Zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR sa stretli s prezidentom SR Ivanom Gašparovičom. Čestný prezident ZAP Jozef Uhrík informoval hlavu štátu o zmenách vo vedení dnes už Zväzu automobilového priemyslu SR a predstavil nového prezidenta zväzu Jaroslava Holečka.
Na prijatí sa zúčastnili i zástupcovia dvoch výrobných automobilových závodov na Slovensku: Volkswagen Slovakia Bratislava a Peugeot Citroen Slovakia Trnava.
Predstavitelia automobiliek informovali o svojich výrobných zámeroch pre tento i nasledujúce roky, ktoré v prípade VW Slovakia prekračujú v závere uplynulého roka očakávané čísla a oproti roku 2011 môžeme očakávať takmer dvojnásobnú produkciu. Automobilka v súčasnosti vyrába vozidlá pre všetkých päť základných značiek koncernu a už v budúcom roku začne ako prvá so sériovou produkciou elektromobilu tejto značky.
Riaditeľ PSA v Trnave rovnako potvrdil, že tento výrobný podnik koncernu sa stáva jedným z najvýznamnejších a jeho denná produkcia sa v najbližšom čase postupne vyšplhá zo súčasných 1200 vozidiel až na dvojtisícovú hranicu. V konečných číslach očakávanej ročnej produkcie plánujú dosiahnuť hranicu 300 tisíc vozidiel.
Prezident ZAP SR ospravedlnil neúčasť zástupcov automobilky KIA na stretnutí. Jej predstavitelia v súčasnosti prerokúvajú nové strategické zámery automobilky s najvyšším vedením značky. Aj táto automobilka je však súčasnosti mimoriadne aktívna a pracuje na hornej hranici svojich plánovaných kapacít s mimoriadne úspešným výrobným programom.
4 úlohy ZAP
Prezident ZAP SR Jaroslav Holeček informoval hlavu štátu o štyroch základných strategických úlohách ZAP SR. Prvou sú aktivity pri riešení problémov dobudovania diaľnice za hranicu Žiliny a Banskej Bystrice. „Z 274 existujúcich subdodávateľov automobilového priemyslu je 230 pred touto hranicou a iba 42 pôsobí v regiónoch, kde by sme aktivity tohto najperspektívnejšieho výrobného odvetvia videli radšej," uviedol.
Druhým problémom je zásadná zmena obsahu a systému odborného školstva od úrovne stredných až po vysoké školy s technickým zameraním – ktorých zmenu v súčasnosti iniciuje ZAP SR a predstaví ju v najbližších dňoch. Treťou podmienkou perspektívy automobilového priemyslu SR z pohľadu budúcnosti je zvyšovanie jeho konkurencieschopnosti budovaním výskumnej a vývojovej základne, o ktorú majú záujem aj zahraniční partneri a subdodávatelia, no vyžaduje si koncentráciu a budovanie vedecko-technických centier, spojených s potrebami tohto priemyslu v nasledujúcich rokoch. Posledným strategickým bodom zamerania ZAP SR je úprava súčasných pravidiel a moderný zákon o odpadoch.
K uvedeným bodom doplnil prezident Ivan Gašparovič aj svoje odporučenie, súvisiace s diskutovaným otváraním súčasnej podoby Zákonníka práce. Akceptuje síce, že v súčasnej podobe majú k nemu približne rovnaké výhrady tak zamestnávatelia ako aj odbory, no jeho otvorenie v súčasnej turbulentnej situácii, v období prípravy a nutnosti prijímania ďalších nevyhnutných reforiem, by mohlo byť zbytočným rizikovým krokom. Obaja predstavitelia automobiliek tento názor potvrdili a uviedli, že napríklad flexibilnosť súčasného Zákonníka práce, reprezentovaná napríklad efektívnym Flexikontom, pomohla automobilkám predovšetkým v časoch krízy prekonať problémy s kolísaním výroby a udržať tak zamestnanosť.