Lízingový trh spomalil

0
0
0
s2smodern

Lízingový trh dosiahol počas 1. až 3. štvrťroka 2016 výšku 1551 mil. €, čo bolo medziročne o 7 % viac. Oproti 15-percentnému rastu v prvom polroku to znamená mierne ochladenie.


V kusovom vyjadrení išlo o viac ako 57 tisíc nových zmlúv. Z hlavných komodít zostalo počas 3. štvrťroka ťahúňom lízingového trhu financovanie osobných a úžitkových áut.
„Pretrvávajúca ponuka lacných finančných zdrojov naďalej prispieva k zvýšenému záujmu o financovanie väčšiny lízingových komodít a to hlavne medzi podnikateľmi. Dopyt po financovaní osobných áut však po roku rastie už aj medzi spotrebiteľmi. V komodite strojov a zariadení sa ale obchody - z dôvodu vyššej minuloročnej základne - prepadli v uplynulom štvrťroku až o tretinu. Dôvodom je aktuálna absencia programov Európskej únie na financovanie poľnohospodárskych technológií v spojitosti s lízingom," zhodnotil aktuálny vývoj Pavol Bojanovský, predseda predstavenstva ALS SR.
Štruktúra klientov lízingových spoločností zostáva počas roka 2016 naďalej výrazne pro-podnikateľská, nakoľko ich podiel na novom objeme dosahuje až 89 %. V 3. štvrťroku 2016 však už prišlo k nárastu zastúpenia spotrebiteľov na nových obchodoch - na celkových 11 % - pričom za úvodných 6 mesiacov roka to bolo 10 %. V uplynulých rokoch totiž dosahovalo zastúpenie retailu na novom objeme lízingoviek až 14 - 15%.
Z hľadiska produktov mali klienti aj počas 1 - 3. štvrťroka 2016 najväčší záujem o operatívny lízing, ktorého medziročný nárast bol pätinový a jeho podiel medzi ostatnými produktmi tým dosiahol 15 %. Mierne posilnenie podielu na trhu na polovicu zaznamenal finančný lízing. Zostávajúci priestor má úverové financovanie, ktorého vývoj medziročne iba stagnoval.
Obratovo najsilnejšou komoditou, s viac ako polovičným podielom, zostávajú osobné a úžitkové autá. Nový objem financovania dosiahol za 9 mesiacov tohto roka 830 mil. €, čo bolo medziročne o štvrtinu viac. V samotnom 3. štvrťroku však išlo iba o šestinový rast. Komodita je aktuálne nahor ťahaná výlučne záujmom zo strany firiem a živnostníkov, keďže ich nárast obratu bol až tretinový, zatiaľ čo financovanie spotrebiteľov je medziročne ešte stále v poklese. Pokles u spotrebiteľov nastal aj z dôvodu uplatňovania nových - prísnejších - skóringových modelov v členských lízingových spoločnostiam od 1.9.2015. Celkový počet nových zmlúv v komodite bol viac ako 46 tisíc.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl