Nová generácia talianskej legendy prišla v dizajnovom jazyku okrúhleho štvorca. Pandu sme vyskúšali s netradičným benzínovým dvojvalcovým turbomotorom.
Okrúhly štvorec asi nie je ten najpresnejší výraz, ale všetko, na čo sa pozriete v kabíne, má tvar štvorca so zaoblenými rohmi. Budíky prístrojov, ovládače funkcií, stred volantu (veniec našťastie zostal okrúhly), hlavica radiacej páky - dizajnéri sa jednoducho pohrali so všetkými detailmi. Plastový povrch dverí a vrchnej časti palubnej dosky je celý popísaný nenápadnými nápismi PANDA, aby ste nezabudli, v akom aute sedíte. Zaujímavý nápad, ibaže sa písmenká na slnku odrážajú v čelnom skle, takže si pripadáte ako v matrixe.
Červeno-čierna (samozrejme, možné sú aj iné farebné kombinácie) palubná doska je pútavá, nepôsobí však vonkoncom lacno. Naopak, kvalita materiálov sa oproti predchodcovi zvýšila. Chválime, že Fiat nechal radiacu páku vysoko tak, ako bola v minulej generácii, no zostali pri nej i ovládače okien, ktoré by sme radšej videli na dverách.
Taliansky bestseller v segmente miniáut poskytuje priestor na rozdávanie. Ťažko tomu uveriť, ale na dĺžke 3,65 metra sa podarilo vytvoriť veľkú kapacitu interiéru. Vpredu nemal ani dvojmetrový pilot sedadlo celkom v zadnej polohe a hoci sa volant nastavuje len výškovo, nie je problém nájsť si za ním dobrú pozíciu. Vzadu je to tiež nadpriemer segmentu. Receptom je vysoká karoséria, vzpriamené sedenie a veľa miesta na chodidlá pod prednými sedadlami.
Majster v žehlení
Nová Panda by mohla dávať lekcie v komforte pruženia a filtrovaní nerovností ciest. V tom je majstrom nielen vo svojom segmente. Podvozok i napriek 15-palcovému obutiu a krátkemu rázvoru (2300 mm) s veľkým prehľadom žehlí všetky nerovnosti. Väčší priemer kolies prospel jazdným vlastnostiam, i keď na limity narazíte kvôli už spomínanej vysokej karosérii a teda aj pomerne vysoko uloženému ťažisku. No v porovnaní s predchodcom (okrem verzie 100 HP s rozšírenými rozchodmi kolies) tu určite nastalo zlepšenie. Celkový dojem: auto je príjemnou hračkou vo vašich rukách, s ktorou sa pohodlne odveziete, ale aj zabavíte.
Dva valce a turbo
Samostatnou kapitolou testovanej Pandy je motor. Fiat vzal downsizing vážne, z agregátu zobral dva valce a tie zvyšné dva vybavil turbom. Z objemu iba 875 cm3, čo nie sú ani dva pollitráky piva, dostal 62,5 kW (85 k) výkonu a 145 Nm krútiaceho momentu. Na taký malý motor veľmi slušné.
Ako dvojvalec funguje? Po naštartovaní za studena vydáva zvuky ako šijací stroj. No pri akcelerácii ide do otáčok s takou chuťou ako pes za šťavnatým kusom mäsa a s ľahkou Pandou (975 kg) cvičí jedna radosť. Ostatní vodič ju podceňujú len dovtedy, kým im neukáže zadné svetlá. Dvojvalček zúrivo hlboko breše a ťahá ako najatý, takže doslova provokuje na dynamickú jazdu. No to sa odráža v spotrebe. Keď však chcete akcelerovať z otáčok pod 2000, trasie sa ako podtočený diesel.
Musím sa priznať, že mi trvalo štyri dni, kým som sa s dvojvalcom naučil jazdiť. Technika „svižne na požadovanú rýchlosť a potom plachtiť s jemnučkým plynom", ale aj využívanie ECO režimu priniesla hneď svoje ovocie a spotreba začala padať a padať. Rekord v mixe bol 4,8 litra na sto, celkovo aj s nie dobrým začiatkom bol výsledok 5,8 litra.