu pod vplyvom omamných látok a nedostatok pozornosti,“ uviedol Jan Ivarsson, ktorý sa venuje bezpečnosti v spoločnosti Volvo už 35 rokov a je hlavnou dušou Vízie 2020. „To sú najčastejšie dôvody tragických nehôd, preto chceme zaistiť, aby pri najriskantnejšom správaní dostal vodič upozornenie a v nebezpečnej situácii vozidlo ochránilo jeho aj ostatných účastníkov, ako je to len možné.“

Limit 180 km/h? Čoskoro štandard u všetkých....

Aj keď v niektorých diskusiách vyvolalo obmedzenie rýchlosti nových vozidiel Volvo na 180 km/h veľký rozruch, nie je to nijako výnimočný krok: Na túto rýchlosť, alebo nanajvýš na 200 km/h, nedávno obmedzili automobilky maximálnu rýchlosť nových modelov hlavne pre konštrukciu zahŕňajúcu elektrický pohon. Za všetky menujme Audi e-tron, Jaguar I-Pace alebo Mercedes-Benz EQC. Obmedzenie sa už dlho týka aj hybridných Lexusov. Dôvodov je viac, predovšetkým vyššia hmotnosť pre ťažšie akumulátory a aj náročnejšie tepelné hospodárenie s citlivými batériami. Dá sa preto predpokladať, že limit 180 km/h sa čoskoro stane štandardom aj pre ostatné značky.

Volvo má každopádne odvahu hovoriť o tomto limite otvorene a spojilo ho hlavne s bezpečnosťou. Už dávnejšie oznámilo, že sa úplne vzdá naftových agregátov a keďže stále prísnejšie emisné limity nie je možné plniť bez elektrického pohonu, švédska automobilka čoskoro kompletne prejde na hybridné alebo plne elektrické systémy. Tohto roku vo februári ohlásila, že plug-in hybridné verzie dostanú všetky jej modelové rady. Od polovice tohto roka bude v predaji modernizované SUV XC90 s jednotkami označenými písmenom B (doteraz boli benzínové označené T, naftové D). „Béčko“ bude v skutočnosti mild hybrid, benzínový alebo naftový.

Vidím ťa!

Oveľa pokročilejší a z hľadiska prevencie nehôd účinnejší bude systém, ktorý sa má dostať do sériových modelov krátko po roku 2020. Ide o zariadenie na sledovanie bdelosti vodiča. Revolučnou novinkou budú vybavené vozidlá Volvo novej generácie, ktoré vzniknú na modernizovanej platforme SPA2. Systém dokáže pomocou kamier a infračervených senzorov odhaliť, že sa vodič nevenuje riadeniu, prípadne že je pod vplyvom omamných látok.

Len čo kamera a senzory zistia, že vodič príliš dlho odvracia pozornosť od cesty napríklad k infotainmentu, k deťom dozadu alebo jeho očná aktivita javí známky omámenia, spustí varovný signál. Keď vodič ani potom nezareaguje, počítač aktivuje pokročilých bezpečnostných asistentov. V najkrajnejšom prípade dokáže Volvo automaticky zastať pri krajnici a nadviazať spojenie s asistenciou Volvo on Call. Operátor môže zistiť, či vodič napríklad pre náhlu nevoľnosť nepotrebuje pomoc, rovnako tak ale systém zasiahne aj v prípade, keď bude vodič javiť známky intoxikácie.

Vodič pod dohľadom: Kamery a na ne napojený systém rozpoznajú kondíciu vodiča. Zmyslom je zabrániť v jazde pod vplyvom omamných látok, ale aj ľuďom nadmerne unaveným a nesústredeným. Tí všetci sú rizikom pre seba aj okolie.

Na statickom trenažéri nám konštruktéri predviedli tento systém v praxi. Kamery, ktoré vás sledujú, zaregistrujete na prvý pohľad. Jedna je priamo v strešnom stĺpiku, ďalšia pri strope a vodiča sníma aj viacero infračervených senzorov spoza volantu. Zmyslom je zaistiť čo najlepšiu indikáciu pre obmedzenie falošných poplachov a aj pre výrazne odlišné svetelné podmienky vo dne a v noci, prípadne pri prejazde z ostrého slnka do tunelu.

Asistenti budúcnosti

Aj keď sú uvedené prvky aktívnej bezpečnosti do veľkej miery prevratné, ide len o začiatok. Vývoj v oblasti výpočtovej rýchlosti mikroprocesorov a radarových snímačov ide rýchlo vpred, takže je reálne, aby boli za päť až sedem rokov vozidlá vybavené pokročilými systémami pre autonómnu jazdu. „Budeme ďalej rozvíjať našu technológiu tak, aby sme zabránili čo najväčšiemu počtu nehôd,“ opisuje Jan Ivarsson aktuálne zameranie vývojového oddelenia Volvo. „Vývoj ide dopredu v asistenčných systémoch a ich efektivite, ale aj v oblasti autonómnych reakcií vozidla pri kolíznej situácii. Už dnes napríklad dokážeme individuálnym brzdením kolies na jednej strane zlepšiť vyhýbací manéver pred nečakanou prekážkou v prípade, že vodič nereaguje dostatočne pohotovo.“

Posledným príspevkom, ktorý švédska automobilka oznámila v apríli tohto roka, je systém pre vzájomné varovanie vozidiel pred nebezpečenstvom na ceste. Ide o technológiu na báze cloudu, do ktorého budú jednotlivé vozidlá odosielať údaje o aktivácii výstražných svetiel. Princíp spočíva v tom, že len čo sa na niektorom vozidle Volvo, vybavenom týmto systémom, zapnú výstražné svetlá, všetky ostatné Volvá, pohybujúce sa v okolí daného miesta, upozornia svojho vodiča na prípadné nebezpečenstvo, ktorému sa tak ľahšie vyhnú. Uvedená funkcia je obzvlášť dôležitá pri zatáčaní alebo odbočovaní, prípadne pred prejazdom horizontu v stúpaní, teda na miestach, kedy vodič nemá dostatočný výhľad.

Komunikácia medzi vozidlami Volvo: Jedno varuje pred potenciálnym nebezpečenstvom druhé.

Systémy upozorňujúce na výstražné svetlá a na klzkú vozovku boli prvýkrát predstavené v roku 2016 pre modely radu 90, predávané vo Švédsku a v Nórsku. Odteraz sú dostupné pre všetky vozidlá švédskej značky predávané v Európe ako modelový rok 2020, dokonca bude možná ich dodatočná inštalácia aj do vybraných starších modelov na platforme SPA od modelového roku 2016.

 

Text: Michal Kudela

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl