Prvá RAV4 sa predstavila v roku 1994. Toyota ňou vlastne založila segment kompaktných SUV. Čas letí, teraz prichádza už štvrtá generácia klasika.
Prvým trom generáciám modelu RAV4 sa podarilo predať viac než 4,5 milióna vozidiel, z toho na európskom trhu sa predalo viac než 1,2 milióna kusov.
Model štvrtej generácie je dlhší (+205 mm), širší (+30 mm) a nižší (-25 mm) než jeho predchodca. Vodič sedí o 5 mm nižšie, výšku jazdnej polohy si môže upraviť až o 30 mm, čo je o 15 mm viac než u predchádzajúceho modelu. Uhol naklonenia volantu sa znížil o 2,3 stupňa, vďaka čomu sa nachádza až o 38 mm bližšie pri vodičovi.
Vzdialenosť predných a zadných sedadiel dosahuje 970 mm. Najväčší priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách v danej triede je jednou z výhod modelu. Zadné sedadlá, ktoré sa dajú sklopiť v pomere 60:40, sú teraz pohodlnejšie. Sklon sedacej časti je vyšší o 2 stupne a postranné opierky zaručujú lepšiu stabilitu.
Batožinový priestor sa predĺžil na 1025 mm a poskytuje objem až 547 litrov. Úložný priestor pod podlahou sa takisto zväčšil o 51 litrov z pôvodných 49 na 100 litrov (so súpravou na opravu defektu).
Zásadná zmena
Veľkou zmenou je, že dvere batožinového priestoru so zavesením na boku boli nahradené vyklápacou verziou so zavesením hore, ktorá môže byť vybavená elektrickým ovládaním. Nový otvor batožinového priestoru sa môže pochváliť naozaj nízkym prahom - iba 645 mm (so súpravou na opravu defektu alebo dojazdovou rezervnou pneumatikou) a tiež šírkou až 1158 mm.
Škála pohonných jednotiek sa rozšírila o dva nové motory: vznetový motor D-4D s objemom 2,0 litra pre západoeurópsky trh a zážihový motor VVT-i s objemom 2,5 litra pre ruský trh. Na ruskom trhu sa po prvýkrát objavuje aj 2,2-litrový vznetový motor D-4D. Do série pohonných jednotiek pre západoeurópsky trh teraz patrí 2,0-litrový zážihový motor Valvematic s výkonom 151 k/ 111 kW, nový 2,0-litrový vznetový motor D-4D s výkonom 124 k/ 91 kW a 2,2-litrový vznetový motor D-4D, ktorý poskytuje výkon 150 k/ 110 kW.
Do série pohonných jednotiek pre východoeurópsky trh teraz patrí 2,0-litrový zážihový motor a nový 2,5-litrový zážihový motor s výkonom 180 k/ 132 kW. Novinkou je 2,2-litrový vznetový motor D-4D, ktorý poskytuje výkon 150 k/ 110 kW.
Inovovaný 4x4
Systém Dynamic Torque Control AWD automaticky prenáša krútiaci moment na zadné kolesá nielen vtedy, keď sa predné kolesá začínajú pretáčať na klzkých povrchoch (ako pri tretej generácií vozidiel RAV4), ale aj keď systém zistí nedotáčavosť počas prechodu zákrutou na ceste.
Ak zvolíte režim Sport mode, prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá sa začne ešte pred vznikom nedotáčavosti. Vo chvíli otočenia volantom systém Dynamic Torque Control AWD spustí prípravné riadenie krútiaceho momentu a rozdelí ho medzi predné a zadné kolesá v pomere 90 : 10. Úlohou tohto systému je podporiť silu pri zmene smeru prenesením trakčného krútiaceho momentu na zadné kolesá.
Ak dôjde k nedotáčavosti, prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá sa vďaka novému riadeniu spätnej väzby automaticky zvýši až o 50 %. Výsledkom je lepšia priľnavosť pneumatík k vozovke.