Ak chcete, aby vaše firemné autá nikto neprehliadol, nemusíte siahať po maxi limuzínach alebo obrovských SUV. Oveľa väčší efekt prinesie MINI.
Aj rodina MINI sa postupne rozrastá. Okrem tradičného hatchbacku je tu Clubman, Countryman a horúca novinka Coupé. Vyskúšali sme, ako by si posledné dva modely poradili vo firemnom autoparku.
Coupé je vôbec prvým dvojsedadlovým modelom v modernej histórii MINI. Hovorí sa, že šéfdizajnéra Andersa Warminga inšpirovala naopak nasadená šiltovka. Nevieme, čo je na tom pravdy, strecha Coupé však každopádne čiapku so šiltom pripomína.
NOSITEĽ IMIDŽU
Drzý a sebavedomý výzor červeného Coupé pútal pozornosť všade, kde sa objavilo. Ako nositeľ firemného imidžu funguje lepšie ako televízne spoty v prime time. Ale ako plní úlohu zabezpečenia mobility?
Výborne, a navyše je s ním kopa zábavy. Už dlho sme nemali v rukách malé auto, ktoré dáva tak vehementne najavo svoju životaschopnosť. Navyše išlo o verziu S Coupé, ktorá z prepĺňaného benzínového štvorvalca s objemom 1,6 litra dostáva 135 kW (184 k) plnohodnotného výkonu, smerovaného k predným kolesám. Dávkuje ho tak dôrazne, že ich pri plnom zatlačení na plyn musí krotiť stabilizačný systém – tak tomu aspoň bolo v našom prípade, keďže auto malo po pár tisíc najazdených km dosť zodraté pneumatiky. V kolónke TCO treba ich podiel určite zvýšiť.
Prebytok výkonu už od nízkych otáčok zabezpečuje kombinácia priameho vstrekovania paliva, variabilného manažmentu ventilov a prepĺňania turbodúchadlom typu twin-scroll. Je založené na dvoch kanáloch, do ktorých sa zbiehajú výfukové zvody dvoch párov valcov, a na dvoch samostatných kanáloch aj priamo v turbodúchadle. Táto konštrukcia umožňuje dosiahnuť okamžitý nárast plniaceho tlaku. Výsledkom je blesková reakcia na plyn.
Pochváliť musíme šesťstupňovú automatickú prevodovku. Tá pri spomaľovaní podraďuje tak, aby motor pri následnej akcelerácii pracoval v otáčkach, v ktorých využíva maximum krútiaceho momentu. Príjemným sprievodným javom je brzdenie motorom.
ZÁBAVA
Výkonný motor dokáže jazdiť aj úsporne. Na výrobcom predpísaných 5,8 l/100 km sme sa nedostali, ale našich 6,7 litra je iste rozumná spotreba pri takomto potenciáli auta. Ak sa ale necháte uniesť a napínate jeho svaly na prasknutie, dostanete sa do dohľadu desiatich litrov. Vďačne sme však zaplatili každý deciliter benzínu navyše. Pomer zábava/ cena stojí za to. Prisaháme.
Jazdné vlastnosti ľahkého kupé sú výborné, nízke auto aj vďaka tvrdému pruženiu nepozná žiadne náklony v zákrutách. Pomáha mu viacprvkové nezávislé zavesenie s hliníkovými ramenami vzadu, ktoré je v tomto segmente raritou. Nízke ťažisko, dlhý rázvor (2467 mm) a široký rozchod kolies (1459 mm vpredu, 1467 mm vzadu) zasa prispievajú k čitateľnosti a stabilite.
PRIESTOR
„Ako ste sa tam zmestili?" pýtala sa staršia pani, keď videla z Coupé vystupovať dvojmetrového testovacieho jazdca. Pohodlne, a navyše nemal sedadlo posunuté celkom dozadu. Priestor nad hlavami oboch cestujúcich zväčšuje oválne vybratie v streche, na nohy majú miesta na rozdávanie.
Prekvapivo veľký a dobre využiteľný je aj kufor, do ktorého je vynikajúci prístup cez veľké zadné dvere. Na prepravu dlhších predmetov sa dá využiť otvor cez jeho priečku do kabíny.
Na ergonómiu ovládania MINI si treba zvyknúť. Paniku spôsobilo otváranie okien, ktoré sme nemohli v strese vôbec nájsť. Až neskôr, v pokoji, sme ho objavili medzi ďalšími prepínačmi na stredovej konzole. Atypický veľký rýchlomer v strede má naopak konečne zmysel, keďže je v ňom veľký displej multimediálneho ovládania.
COUNTRYMAN
Napriek dĺžke cez štyri metre MINI Countryman jednoznačne patrí k rodine. Oproti Coupé ponúka dostatok priestoru pre štyroch pasažierov zabalený v podobnej dávke štýlovosti. Vzhľadom k oveľa vzpriamenejšej pozícii sedenia uvidíte lepšie na semafory, keďže ste bližšie k čelnému sklu.
Interiéry oboch automobilov sa vpredu odlišujú minimálne. Znamená to, že si na nich budete chvíľu zvykať, potom to však bude bez problémov. Ak prvýkrát nastúpite do auta po tme, pravdepodobne si nenastavíte vonkajšie spätné zrkadlá, lebo ich ovládač je utopený vo vodičových dverách nad výškou kolena a nie je podsvietený. Naopak, veľmi rýchlo prepadnete kúzlu vynikajúco tvarovaného a pritom jednoduchého volantu. A budete dávať poriadny pozor na to, čo vidíte síce v športovo dizajnovaných ale prekliato malých oválnych spätných zrkadlách. Priestorové pomery potešia, na zadnú lavicu sa naozaj usadia dvaja pasažieri a nájdu priestor ako na nohy, tak na hlavu. Aj vpredu zaujmú pohodlnú pozíciu i vyššie postavy.
Diesel štvorkolka
Testovaný model Countryman Cooper SD ALL4 poháňal štvorvalcový dieselový dvojliter s maximálnym výkonom 105 kW (143 k) a najvyšším krútiacom momentom 305 Nm pri 1750 až 2700 otáčkach za minútu. Relatívne rýchlo sme si zvykli na jeho charakteristiku, dobre zaťahuje z nízkych otáčok, aj keď nie je najvýbušnejší. Pri nižších rýchlostiach produkuje relatívny hluk, ktorý ustupuje s vyššími hodnotami na tachometri, aby ho v diaľničných rýchlostiach vystriedal aerodynamický šum. Vtedy sa MINI mení na pohodlný cruiser. Ale iba na kvalitnom asfalte. Aj Countrymanu totiž naladili tvrdý podvozok, ktorý síce dobre drží stabilitu v zákrutách, ale na vyjazdených koľajách ťahá do strán a akúkoľvek nerovnosť cítite nielen intuitívne.
Nemusíte sa však báť nepriazne počasia. Vďaka elektrohydraulickému medzinápravovému diferenciálu, ktorý distribuuje silu motora plynulo medzi prednú a zadnú nápravu, máte dostatok priľnavosti v akejkoľvek situácii. Rozprávame sa však o pomeroch na asfaltových alebo poľných cestách, do náročnejšieho terénu by sa MINI už len jeho pre svetlú výšku 149 mm ale aj rozmery pneumatík púšťať nemalo. Nesvedčí to jeho štýlovej povahe, tak ako občasná rezonancia palubnej dosky, ktorú sme sem tam započuli zo spolujazdcovej strany. Na Countryman si inak rýchlo zvyknete, tak isto ako na záujem okolia. Oboje patrí k MINI.
Technické údaje: Mini Cooper S Coupé, Mini Cooper SD Countryman
Foto: