Hyundai sa nebojácne púšťa do boja vo vysoko konkurenčnom segmente manažérskych limuzín s modelom i40 kombi. Získa si tradičného fleetového zákazníka?
Novinka pri predstavení na jarnom ženevskom autosalóne zaujala laickú i odbornú verejnosť. Hyundai sa netají, že s i40 chce odkrojiť nemalý kus koláča firemnej klientely, z predpokladaného európskeho predaja 60 000 kusov pre rok 2012 by firemní zákazníci mali tvoriť polovicu. Automobilka do ringu vstupuje po dôkladnej príprave. Novinku charakterizujú expresívne tvary s množstvom kriviek v duchu fluidického dizajnu značky a na prvý pohľad vidieť, že Hyundai si dal záležať na spracovaní exteriéru i interiéru.
My sme testovali dieselovú verziu s objemom 1,7 l a maximálnym výkonom 100 kW/ 136 k a benzínovú motorizáciu s kubatúrou 1,6 l ponúkajúcu 99 kW/ 135 k.
Priestor a ergonómia
Za volantom, rovnako ako v zadnej časti i 40 nájde dostatok priestoru pasažier akéhokoľvek vzrastu. Automobilke sa pri karosérii s dĺžkou 4,77 m a rázvorom 2,77 m podarilo efektívne obstavať vnútorný priestor, aj za vodičom vysokým cez 190 cm nájde cestujúci na zadných sedadlách dostatok miesta.
Palubnú dosku charakterizujú kvalitné mäkčené materiály, pocit prémiovosti evokuje lišta hliníkovej farby, ktorá sa tiahne plynulo v dvoch oblúkoch pred vodičom i spolujazdcom a na jednej aj druhej strane postupne prechádza do obloženia dverí. Ergonómia je príkladná,
v aute sa po chvíli orientujete intuitívne a bez problémov. Miernu dizajnovú disproporciu predstavuje akurát displej rádia na stredovom tuneli, ktorého grafika za modernou prístrojovou doskou s TFT displejom zaostáva. Teplotu automatickej dvojzónovej klimatizácie nastavujete na rozdiel od väčšiny modelov strednej triedy dotykovými tlačidlami, k čomu nemáme najmenšie výhrady. Naopak, asi jediný ergonomický prehrešok predstavujú tlačidlá na volante, ktoré Hyundai koncernovo umiestňuje aj na jeho spodnú časť. Ak chcete ovládať napríklad palubný počítač, musíte dať ruky do nižšej polohy, ako je prirodzené.
Na rozdiel od množstva konkurentov novinka ponúka dostatok odkladacích priestorov na akékoľvek drobnosti, či už ide o skrinku pred radiacou pákou, kde si našli miesto aj vstupy USB, iPod a Aux, dva kruhové otvory na nápoje na stredovom tuneli, či objemná schránka v lakťovej opierke. Mobilný telefón si môžete odložiť aj do schránky, ktorá je po každej strane stredového tunelu.
Batožinový priestor ponúka základný objem 553 l, ktorý sa po sklopení asymetricky delených sedadiel zväčší na 1719 l. Priestor si získava skôr prostredníctvom dĺžky a má plytší tvar. Sklopenie operadiel zadných sedadiel vytvorí takmer rovinu bez toho, aby ste museli manipulovať so sedákmi. Poteší vysúvateľná sieť na oddelenie priestoru pre batožinu od cestujúcich na zadných sedadlách, ocenili sme aj sieť v podlahe na dne kufra, pod ktorú uložíte napríklad drobné nákupy a dostatočne veľké priehradky po stranách na menšie predmety. Na dne batožinového priestoru nájdete dojazdovú rezervu. Slnečné dni jednoznačne neodoláte otvoreniu príplatkového panoramatického strešného okna, ktoré sa tiahne od prednej časti až po koniec zadných sedadiel.
Diesel versus benzín
Najvýkonnejšiu dieselovú pohonnú alternatívu predstavuje v súčasnosti motor s objemom 1,7 l, maximálnym výkonom 100 kW/ 136 k a najvyšším krútiacim momentom 325 Nm v rozpätí 2000 – 2500 ot./min. Podobne ako pri benzínovej motorizácii spolupracoval so šesťstupňovou prevodovkou s krátkymi a presnými dráhami. Hyundai sa trafil aj tvarom hlavice radiacej páky, ktorá dobre padne do ruky. Naftová jednotka aj pri nižšom objeme poskytuje automobilu dostatok sily, i40 nemá problém s pružným zrýchlením ani v diaľničných rýchlostiach ani pri predbiehaní na okresných cestách. Musíte ale počítať s tým, že záťah prichádza až od cca 1900 otáčok, pod touto úrovňou dynamiku nečakajte. Pri jazde rýchlosťou 90 km/h udržiava motor na šiesty prevodový stupeň 1800 otáčok a spotreba osciluje okolo 4 – 4,5 l, diaľničný limit 130 km/h znamená 2600 otáčok a spotrebu okolo 6 – 6,5 l, v meste sme jazdili za 7,5 l na sto km. Cesta na východné Slovensko s prevahou diaľnic sa skončila priemerom 6,2 l.
Benzínový agregát s kubatúrou 1,6 l a výkonom 99 kW/ 135 k stačí na priemernú dynamiku, zázraky z neho nedostanete. Vzhľadom na maximálny krútiaci moment 165 Nm pri 4850 ot./min musíte často radiť a pri snahe o razantnejšie zrýchlenie točiť do vyšších otáčok. Motor proti tomu síce vôbec neprotestuje, ale neprespieva to spotrebe ani pohodliu. Podľa toho, akú ťažkú nohu máte na plyne, môžete v meste jazdiť od 8 do 10 litrov na sto, na okresných cestách sme dosiahli priemer 7,8 l.
Odhlučnenie podvozku je na dobrej úrovni, tlmí rázy a nehrkoce ani na rozbitých cestách, za daždivého počasia ale budete počuť vodu v podbehoch kolies. Hyundai i40 sa nedá zahanbiť ani jazdnými vlastnosťami, auto v zákrutách bezproblémovo nasleduje relatívne strmé riadenie. Jazdu v i40 však charakterizuje predovšetkým komfort, či už obsluhy alebo podvozkových skupín.
Záruka bez obmedzenia
Fleety môže novinka zaujať aj z pohľadu programu „5 rokov záruky a výhod". Ide o atraktívnu záruku piatich rokov na celé vozidlo vrátane pohonného ústrojenstva bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov, päť rokov bezplatnej asistenčnej služby a päť rokov zvýhodnených prehliadok. Nemecká agentúra DAT predpokladá, že i40 si po troch rokoch a 90 000 km nájazde uchová hodnotu vo výške 44,5 percenta pôvodnej ceny. Na porovnanie, u Volkswagenu Passat by malo ísť o 45 percent, teda len o pol percenta viac.
Technické údaje a prevádzkové náklady
Foto: