Cieľom obnovy nemá byť iba reštart trhu a ekonomická stránka biznisu, ale aj takzvaná Zelená dohoda.
Hlavní európski predstavitelia exekutívy zo sektora výrobcov automobilov (ACEA) aj z oblasti automobilových dodávateľov (CLEPA) sa koncom minulého týždňa stretli s reprezentantmi Európskej komisie. Cieľom bola konštruktívna debata o prioritách nasledujúceho obdobia, v súvislosti s následkami globálnej pandémie COVID-19. Napriek prvým znakom postupnej obnovy zostáva faktom, že pozastavenie výroby prinieslo zníženie produkcie vozidiel takmer o dva a pol milióna kusov, pričom len samotný apríl 2020 zaznamenal viac než 95-percentný pokles predaja na veľkých európskych trhoch.
Keďže tieto a ďalšie súvisiace výsledky prinášajú pre automotive sektor riziko krátenia likvidity, ohrozenie produkčnej kapacity ešte na ďalšie obdobie v budúcnosti, nehovoriac o ekonomických dopadoch na ďalšie sektory, účastníci diskusie sa zhodli, že hlavnou prioritou musí byť reštart trhu. Generálny riaditeľ ACEA Eric-Mark Huitema: „V súvislosti s takmer totálnym kolapsom predaja bude kriticky nutné poskytnúť silné stimuly pre trh, aby sa výrobcom automobilov opäť umožnilo plné otvorenie produkčnej kapacity.“
V rámci stretnutia vyzvali ACEA ja CLEPA predstaviteľov európskej komisie na koordináciu jednotlivých národných schém obnovy a ich harmonizáciu v rámci celého kontinentu, vrátane podpory z európskeho rozpočtu. Generálna tajomníčka CLEPA Sigrid de Vries zdôraznila, že proces obnovy „musí mať dve roviny: reštart priemyslu a uplatnenie celého dostupného arzenálu technologických riešení, zameraných a potrebných na uhlíkovú neutralitu.“ A ďalej dodala: „Ruku v ruke s investíciami do obnoviteľnej energie a jej využívania sa takto nielen podporí Zelená dohoda, ale zabezpečí sa aj zamestnanosť a priemyselná aktivita v Európe.“
Ilustračný obrázok: Dreamstime.