Vlajková loď je vždy akousi výkladnou skriňou automobilky, ak je to navyše Mercedes-Benz, máme istotu, že to bude to najlepšie. Testovali sme naftovú verziu s pohonom všetkých kolies S 400d 4Matic Long.
Testovať vrchol bežne dostupnej automobilovej produkcie je vždy zážitok. Nie kvôli dizajnu, ten v podstate nevybočuje z vysokých štandardov trojcípej hviezdy, omnoho fascinujúcejšia je celá armáda špičkových komfortných a asistenčných systémov. Jedným z najzaujímavejších je ďalší stupeň autonómneho riadenia, kedy si auto ešte dôslednejšie kontroluje odstup od vozidla jazdiaceho pred ním a udržiava sa v jazdnom pruhu aj pri strate vizuálneho kontaktu s vodiacimi čiarami pri krajnici. Skrátka, sleduje auto vpredu a jeho jazdu konfrontuje s údajmi v navigácii a reálnymi čiarami na ceste. V praxi to funguje spoľahlivo. Okrem toho „Esko“ rozmaznáva posádku neuveriteľným množstvom komfortných systémov, ktorých opis by zabral niekoľko strán. Ako sa však počas testu ukázalo, každá technika má svoje limity. Počas mrznúcej snehovej búrky sa kryt dištančného radaru stihol po pár kilometroch obaliť ľadom a prestal fungovať. Auto nás na to však dôrazným červeným nápisom na palubnom displeji včas upozornilo a varovalo nás pred jeho skresleným úsudkom. Najmä v zlom počasí sa však výborne predviedli hlavné svetlomety Multibeam LED s natáčaním. Ich svetelný výkon je v diaľkovom aj stretávacom režime výborný, spoľahlivo fungovalo aj aktívne „vykrývanie“ protiidúcich áut tak, aby ste mohli mať stále zapnuté diaľkové svetlá a zároveň ich neoslňovali. Aj tu vidieť rýchlosť vývoja svetelnej techniky. Páčila sa nám aj funkcia prisvetľovania chodcov na krajnici. Ak sme sa k nim počas tmy blížili, auto na nich výrazne zablikalo a včas nás na nich upozornilo. Práve v takýchto momentoch cítite, že šoférujete štvorkolesového strážneho anjela s ďalším párom očí.
Lietajúci koberec
Zvezenie s týmto autom zároveň ukáže, ako ďaleko sa vo vývoji dostali pneumatické podvozky. Kým ich prvé verzie v limuzínach na nerovnostiach búchali ako o život, v testovanom Mercedese zostávalo zavesenie aj na rozbitých cestách ticho. Žiadna „rana“ odspodu sa neozvala dokonca ani počas dynamickej jazdy. Klobúk dole, trieda S vám zaručí v každom režime, a ako sa ukazuje, aj pri akomkoľvek rozmere diskov, patričné pohodlie a akustický komfort.
Spokojne za sedem
Viac ako dve tony hmotnosti, pohon všetkých kolies a veľký motor s maximálnym výkonom 250 kW (340 k) a krútiacim momentom 700 Nm neveštia z hľadiska spotreby nič dobré. A veru, prepletanie sa upchatým mestom, či postrkovanie limuzíny medzi križovatkami vyženie spotrebu pokojne k trinásťlitrovej hranici. Akonáhle sme však opustili brány mesta, diaľkový diaľničný prelet legálnym tempom 130 km/h stiahol reálnu spotrebu pod osem litrov (7,7 l/100 km). Vo svetle týchto skutočností sa môže zdať udávaná kombinovaná spotreba necelých šesť litrov poriadne pritiahnutá za vlasy, tradičná testovacia trasa z Banskej Bystrice do Revúcej však ukázala, že až tak ďaleko od reality byť nemusí. Luxusný Mercedes ju totiž zvládol priemerne za 6,4 l/100 km. Do sedemlitrovej hranice sme sa pritom vošli aj pri neskoršej dynamickejšej jazde na tej istej trase.
Mercedes-Benz S 400d 4Matic - Technické údaje
Mercedes-Benz S 400d 4Matic - Rozmery
FOTOGALÉRIA