Ministerstvo hospodárstva SR zverejnilo výzvu, ktorou stanovilo sumu štátnej podpory na 8000 eur pre čisté elektromobily a 5000 eur pre plug-in hybridy. Je tu však viacero spresnení a obmedzení....
Minister hospodárstva Peter Žiga podpísal 18. novembra 2019 dokument s plným názvom „Výzva na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie na nákup batériových elektrických a plug-in hybridných elektrických vozidiel“ (ďalej len „výzva“). Dúfajme, že týmto sa ukončuje dlhé čakanie slovenských motoristov, a samozrejme aj správcov firemných autoparkov, na podporu, ktorá už je pre elektrické a elektrifikované vozidlá v mnohých iných krajinách EÚ realitou pomerne dlho.
Na Slovensku sa každopádne už uskutočnil pilotný projekt podpory nákupu elektrických vozidiel, ktorý Ministerstvo hospodárstva spustilo pred troma rokmi, v kooperácii so Zväzom automobilového priemyslu Slovenskej republiky. Bol vyhodnotený ako veľmi úspešný, čo nesporne prispelo aj k aktuálnej výzve. K čomu konkrétne nás teda rezort hospodárstva vyzýva? Koho sa výzva týka? Pre aké vozidlá je relevantná? Aké sú jej obmedzenia? Aký je postup žiadosti o poskytnutie podpory? Na tieto a ďalšie témy sú zamerané nasledujúce riadky.
IBA PRE M1, N1, NABÍJATEĽNÉ, NOVÉ, BEZ LÍZINGU.... A DO 50 TISÍC VRÁTANE DPH
Primárnym cieľom výzvy, tak ako sa to uvádza priamo v nej, je „motivovať konečných spotrebiteľov k nákupu takých vozidiel, ktoré prispievajú k plneniu cieľov znižovania množstva vypustených znečisťujúcich látok.“ Poskytovateľom dotácií je Ministerstvo hospodárstva SR a vykonávateľom je Slovenská inovačná a energetická agentúra. Kontakty na obe inštitúcie nájdete na konci článku.
Oprávnenými žiadateľmi o dotácie sú fyzické osoby podnikatelia, fyzické osoby nepodnikatelia, právnické osoby – podnikateľské subjekty (text výzvy ďalej upravuje ich špecifikáciu na mikropodniky, malé a stredné podniky, so spresnením v súlade s ich definujúcou legislatívou), ako aj obce a vyššie územné celky (vrátane nimi zriadených organizácií, teda podnikateľských subjektov s plnou alebo čiastočnou majetkovou spoluúčasťou obce/VÚC).
Predmetom podpory sú vozidlá v kategóriách M1 a N1. Cieľom tohto článku nie je zaujímať rozsiahle hodnotiace stanoviská. Na tie je ešte priskoro. Nemôžeme sa však ubrániť ľútosti nad faktom, že do predmetu podpory neboli zahrnuté aj ďalšie kategórie. Napríklad L7e, v rámci ktorej sú na slovenskom trhu k dispozícii praktické malé dodávkové vozidlá s plne elektrickým pohonom, teda s nulovými lokálnymi emisiami, ktoré by mohli byť užitočné práve napríklad pre obce, resp. vyššie územné celky, do komunálnych služieb....
Ako sme už avizovali hneď v úvode, výzva stanovuje atraktívne vysokú dotáciu vo výške 8000 eur pre čisto elektrický automobil, teda pre tzv. „batériové elektrické vozidlo“ a stále dosť zaujímavú dotáciu vo výške 5000 eur pre „plug-in hybridné vozidlo“, ktorého aspoň jedna pohonná jednotka je elektrická a ktoré umožňuje dobíjanie svojej elektrickej batérie z externého zdroja. Žiaľ, na klasické hybridy, ktoré neumožňujú externé dobíjanie, sa výzva nevťahuje. V prípade elektrických a plug-in hybridných áut platí uvedená suma pre jedno vozidlo kategórie M1 alebo N1.
Výzva zároveň stanovuje aj celkový limit pre právnické osoby – podnikateľské subjekty, v zmysle príslušného nariadenia komisie EÚ, a to sumou najviac 200 000 eur v priebehu obdobia troch fiškálnych rokov. Pridáva k tomu aj slušne dlhý elaborát malými písmenkami pod čiarou, takže pre istotu odporúčame fleet manažérom jeho dôkladné preštudovanie, ideálne s právnikom po boku.
Obmedzenie sa týka aj maximálnej obstarávacej ceny na jedno vozidlo, pre ktoré je možné požiadať o podporu. Tento limit je vo výzve explicitne uvedený bez DPH, sumou presne 41 666,67 eur. Z čoho si veľmi jednoducho vypočítate, že ak sa vás odpočet dane z pridanej hodnoty netýka, vaším limitom je presne 50 000 eur vrátane DPH. Tým rezort hospodárstva nepriamo konštatuje, že záujemcovia o drahšie elektrické autá a plug-in hybridy, zväčša z prémiového segmentu, s podporou počítať nemajú. A aj to je podľa nás trochu škoda, pretože práve prémiové automobily s konvenčným benzínovým či naftovým pohonom bez elektrifikácie majú vo sfére osobných motorových vozidiel tie vyššie spotreby, s adekvátne vysokými emisiami.
Podmienkou úspešného poskytnutia podpory je tiež fakt, že vozidlo musí byť nové. Inými slovami, nesmie byť prihlásené do evidencie ani v Slovenskej republike, ani v žiadnom inom štáte, čo je nutné doložiť príslušným záznamom (resp. absenciou záznamu) v časti II osvedčenia o evidencii vozidla, alebo iným hodnoverným dokumentom. Poznámka v texte výzvy o tom, že je dotácia oprávnená „len pre vozidlá, ktoré spĺňajú všetky podmienky pre uvedenie do prevádzky,“ sa nám zdá byť samozrejmosťou. Nepotešilo nás ale obmedzenie, ktorým výzva vylučuje z oprávnenia vozidlá, financované prostredníctvom lízingu, často využívaného pri zaobstarávaní nových áut do firemnej flotily.
AKO ŽIADAŤ?
Prvým krokom v procese, ktorý popisuje výzva, je vykonanie online registrácie žiadosti. Tento elektronicky vykonávaný prvý krok „slúži na registráciu žiadateľa, vygenerovanie jedinečného kódu – referenčného čísla žiadosti a rezervovanie požadovanej výšky dotácie počas administrácie a schvaľovania žiadosti, až po uzavretie Zmluvy o poskytnutí dotácie,“ uvádza výzva ministerstva hospodárstva. Túto online registráciu je potrebné vykonať vyplnením a odoslaním prvej časti formulára na internetovej adrese www.chcemelektromobil.sk – pričom však výzva upozorňuje, že online registrácia sa ešte nepovažuje za samotné podanie žiadosti. Presný popis postupu nájdete vo výzve v prílohe číslo 3, označenej názvom „Miesto a spôsob podania žiadosti o poskytnutie dotácie.“
Výzva zároveň veľmi podrobne špecifikuje lehoty na doručenie potrebných písomností, a to vrátane doručenia prostredníctvom elektronickej schránky, pričom odporúča preštudovať si informácie, obsiahnuté v sekcii často kladených otázok (FAQ) na webstránke www.slovensko.sk, v kategóriách „eschranka“ a „podania“.
Slovenská inovačná a energetická agentúra ako vykonávateľ bude tiež priebežne aktualizovať na svojom webe sekciu často kladených otázok (FAQ), podľa toho ako sa budú objavovať v priebehu procesu. Otázky súvisiace s prípravou žiadosti, vám vykonávateľ zodpovie aj pri mejlovej komunikácii, na adrese Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. a tiež písomne poštou alebo telefonicky v časoch a na adrese, ktoré nájdete na ich webe. Dôležitou poznámkou je, že za záväzné sú považované iba odpovede, poskytnuté online na webstránke alebo zaslané písomne – na tie sa podľa textu výzvy môže žiadateľ následne aj odvolať. Telefonické ani ústne odpovede túto relevantnosť nemajú a sú iba informatívne.
Úspešné absolvovanie administratívneho overenia žiadostí ešte nie je víťazstvom. Tie žiadosti, ktoré týmto procesom prešli, budú ešte následne hodnotené komisiou. Tá bude posudzovať dve kritériá. Prvým je výrok vykonávateľa (Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry) o splnení alebo nesplnení podmienky oprávnenosti poskytnutia dotácie. Druhým je zdôvodnenie žiadateľa, v ktorom do rozsahu maximálne 300 slov popíše svoju motiváciu, ktorá ho vedie k zaobstaraniu elektrického vozidla v intenciách podpory, vyhlásenej výzvou.
Po splnení všetkých potrebných krokov v procese podania žiadosti má poskytovateľ podpory (Ministerstvo hospodárstva SR) lehotu 40 pracovných dní na to, aby užívateľa informoval o svojom konečnom rozhodnutí, pričom si „vyhradzuje právo uvedenú lehotu v odôvodnených prípadoch predĺžiť“. Zoznamy schválených a neschválených žiadateľov budú následne zverejňované na webstránkach rezortu hospodárstva www.mhsr.sk ako poskytovateľa a zároveň aj na internetovom portáli www.chcemelektromobil.sk Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry ako vykonávateľa.
Text: Ladislav Malák
Foto: Dreamstime a archív
Dôležité kontakty:
Poskytovateľ:
Ministerstvo hospodárstva SR
Mlynské nivy 44/a
827 15 Bratislava
Tel. 02/4854-1111
Vykonávateľ:
Slovenská inovačná a energetická agentúra
Bajkalská 27
827 99 Bratislava
Tel. 02/58-248-111
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.