Polovica životného cyklu auta so sebou prináša jeho modernizáciu, omladzovaciu kúru tak nedávno absolvoval aj Renault Kadjar. V jeho prípade sa však konštruktéri nesústredili len na dizajn a výbavu, ale ponúkli aj úplne nový benzínový štvorvalec 1.3 TCe.
Nový Kadjar sa po vizuálnej stránke od predchodcu odlišuje len detailmi, ktoré si pri prvom pohľade všimne naozaj len znalec. Inak tvarované nárazníky natiahli celkovú dĺžku o 40 mm (na 4489 mm) a maska chladiča dostala iný vzor. V kabíne sa objavili predné sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedákov, nastavovanie vonkajších spätných zrkadiel konštruktéri presunuli k vnútorným kľučkám. Na stredovej konzole pribudol 8-palcový dotykový displej a prepracovaný panel ovládania klimatizácie. Najdôležitejšiu zmenu však nový Kadjar ukrýva pod prednou kapotou.
Neuveriteľmý motor
Nový štvorvalec 1.3 TCe s kódovým označením H5H (103 kW/140 k a 117 kW/159 k), ktorý v ponuke nahrádza doterajšie prepĺňané motory 1.2 TCe (96 kW/130 k) a 1.6 TCe (120 kW/163 k), technicky vychádza z motora 1.2 TCe. Pri zachovanom vŕtaní dostal väčší zdvih (vŕtanie x zdvih 72,2 x 81,4 mm), vyšší vstrekovací tlak 250 barov, inak tvarovanú hlavu (aby sa bezpečne vošiel aj do menších modelov), pohotovejšie pracujúce elektronicky riadené turbodúchadlo, časticový filter GPF a pracovné steny valcov s vrstvou kremíka. Dôležité tiež je, že má vodou chladené výfukové zvody (čiastočne integrované do hlavy), takže sa rýchlejšie zohrieva na prevádzkovú teplotu a pri častých mestských jazdách menej riedi vlastný olej benzínom. A aký je tento zázrak v praxi? Testovali sme ho v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Jeho rýchle reakcie na pokyny plynového pedála prepožičiavajú Kadjaru 1.3 TCe pocitovú dynamiku predchádzajúcej verzie 1.6 TCe. Aby sme si to overili, inštalujeme do auta telemetriu a začíname s meraním. Naše dojmy sa okamžite potvrdzujú, pri max. pružnom zrýchľovaní z 50 na 90 km/h (na II. rýchlostný stupeň) novinka za verziou 1.6 TCe zaostáva len o 0,2 s, ak však radíme piaty rýchlostný stupeň (simulácia pružného zrýchlenia po výjazde z obce), nový motor 1.3 TCe sa na tempo 90 km/h dostáva o šokujúcich 4,5 s skôr než verzia 1.6 TCe. Novinka sa skrátka omnoho lepšie nadychuje zospodu a má podstatne lepšiu pružnosť. Koniec koncov, aj jej maximálny krútiaci moment má hodnotu až 260 Nm (1.6 TCe mal 240 Nm).
Spotreba v norme
Z hľadiska spotreby si vieme predstaviť aj ideálnejšiu kombináciu než malý benzínový motor a veľké SUV, napriek tomu to s Kadjarom 1.3 TCe nie je ani v tejto oblasti nijako dramatické. Najviac si pochopiteľne bral na diaľnici: Pri tempe 130 km/h sa dostal tesne nad osemlitrovú hranicu (podobne ako s doterajším motorom 1.6 TCe). Na tradičnom medzimestskom úseku z Banskej Bystrice do Revúcej však jeho spotreba klesla na výborných 5,6 l/100 km. Keď uvážime, že jeho naftová verzia 1.6 dCi zvládla rovnaký úsek so spotrebou 4,9 l/100 km, razom nám dáva existencia obratného a veľmi pružného benzínového Kadjara 1.3 TCe zmysel.
Renault Kadjar TCe 160 GPF - rozmery
Renault Kadjar TCe 160 GPF - technické údaje
FOTOGALÉRIA