Z najväčších trhov pokleslo iba Nemecko, tesný mínus zaznamenala ACEA na Slovensku.
Napriek tomu, že východiskový rok aktuálneho medziročného porovnania, teda 2020, bol v mnohých ohľadoch rekordne prepadový, v roku 2021 zaznamenala Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) ďalší pokles. Vznikal však veľmi búrlivým vývojom s veľkými pohybmi v jednotlivých mesiacoch.
Najväčší medziročný pokles registrácií nových osobných áut hlásila ACEA za mesiac október, konkrétne -30,3 %. Pre zmenu najväčší medziročný nárast zaznamenal podľa očakávaní marec: V roku 2020 práve tento mesiac najtvrdšie pocítil prvý dopad pandémie Covid-19, a preto šialených +218,6 % v marci 2021 v konečnom dôsledku nevyzerá až tak šialene. Mínusové medziročné čísla hlavne v druhej polovici roku 2021 boli do veľkej miery ovplyvnené aj polovodičovou krízou, resp. nedostatkom čipov.
Z pohľadu na mapu Európy sa ukázalo, že z najväčších trhov starého kontinentu zaznamenalo vlani medziročný pokles iba Nemecko, konkrétne -10,1 %. Naopak, viaceré veľké trhy zaznamenali mierny nárast, napríklad Taliansko o +5,5 %, Španielsko o 1,0 % a Francúzsko o 0,5 %. Naopak až dvojciferné mínusy majú na konte napríklad Belgicko (-11,2 %) či Litva (-22,0 %). Do plusovej bilancie, i keď iba tesne, neprispelo ani Slovensko: V roku 2021 hlásila ACEA na našom trhu o -0,8 % menej registrácií nových áut než rok predtým.
Zdroj: ACEA, foto: Dreamstime