Prečo vyvíjať nový pickup, keď máte jeden výborný v rodine? Renault to pochopil, spojil sily s Nissanom a predstavil Alaskan – technicky spriazneného dvojníka sesterskej Navary. Neotupil francúzsky šarm jeho reálne schopnosti na ceste?
Z pohľadu techniky sú Alaskan, Navara a trieda X od Mercedesu prakticky totožné. Rozdiely preto hľadajte skôr v dizajne karosérie a stvárnení kabíny. Aj preto je príjemné vidieť, ako zodpovedne sa k dizajnu svojho auta Renault postavil. Jeho prednej časti nechýba dôstojnosť a správne masívny výraz, zároveň však nepôsobí násilne a oslovuje zákazníkov, ktorým sa zdá Nissan príliš ázijský a Mercdes-Benz snobský. Dizajnéri sa pohrali aj so zadnými svetlami a výklopným vekom korby s náznakom akejsi odtrhovej hrany.
Zásadné zmeny nečakajte ani v kabíne, palubná doska je na nerozoznanie od tej z Navary, nechýbajú rovnaké spínače, zhodný prístrojový panel, či displej multimediálneho systému. Alaskan je k dispozícii výlučne v päťmiestnej karosárskej verzii Double cab, jeho zadné sedadlá pritom vôbec neberte ako núdzové. Pre lepšiu predstavu, priestorové pomery na zadných sedadlách takmer na milimeter zodpovedajú konkurenčnej Toyote Hilux. Na dlhé rodinné výlety to nie je, ale pracovnú čatu odvezie Alaskan na miesto spoľahlivo.
3,5 t na guli
Testovali sme jeho výkonnejšiu verziu (140 kW/190 k) so šesťstupňovou manuálnou prevodovou, ktorej dynamika s rezervou zodpovedá bežným osobným autám. Jej motor totiž musí počítať nielen s pohotovostnou hmotnosťou 2110 kg, ale aj s ďalšími 925 kg užitočnej hmotnosti. A aby toho nebolo málo, za Renault Alaskan môžete kedykoľvek zapriahnuť brzdený príves s celkovou hmotnosťou 3,5 t, čím celkovú hmotnosť súpravy dostanete na 6 t. Pre úplnosť dodávame, že Alaskan disponuje náhonom zadnej nápravy s priraditeľným pohonom predných kolies (napevno, cez zubovú spojku) a redukčnou prevodovkou.
Šprintér s korbou
Vzhľadom na určenie auta je až prekvapujúci široký otáčkový rozsah motora. Napriek značným pasívnym odporom hnacej sústavy totiž zvláda nielen ležérnu jazdu pri nízkych otáčkach, ale aj šprint k hranici 5100 ot./min. Ak treba, na „trojku“ dokážete Alaskana rozbehnúť až na 110 km/h. Pri predchádzaní pomalších vozidiel s naloženou korbou príde práve táto schopnosť veľmi vhod. Dunieť a búchať do silentblokov začína štvorvalec 2,3 dCi až pri poklese na 1300-1400 ot./min.. Ak ho však nepustíte pod hranicu 1500 otáčok, nebudete mať pri udržiavaní stáleho tempa ani pri takto nízkych otáčkach žiadny akustický problém. Pri zaradenom najvyššom prevodovom stupni (VI.) to zodpovedá rýchlosti približne 75 km/h.
A spotreba? Prekvapujúco nízka. Jazda testovacím úsekom Banská Bystrica - Revúca skončila výsledkom 6,3 l/100 km, ak sme rovnaký úsek prešli výrazne dynamickejším štýlom, dostali sme sa na sedemlitrovú hranicu. Veľká karoséria s nepriaznivou aerodynamikou ukázala odvrátenú stranu až pri rýchlej diaľničnej jazde. Pri ustálenom tempe 130 km/h sme sa totiž len ťažko dostávali pod deväť litrov. Stačilo však spomaliť na 110 km/h a razom sme boli na 7,3 l/100 km.