K poriadnemu SUV kedysi neodmysliteľne patril silný prepĺňaný naftový agregát. Časy sa však menia, vyskúšali sme preto, ako si benzínový štvorvalec 2.0 TSI rozumie práve s novým Tiguanom.
Nová generácia modelu Tiguan je opäť po všetkých stránkach vyváženým a veľmi kvalitne postaveným autom. Na zákazníkov útočí rovnakými zbraňami ako predchodca, prichádza teda s moderným dizajnom bez extravagantných výstrelkov, konzervatívne ladenou kabínou plnou moderných asistenčných systémov a kvalitou spracovania, ktorá nemá medzi SUV tejto veľkosti obdoby. Nemci skrátka vedia, na akú strunu zákazníkom brnknúť.
Tiguan však boduje aj variabilitou svojej kabíny. V rámci segmentu SUV ponúka dokonca pozdĺžny posuv zadnej delenej lavice (1/3 ku 2/3) v rozsahu až 180 mm. Práve vďaka nemu môže mať podlaha kufra v základnej konfigurácii dĺžku 860 alebo až 1040 mm. A to sú hodnoty, ktorými sa nemôže pochváliť ani väčšina rodinne orientovaných MPV. Viac ako samotný Tiguan nás však tentoraz zaujíma jeho benzínový prepĺňaný štvorvalec 2.0 TSI s maximálnym výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Môže byť plnohodnotnou alternatívou naftového motora? A čo jeho praktická spotreba? Ešte dodáme, že v testovanom aute spolupracoval s pohonom všetkých kolies a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Na vlne pružnosti
Dávno sú preč doby, keď potreboval benzínový motor vyššie otáčky ako bežný turbodiesel. Moderné prepĺňané benzínové agregáty sú tesne nad voľnobehom naopak pružnejšie než motory spaľujúce naftu. A Tiguan 2.0 TSI je toho krásnym príkladom. Pri pokojnej jazde mestom si sám zaradí šiesty prevodový stupeň a otáčky motora zníži až hranicu 1250 ot./min. Auto pritom nevibruje a nijako sa tomu nebráni. Naopak, ak mu pridáte, namiesto podradenia a náhlej akcelerácie sa len zhlboka nadýchne a začne plynulo zrýchľovať. Pri uvoľnenej jazde nemá dvojspojková prevodovka potrebu motor vytáčať ani na dvojtisícovú hranicu. Najvyšší prevodový stupeň (VII.) je tak Tiguan schopný sám zaradiť už pri 70 km/h, kedy sa motor prepadne z 1500 na 1200 ot./min. Pri razantnejšej jazde však DSG pritvrdí a nechá motor aj v režime Eco pokojne točiť 4000-4500 ot./min. Pri plnom plyne motor dokonca vyženie až na 6400 otáčok (jeho turbodúchadlo pri maximálnej akcelerácii tlačí 2,15 baru). Použiteľný je aj manuálny režim prevodovky DSG, ak to totiž potrebujete, dokážete postupným manuálnym podraďovaním využívať brzdný účinok motora, čím ušetríte nielen samotné brzdy, ale aj nejakú tú kvapku benzínu. Zarazilo nás, že aj pri rýchlosti 80 km/h Tiguan toleroval manuálne zaradenie druhého prevodového stupňa. Prevodovka bez odvrávania nasimulovala elektronický medziplyn, vyrovnala otáčky hriadeľov, zaradila dvojku, povolila spojku a vyhnala motor na 6000 otáčok.
Dr. Jekyll A Mr. Hyde
V otázke spotrieb ukazuje benzínový motor svoje dve tváre – športovú, kedy sa nehanbí brať 10 litrov, ale aj defenzívnu, keď mu stačí aj 6 l/100 km. Keď vynecháme športové bláznenie sa v serpentínach, najviac si Tiguan 2.0 TSI vezme na diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h a 2500 ot./min (VII.) nám auto bralo vždy okolo 8,4-8,5 l/100 km, stačilo však spomaliť na 110 km/h a spotreba hneď klesala k 6,7-7,0 l/100 km. Najúspornejšie si VW počínal na trase BB – Revúca, kde mu stačilo len neuveriteľných 6,3 l/100 km.
VW Tiguan 2.0 TSI - technické údaje
FOTOGALÉRIA