Z výrobnej linky závodu Ulsan automobilky Hyundai zišiel koncom februára biely exemplár modelu ix35 Fuel Cell. Hyundai sa tým stal prvým automobilovým výrobcom na svete, ktorý spustil sériovú výrobu osobného automobilu, poháňaného palivovým článkom na vodík, pre flotilových zákazníkov.
Hyundai ix35 Fuel Cell sa dá natankovať vodíkom za niekoľko minút. Dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Dojazd na jednu náplň vodíka je 594 kilometrov.
Prvý exemplár ix35 Fuel Cell patrí do štartovacej 17-kusovej série určenej pre flotilových zákazníkov z miest Kodaň v Dánsku a Skåne vo Švédsku. Magistrát dánskeho hlavného mesta Kodane dostane 15 kusov ix35 Fuel Cell ako súčasť iniciatívy pre dopravu bez emisií oxidu uhličitého do roku 2025, na základe zmluvy uzavretej v septembri 2012. Dva exempláre ix35 Fuel Cell budú dodané magistrátu švédskeho mesta Skåne.
Hyundai plánuje vyrobiť 1000 kusov modelu ix35 Fuel Cell do roku 2015, ktoré sa budú prenajímať verejným a súkromným flotilovým zákazníkom, predovšetkým v Európe. Vozidlá sa budú dodávať do miest a regiónov, pre ktoré Európska únia vypracovala mapu zavádzania vodíkového paliva a iniciovala budovanie vodíkových čerpacích staníc.
Po roku 2015 v nadväznosti na zníženie výrobných nákladov a ďalší rozvoj vodíkovej infraštruktúry Hyundai začne vyrábať automobily poháňané palivovým článkom na predaj súkromným zákazníkom.
Hyundai ix35 Fuel Cell poháňa elektromotor, ktorému dodáva elektrickú energiu palivový článok na vodík. V palivovom článku sa vodík priamo premieňa na elektrický prúd, pričom vzniká ako odpadový produkt voda, ktorá sa ako jediná emisia vo forme pary vypúšťa do ovzdušia. Jazdné výkony a dojazd modelu Hyundai ix35 Fuel Cell sú porovnateľné s verziou poháňanou benzínovým motorom.
Atraktivitu modelu Hyundai ix35 Fuel Cell vizuálne umocňuje modifikovaný dizajn karosérie s novou maskou chladiča, zmeneným predným nárazníkom a reštylizovanými reflektormi do hmly. V interiéri má ix35 Fuel Cell štandardne združený prístroj Supervision cluster a navigačný systém so 7-palcovým (17,8 cm) dotykovým monitorom, na ktorom sa zobrazujú aj informácie o fungovaní systému pohonu. Dôležitým prvkom konštrukcie ústrojenstva pohonu je modulárna koncepcia palivového článku – samotného palivového článku, jeho elektronickej riadiacej jednotky a inventora. Vďaka modulárnej koncepcii bolo možné zmenšiť rozmery pohonného ústrojenstva na úroveň benzínového motora, čo zvyšuje produktivitu pri výrobe a uľahčuje údržbu vozidla.
V januári 2013 Hyundai ix35 Fuel Cell získal prestížnu cenu FuturAuto Award za technickú inováciu na autosalóne v Bruseli.
Hyundai ix35 Fuel Cell je vlajkovou loďou sub-značky Blue Drive, ktorou Hyundai označuje svoje najčistejšie vozidlá ako sú modely Sonata Hybrid, i20 Blue Drive, i20 BlueOn a Hyundai i10 BEV s elektrickým pohonom.
Sériový Hyundai ix35 Fuel Cell je výsledkom vývoja trvajúceho 14 rokov a investícií vo výške niekoľko stoviek miliónov eur do výskumu a vývoja palivového článku, ktorý sa uskutočnil vo výskumnom centre ekologických technológií značky Hyundai v meste Mabuk, Kórea. Skúšobné prototypy absolvovali spolu vyše 3 milióny kilometrov v reálnej premávke na cestách Európy, Kórei a USA.
Hyundai ix35 Fuel Cell – Technické údaje
Dĺžka 4410 mm
Šírka 1820 mm
Výška 1655 mm
Dojazd 594 km
Spotreba paliva 0,95 kg/100 km
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h 12,5 sekundy
Výkon palivového článku 100 kW/ 136 k
Akumulátorová batéria 24 kWh
Palivo Vodík (5,6 kg, stlačený na 700 barov)
Výfukový plyn Vodná para