Český trojvalec 1.2 HTP oslavuje

0
0
0
s2smodern

S motorom 1.2 HTP jazdila aj väčšina Fabií prvej generácie.Spoločnosť Škoda Auto vyrobila už tri milióny benzínových motorov 1.2 HTP. Trojvalcový agregát série EA 111 sa vyrába od roku 2001 a používa sa vo vozidlách značiek Škoda, Seat a Volkswagen.

HTP – dnes pomaly legendárna skratka, ktorá sa nezmazateľným písmom zapísala do pamäte mnohých fanúšikov motorzimu. Pod týmto označením (HTP – High Torque Performance) totiž už od roku 2001 schádza z výrobných pásov automobilky Škoda známy atmosférický benzínový trojvalec 1.2 HTP z radu EA 111 a dodnes sa používa v modeloch Fabia, Roomster a Rapid.

Obdivovaný aj preklínaný

Len málo motorov v histórii značky dokázalo rozdeliť ľudí na dva tak odlišné tábory. Kým jedny ho obdivovali pre jeho jemný a tichý chod, nízku hmotnosť a prijateľnú spotrebu, druhí mu nemohli prísť na meno. Pravdou však je, že trojvalec 1.2 HTP bol už od začiatku motor citlivý na spôsob jeho používania. Ten, kto to s ním vedel a doprial mu pravidelný servis (najmä včasné výmeny značne zaťažovanej olejovej náplne s objemom len necelé tri litre), tomu dokázal slúžiť dlhé roky bez poruchy a pritom dokázal robiť radosť aj nízkou spotrebou a rýchlym nábehom na prevádzkovú teplotu. Nie je nič výnimočné naraziť na agregát v úplnom poriadku s najazdenými viac ako 200 000 km. Ak sa však trojvalec dostal do rúk vodičov s príliš dynamickými ambíciami, jeho ekonomická konštrukcia razom ukázala svoje tienisté stránky. Prehrievanie oleja, jeho zanášanie karbónovými úsadami, upchávanie olejových kanálov a automobilkou niekoľkokrát modifikovaný, napriek tomu občas nespoľahlivý reťazový rozvod (OHC) skrátka svojho času narobili ustarosteným majiteľom pár vrások navyše. Jeho najnovšia generácia naladená až na 55 kW/75 k však dnes spoľahlivo slúži v modeli Rapid (Fabia a Roomster používajú verzie naladená na max. výkony 44 kW/60 k a 51 kW/69 k).

Okrem motorov aj prevodovky

Popri výrobe motorov spočíva ťažisko výroby komponentov v spoločnosti Škoda Auto aj v produkcii prevodoviek. Kým v závode vo Vrchlabí Škoda vyrába automatickú dvojspojkovú prevodovku DQ 200, vo výrobnom závode Mladá Boleslav manuálnu prevodovku MQ 200 a prevodovku MQ/SQ 100. V marci 2014 zišla z linky 500 000. prevodovka radu MQ/SQ 100. Tá sa okrem iného používa aj v mestských vozidlách Škoda Citigo, od polovice roku 2011.

V najbližších rokoch chce Škoda ďalej rozširovať svoju kompetenciu vo výrobe motorov a prevodoviek. Automobilka preto stavia nové Centrum pre testovanie motorov vo vývojovom stredisku Škoda. Len do tohto centra investuje automobilka spoločne s koncernom Volkswagen viac ako 34 miliónov eur. V súčasnej dobe je to najvyššia investícia do vývoja v rámci Českej republiky.

Dôležitým pilierom inovatívnej výroby motorov a prevodoviek v spoločnosti Škoda Auto je zlievareň a kováčňa. Nedávno oslávila zlievareň s kováčňou svoje päťdesiate jubileum. Prevádzka, zriadená v roku 1963 v súvislosti so začatím výroby modelu ŠKODA 1000 MB, patrí medzi najmodernejšie svojho druhu a je súčasťou takzvaného Center of Excellence koncernu Volkswagen.

Trojvalcový agregát série EA 111 sa v Čechách vyrába od roku 2001. 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.